Körbenéztünk a Knorr-Bremse Budapest Szerviz Központban
Tavaly szeptemberben adták át, idén pedig már több mint húszezer fékalkatrészt, azaz komponenst újítanak fel.
A 2 milliárd 500 millió forint értékben és 4500 négyzetméteren megvalósult fejlesztésnek köszönhetően a magyar szakemberek ma már egyidejűleg több mint száz különböző partnert – üzemeltetőket, járműgyártókat, vasúti járműjavító és forgóváz-felújító vállalkozásokat – képesek kiszolgálni komplex felújítási projektekkel Európa számos országában.
A vasútifékberendezés-fejlesztésben, -gyártásban és -szervizelésben piacvezető Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. Szerviz Központjában idén várhatóan
- hat–hétezer hagyományos fékerőkifejtő elemet,
- kilencezer kompakt tárcsás fékegységet,
- megközelítőleg 4500 kormány- és relészelepet, valamint
- közel hat–hétszáz fékpanelt, kiegészítő fékpanelt és fékvezérlőmodult
újítanak fel. Az üzem jelenleg olyan jelentős megbízásokon dolgozik, mint
- a MÁV-Start Zrt. motorvonatainak és villamosmozdonyainak,
- a Szerb Államvasutaknál szolgáló motorvonatok forgóvázszerelvényeinek,
- a PKP és az NTV New Pendolino motorvonatainak,
- a francia magánvasutak Vossloh G1000 és G2000 mozdonyainak vagy
- a GVB M5 metrószerelvények
fékrendszerének felújítása.
A vállalat hazai partnerei az együttműködéssel új kompetenciákat sajátíthatnak el, és egyben újabb külpiaci lehetőségek is megnyílnak előttük, javítva a magyar export kilátásait. Ezzel a Knorr-Bremse különösen széles szolgáltatási palettát tesz hozzáférhetővé Magyarországon, hiszen egy kézből biztosítja az alkatrésztermékek fejlesztését, első mintázását, szériagyártását és szervizelését, valamint az előbbi területeken felhalmozott tudás megosztását és újratermelését.
A beruházásnak köszönhetően a Szerviz Központ új kompetenciákkal gazdagodott a pneumatikus fékvezérlés és levegőellátás terén. A széleskörű szervizszolgáltatások mellett kiemelt tevékenységnek számít a pótalkatrész-ellátás is. Ez a tevékenység nemrég kiegészült a 3D additív technológia alkalmazásával, amelynek köszönhetően a gyártói dokumentációk alapján alumíniumötvözetből szinte bármilyen tartalék alkatrészt képes előállítani. Mindez jelentősen megrövidíti a partnereknek a beszerzési folyamatokat: a vevő fél év helyett adott esetben mindössze négy–hat hét alatt megkaphatja a készterméket.
Az alkatrészek megfelelő karbantartása és a pótalkatrészgyártás fenntarthatósági szempontból is kiemelt jelentőséggel bír, mivel ezek a tevékenységek jelentősen hozzájárulnak a termékek életciklusának növeléséhez. Európában fokozatosan nő a vasúti járművek átlagéletkora, egyre hangsúlyosabb elvárás a környezettudatos gondolkodásmód és az okosmegoldások alkalmazása. A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. pedig rendkívül jó pozícióban van ebben a versenyben, hiszen rövid átfutási időket, maximális rugalmasságot és kedvező árat garantál partnereinek, ezért egyre több megrendelés érkezik a vállalathoz. Szakembereik folyamatosan bővülő tudásbázisunk révén pontos visszajelzéseket, ajánlásokat képesek adni a megrendelőknek, és ezeket az információkat beépítik az új alkatrészek tervezési, gyártási folyamatába is.
Az új Szerviz Központ amellett, hogy tevékenységével stratégiai szerepet tölt be Magyarország kötöttpályás közlekedésének fejlesztésében és üzembiztos működtetésében, ösztönző hatással van a magyar gazdaság fejlődésére is.
A Knorr-Bremse nemcsak működése során tartja fókuszban a fenntarthatóságot – a Szerviz Központban az elmúlt időszakban megreformálták például a hulladékkezelési rendszert és évi hatszáz tonnával csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást –, de a termékfejlesztésben is élen járnak e téren. Egyes alkatrészek esetében például sikerült a vállalatnak a háromszorosára növelnie a felújítási periódust, és a mérnökök folyamatosan dolgoznak azon, hogy jelentősen csökkentsék az alkatrészek tömegét, ezáltal pedig a környezetterhelést.
Nemrég a fenntartható vállalati projekteket vizsgáló Greengage pályázat zsűrije ismerte el az új és megújított termékek kategóriájában a Knorr-Bremse karbonlábnyom-csökkentési erőfeszítéseit, de másik három kategóriában is díjazták őket. Folyamatok terén például azt a tesztfázisban már alkalmazott robotos mosót emelték ki, amelyet a szennyezett alkatrészek tisztításához használnak a Szerviz Központban, és ami segít jelentősen csökkenteni a felhasznált víz mennyiségét. Ennél is fejlettebb az a szárazjeges technológia, ami lényegében nullára redukálja a vízszükségletet.
A Szerviz Központ a fenntarthatóság érdekében számos beruházást tervez a jövőben is: többek között egy naperőmű létesítésével csökkentenék tovább karbonlábnyomukat. Az üzem a pozitív gazdasági hatásokon túl az európai klímacélok teljesítéséhez is jelentős mértékben hozzájárul a vasúti közlekedés fejlesztésében, színvonalának javításában játszott kulcsszerepe révén.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!