Közlekedési Múzeum szétszórva!
Tömeg volt a Közlekedési Múzeumban, egy héttel a bezárás előtt. Április 15-étől ugyanis be kell járnia Tolnát-Baranyát, de legalábbis Pestet és Budát annak, aki látni akarja a régi masinákat. Vagyis a gyűjtemény egytől egyig Budapesten marad, de a Közlekedési Múzeum átépítése miatt a kiállítási darabokat vagy elraktározzák, vagy nagyon szétszórják őket.
A belvárosi Bálnába viszik például a Csonka-féle levélszállító autót, a Ford T-modellt és a Pente személygépkocsit, néhány magyar gyártmányú motorkerékpárt, és hatot a vasúti modellekből, köztük az emblematikus „Derű” gőzmozdonymodellt. De itt lesz tanulmányozható gőzmozdony gépezet is, kontrollerek és áramszedő hajók, és itt nézhetik meg majd ki az érdeklődők a Szojuz 35-ös űrkabint replikáját is.
A másik helyszín a Vasúttörténeti Park lesz, ahol már most is van olyan mozdony, vasúti kocsi és pályafenntartási jármű, amely a Közlekedési Múzeum tulajdona. Ősztől idehozzák majd a 424-es gőzmozdonyt is, és a Déli Vasútnak a múzeumban 1969 óta látható 1860-as mozdonyát.
Az Öntödei Múzeumban lesz három évig a Ganz Ábrahám által szabadalmaztatott kéregöntésű vasútikerékpár-kiállítás. Itt lesznek láthatók az eddig bemutatott Pannónia motorkerékpárok is.
Az Elektrotechnikai Múzeumban május 7-én nyílik a „100 éves a budapesti autóbuszközlekedés” című időszaki kiállítás, amely folytatása a 2010-ben megnyílt „Csuklósítás” és a fővárosi tömegközlekedéssel foglalkozó kiállításoknak. A helyszín sem véletlen, mivel az első budapesti buszok elektromos üzeműek voltak.
Szeptembertől ugyanitt nyílik meg az „Elektromosság a közlekedésben” című kiállítás. A vasúti villamosítás történetét a múzeum modelljein mutatják majd be. Itt lesz látható a MÁV M62-es Szergeje, a V42-es Leó, a V43-as Szili, a V63-as, a V55-ös, és a V40-es is. A városi közlekedési modellekből ide kerül az UV villamos, az „Óbudai” trolibusz, az első Austro-Daimler típusú akkumulátoros autóbusz, a KCSV6-os Ganz csuklós villamos és egy alsóvezetékes pályamodell is.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Tanulmánytárában nyártól lesznek látogathatók azok a hazai műszaki fejlesztések, amelyek nagyban megváltoztatták a hazai és nemzetközi közlekedést. A kiállítás a magyar innovatív ötletekre fókuszál, folytatva a „Gondoltad, hogy magyar?” című tárlatot.
Minden kiállítás hosszabban lesz nyitva, mint eddig volt a Közlekedési Múzeumban, továbbra is fogadnak csoportokat és kérhető múzeumpedagógiai foglalkozás is minden helyszínen.
Kissé gyanús volt már a tájékoztató anyagban, hogy a repülést egyedül Farkas Berci Szojuz-kabinja képviselte: Baán László sietett is elébe menni a kérdéseknek, és elmondta: a Petőfi-csarnok bontása hamarosan elkezdődik, de hogy hová kerülnek onnan a repülési gyűjtemény darabjai, arról még nincs végleges döntés, és erről nem is akart további részleteket elárulni. Az iho.hu kérdéseire azért annyi kiderült, több verzió létezik, noha Baán László korábban portálunknak mind a ferihegyi, az 1. terminál mellé tervezett Légiközlekedési Kulturális Központot, mind a Budaörsi repülőteret említette a repülési gyűjtemény lehetséges végső kiállítóhelyeként, a mostani sajtótájékoztatón láthatóan kerülte bármelyik említését.
Ki is derült, miért: noha Baán is egyetértett azzal, hogy egy repülőtér méltó otthona lenne egy ilyen gyűjteménynek, Ferihegy és Budaörs csak úgymond B tervként szerepel, az A terv viszont úgy szól, a repülési értékeket is az úgymond „nagy tömegű dolgok”, vagyis mozdonyok, villamosok, HÉV- és egyéb szerelvények, buszok számára kialakítandó külön kiállítóhelyre vinnék. A B terv azért is B, derült ki Baán szavaiból, mert ebben az esetben magántulajdonosokkal kell tárgyalni, tehát nyilván pénzt is kellene szánni az elhelyezésre, ahhoz képest, hogy az A tervben olyan lehetséges helyszínek szerepelnek, amelyeket az állam vagy a főváros bocsátana rendelkezésre.
De, mint hangsúlyozta a projekt vezetője, minderről nincs végleges döntés, azt viszont a Közlekedési Múzeum vezetője megerősítette, hogy a Petőfi Csarnokból kikerülő gépeket óvatosan és szakszerűen fogják szétszerelni és raktározni, erre tendert írnak ki, és csak olyan céget bíznak meg ezzel a munkával, amelynek valóban van hozzá megfelelő szakmai háttere.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!