Leeuwarden, F-35-ösökkel!
A Holland Légierő (Koninklijke Luchtmacht) minden évben megrendezi Nyílt Nap (Open Dagen) nevű programját, amikor ingyenes légibemutató keretében vendégül látják az érdeklődőket. Rotációs rendszerben ebben évben a Leeuwarden légibázison tartották meg az eseményt.
A holland repülőnapok mindig a különleges résztvevőkről, repülőeszközökről, ritkaságokról is szólt. Volt, olyan, hogy a Blue Angels repült át az Újvilágból, vagy éppen egy kanadai Aurora tengerészeti járőr repülőgép húzott át a beton felett. Az idén kevesebb harcászati repülőgép mellett sok kötelék és az új, ötödik generációs harci gép, az F-35 Lightning II. volt vendégcsalogató.
Mint beszámoltunk róla, a csütörtöki gyakorlás során összecsúszott a Svájci Őrjárat két F-5E Tigere, az egyik belezuhant egy csatornába, pilótája katapultált, a másik gép elvesztette vezérsíkja egy részét és kényszerleszállt a bázison. A svájciak ezek után érthető módon nem szerepeltek a repülőnapon, még statikusan sem állítottak ki repülőgépet. De a belga Vörös Ördögök SF-260 iskolagépekkel, a Török Csillagok NF-5 Freedom Fighter vadászbombázókkal repültek bemutatót, a brit korona ékköve, a Red Arrows pedig vörösre festett Hawk kiképzőgépekkel lépett fel.
Vasárnap pedig a Patruille de France is tiszteletét tette Alpha Jet repülőgépeivel a repülőtéren. A Black Cats formáció is kötelék, bár csak két AW-149 helikopterel repülnek. Ők is britek, de a Királyi Haditengerészettől. Ha már helikopterek, repült demót egy holland AH-64 Apache és egy cseh Mi-35 Hind is.
Harci repülőgépből foghíjas volt a kínálat, mivel bemutatót a belgák F-16A+-szal, a spanyolok Eurofighterrel, a csehek Gripennel és a szlovákok MiG-29-el repültek, F-15, F-18, Rafale, Mirage és más nyugati és keleti típusok sem szerepeltek.
A hollandoknak két éve nincs már demójuk, a németalföldiek ennek nagyon nem örülnek. A huszonnégy bevethető F-16AM/BM elégséges a hazai légirendészeti feladatokra, sőt, jut belőlük koalíciós bevetésekre is. A bázis be is mutatta a Viper üzemeltetését, külön hangár volt a fegyverzetnek. Érdekes volt látni, hogy a hollandok is azt szerzik be, ami a jövőben is szükséges, tehát a terrorizmus és az aszimmetrikus hadviselés korában az F-16-osaik BVR légiharc rakétái bizony AIM-120 AMRAAM B változatok, és hőkövető rakétáik is AIM-9L/M modifikációk. Levegő–föld csapásmérő képességük viszont nagyon erős, gyakorlatilag az összes lézer- és GPS irányítású ejtőlőszert rendszeresítették.
Tehát akkor most az utód harcászati gépekről. A holland légierő számára átadott két F-35-ös, az OT 001 és OT 002-es oldalszámú gép néhány hete repülte át az óceánt egy KDC-10 tanker kíséretével. A gépekkel aztán körberepülték Hollandiát, hogy lássák az adófizetők, mire is költik a katonai költségvetés nem jelentéktelen részét – ilyesmi nálunk ismeretlen...
A körberepülés egyben zajterhelés-vizsgálatot is jelent, hiszen Gilze-Rijen és Leeuwardeen a kijelöltek repülőbázisai az új típusnak. A vizsgálatok során kiderült, bizonyos hangsávokban nem hangosabbak az új gépek. Más hangsávokban viszont ez a gép hangos, sőt nagyon is az.
A repülőnap előtt egész Hollandia és a fél európai spottertársadalom azt latolgatta, hogy repülni fognak-e a gépek. Volt sok teória, mivel két nappal a repülőnap kezdete előtt még csak statikus bemutatóként ígérték a típust. Én egy-két áthúzásra, talán F-16-tal kötelékben vártam az F-35-öst.
No, hát a valóság kicsit más volt. F-16-os holland demó nem lévén, harcászati bemutatót tartott a Koninklijke Luchtmacht. A bázis két századának Viperjei dübörögve szálltak fel, és mellettük levegőbe emelkedett mind a két F-35-ös is. Emelkedett... Hát, az Eurofighterek szintjén törtek a magasba, mint egy rakéta!
Az imitált repülőtér elleni támadásokban is részt vettek, 30 méteren repülve, és komoly, több g intenzítású harci fordulókat is láttunk tőlük. A képalkotó hőkövető rakéták korában értelmetlen az infracsali, mondja a szakértők egy része, nos a bemutató során a Villámok is szórták az infrát.
A vadászbombázók fél órás támadása után, az Apacs és Chinook helikopterek is beszálltak a demóba, de a végén a szállító helikopterekből magas rendfokozatú katonatisztek társaságában a védelmi miniszter asszony szállt ki, a holland trónörökös kíséretében. Beszédüket érdekes módon nem díjazták a derék németalföldiek, és több esetben is hallatták a hangjukat.
Nekünk, semleges nézőknek mindenesetre szédületes volt ez a műsorszám, és bizony kicsit irigyeltük a hollandokat, hogy van jövőképük is. Igaz a szárazföldiek elvesztették páncélos fegyvernemüket és a Leopárd II. harckocsikat eladták, de légvédelmük, gépesített gyalogságuk, helikopteres alakulataik mind ütőképesek.
A hadseregüket, tengerészetüket és légierejüket azzal is jellemezhetnénk, hogy Hollandia területe kétharmada hazánkénak, 16 milliós lélekszámmal. Ehhez képest a harci repülőeszközei, szállítókapacitásuk, harcértékük sokszorosa a Magyar Honvédség képességeinek.
A hollandoknak komoly repülőkultúrája van – gondoljunk csak Anthony Fokker munkásságára –, sok-sok kiadványt, ruhát lehetett vásárolni, és legalább tíz repülőszázad – köztük sok külföldi – különféle relikviáit árulták. A hollandok hamburgere currys ketchup kíséretében, valamint finom sültburgonyájuk is vendégváró volt.
Javaslom mindenkinek, aki tud, menjen el a következő Open Dagenre. Nem fog csalódni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!