Kötöttpályás emlékkiállítás Újpesten

Teljes átépítés alatt van a Közlekedési Múzeum városligeti épülete, a villamos azonban nemcsak álmában csenget egy picit. Az Újpesti Neogrády László Helytörténeti Gyűjteménnyel közösen a kerület kötöttpályás közlekedésének kettős évfordulója alkalmából nyílt kiállítás a Városháza pincegalériájában.
Újpestet kísértik a 6-osra végződő évszámok: 1866. augusztus 1-jén indult el Budapest (és az ország) első, Európában nyolcadik lóvasútja a Széna (Kálvin) tértől Újpestig, a BURV (Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamos Helyiérdekű Vasút) a millennium évében, 1896. január 12-én indította el a Lehel tértől a Megyeri kápolnáig vezető vonalát. A két járat fontosságára más nem utal, mint az, hogy a kerület vonalai egy részének megszűnése (istvántelki hurok, Baross utcai 8-as villamos) után is az utóbbi, mint 14-es viszonylat, a mai napig szállítja az utasokat, a lóvasút helyén pedig a fő utasáramlási iránynak megfelelő közlekedési eszköz, metró jár.
A kiállítás a közelebbi és távolabbi múltba nyújt visszapillantást, sokan ismerősként tekintenek a megálló- és viszonylattáblákra, a „fapados” villamosbelsőre, de külön rész emlékezik meg képekben és tárgyakban a lóvontatásról is. A vitrinekben további tárgyi relikviákat: jegyeket, lyukasztót, váltóbotot láthatunk, a falakat számtalan korabeli tábla díszíti.
A kiállítás az újpesti Városháza épületében (Budapest IV. István út 14.) október 2-áig, hétfő kivételével 10–18 óra között, ingyenesen tekinthető meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!