Különválik a Crafter és a Sprinter

Biró Csongor   ·   2013.01.29. 15:15
crafterk

A két autóipari nagyhatalmat 2016-ig köti össze szerződés, a Daimler által Düsseldorfban és Ludwigsfeldében a Sprinterrel egy futószalagon gyártott Volkswagen Crafter teherautót a Volkswagen hozza forgalomba világszerte. Az MAN bekebelezésével a Volkswagennek lehetősége nyílik, hogy egyesítse haszonjármű üzletágát, így nincs szüksége a nagy német konkurens termékeire. Egy nevét elhallgatni kívánó bennfentes elárulta a Reuters hírügynökségnek, hogy a Crafternek házon belül készül az utódja.

Saját gyártásban készülhet a Crafter utódja <br /> (fotó: Volkswagen)

Várhatóan az MAN oldja meg a helyzetet, a jövőben a müncheni vállalat tervezőasztalán készülhetnek a Volkswagen kis- és közepes haszonjárművei is. A gyártás pedig minden bizonnyal a Volkswagen haszonjárművek központjában, Hannoverben lesz. A családi vállalkozásként működő Volkswagen célja, hogy minél hatékonyabban és eredményesebben fejlessze haszonjármű üzletágát, amelybe a Volkswagen és az MAN mellett a Scania is beletartozik. A cég első embere, Martin Winterkorn a közeljövőben modelloffenzívát tervez a haszonjármű-piacon.

A Daimler már szeptemberben kereste a lehetőségeket a folytatásra, de párhuzamosan egy másik partnerével, a Nissan–Renault szövetséggel is tárgyaltak. A Citan–Kangoo–Dokker trió után így újabb klón születhet, a Daimler a Traficot és a Mastert is tovább gyárthatja saját márkanév alatt. A dolog pikantériája, hogy a Nissan NV400 mellett az Opel Movano is ugyanaz a jármű. Tavaly év végén egy másik cseréről is megállapodott a francia–japán, illetve a német vállalat: akkor a Mitsubishi Fuso Canter teherautók Nissan márkanév alatt, illetve a Nissan Atlas F24-es teherautó Mitsubishi színekben történő forgalmazásáról egyeztek meg.

A Sprinterhez új partnert keres a Mercedes <br /> (fotó: Daimler)

A Daimler–Volkswagen üzletet még Ferdinand Piëch kötötte 2002-ben, a közös gyártás 2006-ban indult. A Handelsblatt szerint a Mercedes transzporter üzletágának vezetője nem ideges, Volker Mornhinweg azt nyilatkozta a lapnak, hogy Volkswagen nélkül is van élet. Nincs is oka aggodalomra, 2011-ben a Mercedes-Benz világszerte 163 ezer Sprintert adott el, míg a Volkswagen a Crafterből csak negyvenezret értékesített. Ezeknek négyötöde Európában talált gazdára. A motorokon és a sebességváltókon kívül a Crafter és a Sprinter többnyire azonos.

A Volkswagen ugyanakkor komoly sikereket ért el tavaly. Sajtóközleményük szerint új értékesítési rekordot állítottak be a haszonjárművek terén is. Világszerte 550 ezer 400 járművet szállítottak ki ügyfeleiknek. Európa egészét tekintve az átadások 0,1 százalékkal, 326 ezerre csökkentek, Németországban pedig 1,6 százalékkal, 123 ezer 100 járműre estek vissza. Kelet-Európában 14,2 százalékkal, 41 ezer 700 járműre emelkedtek a 2012-es eladások. Dél-Amerikában az értékesítések 7,9 százalékkal emelkedtek – 148 ezer 100 kishaszonjárműre, illetve pickupra. Afrikában 17,7 százalékkal növelte kiszállításait a Volkswagen, összesen 19 ezer 700 járműre. Az ázsiai és csendes-óceáni régióban a darabszám 61,9 százalékkal, 19 ezerre emelkedett. A Crafter eladásai 24 százalékkal, 49 ezerre emelkedtek, míg a T5-család idén világszinten 2,9 százalékkal, 160 ezer 300 egységre gyarapodott.

A Daimler a hozzá kapcsolódó haszonjármű-márkákkal (Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses, BharatBenz) együtt 424 ezer járművet értékesített kétezer-tizenkettő első tizenegy hónapjában.

Kapcsolódó hírek