Közlekedésbiztonság a legkisebbek szemével
Minden szülőnek viselkedési mintát kell adnia gyermekei számára, így udvariasan kell beszélniük másokkal, és figyelembe kell venniük az erkölcsi normákat – legalábbis elméletben. Azonban, amint ez gyerekeik elmondásából kiderül, a szülők a gyakorlatban nem mindig felelnek meg ennek az ideálnak, ha volán mögé ülnek. Egy, a Continental megbízásából készített németországi felmérés eredményei szerint a szülők gyakran hangoskodnak és dühöngenek (75 százalék), kiabálnak (54 százalék) és veszekednek (41 százalék) gyerekeik szeme láttára az autóban ülve. Húsz százalékuk a telefonját is használja vezetés közben, 45 százalék pedig nem mindig csak a vezetésre koncentrál.
A megkérdezett gyerekek ezzel együtt mégis elégedettek szüleik vezetési stílusával (98 százalék), és biztonságban érzik magukat az utakon (94 százalék). Ezek a legfontosabb eredményei az 500, 4 és 16 év közötti gyermek megkérdezésével végzett kutatásnak, amelyet a OnePoll piackutató és az Alsó-Szászországi Közlekedésbiztonsági Alapítvány végzett a Continental megbízásából.
Apuka gyorsabb, mégis jobban szeretik, ahogy vezetAz eredmények betekintést nyújtanak az apukák és anyukák vezetési stílusa közötti különbségbe is gyerekeik nézőpontjából. Bár a megkérdezett gyerekek többsége (73 százalék) elismerte, hogy édesapja általában gyorsabban vezet, és több mint harmaduk szerint (37 százalék) apjuk vezetési stílusa egyenesen agresszív, összességében mégis az apukák vezetésével elégedettebbek (49 százalék).
„Gyermekeink a jövő letéteményesei, a szülőknek ezt szem előtt tartva kell példát mutatniuk a volán mögött is. Nagyon meglepett minket, hogy legnagyobb részük nem veszi kellően komolyan ezt a felelősséget. Éppen ezért nagyon fontos, hogy még inkább felhívjuk a szülők figyelmét erre a dologra. Csak akkor valósíthatjuk meg legfontosabb célunkat, a balesetmentes közlekedést, ha innovatív biztonsági megoldásainkat józan autóvezetők használják most és a jövőben egyaránt” – nyilatkozta dr. Ralf Cramer, a Continental igazgatótanácsának tagja, a futómű és biztonsági berendezések divíziójának járműbiztonsági fejlesztésekért felelős igazgatója.
Összességében „jó” értékelést kaptak a szülők vezetésbőlHa a német gyerekeknek érdemjegyeket kellene adniuk szüleik vezetési szokásaira, az értékelés sokszínű lenne. „Jó” jegy járna a vezetési stílusra és a közös utak számát illetően. A megkérdezettek 98 százaléka mondta, hogy szereti szülei vezetési stílusát. Negyvenkilenc százalék szerint szülei jobban vezetnek, mint a többi sofőr. Ugyanakkor tízből egy gyerek néha szégyelli magát szülei vezetés szokásai miatt, 17 százalék pedig bevallotta, hogy ijedt már meg életében attól, ahogy szülei vezettek. Csak nyolc százalék számolt be zaklatottságról, két százalékuk pedig már félt vagy megrémült szüleik autójában. Hogy szóba hozzák-e a vezetést szüleik előtt, az a bizalomtól függ. A megkérdezett gyerekek 92 százaléka azt mondta, nem fél megmondani szüleinek, hogy nem szereti, ahogy vezetnek, 54 százalékuk pedig már meg is tette ezt a Continental megbízásából készült felmérés eredményei szerint.
Társalgás és koncentráció: „Megfelelőtől” a „Gyengéig”A válaszokból az is kiderül, hogy a gyerekeket nem hagyja hidegen a volán mögötti hangoskodás, civakodás, kiabálás, veszekedés. Közülük sokan nyugtalanok (22 százalék), mérgesek (10 százalék) lesznek, esetleg szégyenkezni (9 százalék) vagy félni (5 százalék) kezdenek ilyenkor. Bár a megkérdezett gyerekek 35 százaléka azt állítja, csak nevet szülei vitatkozásán, minden ötödik gyerek viszont figyelmeztette őket, és szólt, hogy álljanak meg. A gyerekek abban az esetben is előszeretettel beavatkoznak a hátsó ülésről, ha a szülők túl gyorsan mennek: több mint harmaduk egyszerűen megkéri a szülőt, hogy menjen lassabban, minden tizedik viszont ösztökélte már a sofőrt nagyobb tempóra is.
Az autóban elhangzó szavaik mellett a szülők koncentrációja is gyakran ad okot aggodalomra. A felmérés megállapította, hogy majdnem minden ötödik szülő vagy felvigyázó használja telefonját vezetés közben gyerek jelenlétében is. A gyerekek 45 százaléka szerint szüleik néha egyszerűen nem figyelnek oda vezetés közben.
„A felmérés eredményei minden szülőt el kell, hogy gondolkodtassanak, hiszen a családi közlekedéshez való hozzáállása és viselkedésmintái nemcsak a gyerekek jövőbeli vezetési stílusát határozzák meg, hanem azt is befolyásolják, mekkora valószínűséggel szenvednek majd balesetet. Minél többször szenvednek balesetet a szülők, annál valószínűbb, hogy a gyerekeik is balesetbe fognak keveredni. Az olyan gyerekek, akiknek szülei három vagy annál több közlekedési szabálysértést követtek el, 38 százalékkal nagyobb valószínűséggel kerülnek a rendőrség látókörébe, mint a makulátlan közúti előélettel rendelkező szülők gyerekei” – mondta Cornelia Zieseniss, az Alsó-Szászországi Közlekedésbiztonsági Alapítvány ügyvezető igazgatója.
A gyerekek is megerősítik a vezetéssel kapcsolatos előítéleteket„Szüleid közül általában ki vezet gyorsabban? Ki erőszakosabb a volánnál, ki kiabál többet?” – „Apa!” – A kutatás eredményei sok előítéletet megerősíteni látszanak. A válaszoló gyerekek 73 százaléka szerint édesapja gyorsabban vezet, mint édesanyja. Bár 46 százalékuk szerint szüleik nem agresszív sofőrök, 38 százalék szerint apjuk erőszakosabb a volánnál, mint anyjuk (12 százalék). Az egyértelmű – a 13 százalékos különbségből kiderül –, hogy az apák gyakrabban kiabálnak (33 százalék) a volánnál.
Ám a gyerekek többsége (49 százalék) mégis édesapja vezetési stílusát szereti jobban, 39 százalék húz az édesanya felé, 12 százaléknak pedig nincs kedvence. Így nem is meglepetés, hogy általában az apuka vezet, amikor mindkét szülő az autóban ül. Számokban kifejezve a megkérdezettek 69 százalékánál az apáé a volán a családi autózásokon és csak 16 százaléknál az anyáé.
Ez azonban nem egyenlő az utazások számával, a gyerekek nagy részét (52 százalék) ugyanis anyjuk viszi a különórákra. Öt apából mindössze egy vállalkozik az ilyen típusú fuvarokra. Iskolába a gyerekek 38 százalékát az anyja, 16 százalékát pedig az apja viszi (kilenc százaléknál egyenlő arányban fordul elő a két szülő, 36 százalékot pedig nem a szülei visznek iskolába). A gyerekek mégis édesanyjukat tartják kevésbé gyakorlott vezetőnek. A megkérdezettek 42 százaléka szerint anyja nagyobb valószínűséggel padkázza meg a felnit parkolás közben, mint az apja (19 százalék), 39 százalékuk szerint azonban egyik szülőjük sem hajlamos ilyesmire.