Légiközlekedés: miért nem lett olcsóbb a jegyünk?

iho   ·   2015.02.02. 08:45
cim

A légitársaságok globális profitja 2014-ben az előző évhez képest ötmilliárd dollárral nőtt, és elérte a 25 milliárdot. Noha ez a növekedés jelentős részben az olajárcsökkenésnek köszönhető, a jegyek árának esése mégsem várható idén. Ez volt a tanulsága annak a légiközlekedési gazdasági konferenciának, amelyről a Reuters közölt részletes tudósítást.

A jelenlévő légitársasági szakértők ugyanis azt mondják, a jegyárak alakulása a piaci igények kérdése, nem a költségeké. Ez a kijelentés egyébként azért érdekes, mert egyébként ha nem is konkrétan a jegyárakat, de a bevételek arányának és a profit elmaradásának a jelenségét a hálózati légitársaságok vezetői elég sűrűn magyarázták a kerozin magas árával is, igaz, mondták más megfigyelők, hogy a diszkontok (tele) gépei ugyanazt az üzemanyagot használják el, mint a nagy hagyományos társaságok. (Az is igaz persze, hogy a diszkontok sem mindig nyereségesek.)

Az ugyancsak az LC-szektorhoz tartozó Spirit pénzügyi főnöke mindezt ezt úgy foglalta össze, a légiközlekedés egy nagyon drága rendszer, és a részeseinek abban kell gondolkodniuk, hogyan maximalizálják a bevételt, függetlenül az olajáraktól.

A konferencián sok résztvevő közvetlenül politikusok és fogyasztói csoportok ismétlődő nyilatkozataira reagált, utóbbiak ugyanis sűrűn kérik számon az iparágon azt, miért nem csökkentik a légitársaságok a jegyárakat. Chuck Schumer, az amerikai törvényhozás szenátora szövetségi vizsgálatot kezdeményezett annak kiderítésére, hogy az alacsonyabb üzemanyagár miért nem jelentkezik az utazók felé. Miközben az északi-tengeri olajár barrelenként már ötéves mélypontra, 53 dollárra esett, és a brit pénzügyminiszter George Osborne is úgy nyilatkozott, létfontosságú, hogy az üzemanyagok árában és a légiközlekedés jegyáraiban ez hatással legyen a családok költségvetésére is.

Ugyanakkor a konferencián az is elhangzott, hogy igenis van csökkenés a repülőjegyárak átlagában, tavaly 3 százalékkal lett olcsóbb a repülés, idén a IATA adatai szerint várhatóan 5,1 százalékkal alacsonyabbak az utasok költségei. A fogyasztói csoportok azonban az olajárak mozgásának megfelelő nagyságú esést követelnek, mondván, amikor égbe szöktek az energiahordozók költségei, akkor a légitársaságok ezt azonnal érvényesítették a jegyárakban is.

Miközben a benzinkutaknál drámaian zuhantak az árak, addig a repülőgépeken kevesebb a hely és drágábban utazunk – állította a Travelers United elnöke, egy másik elemző azonban éppenséggel azzal válaszolt erre, hogy miért is csökkentenék az árakat a légitársaságok, ha továbbra is ilyen erős az utazási igény? – hangzik a Reuters összefoglalója.

Kérdés ugyanakkor, milyen hatása lesz az új helyzetnek a nagy repülőgépgyártókra. A New York Times az egyik legtekintélyesebb iparági elemzőt idézi: Richard Aboulafia, a Teal Group vezetője arra emlékeztet, a Boeing és az Airbus hatalmas rendelésállományát egyrészt a jó feltételekkel megszerezhető hitelek, másrészt a magas olajárak növelték, ezek késztették gyors flottaváltásra, modernebb és kisebb fogyasztású gépek beszerzésére a légitársaságokat.

A két nagy gyártó továbbra is azzal kínálja új gépeit, hogy azok kevesebbet fogyasztanak

Ha az olajár tendenciája hosszú távon is a jelenlegi marad, akkor a társaságoknak már nem lesz érdekük a jelenlegi, több kerozint égető gépek mihamarabbi felváltása a kevésbé szomjas típusokra, mert ha halasztják az új gépek átvételét, azzal többet takarítanak meg.

A helyzet komolyságát az az adat mutatja leginkább, hogy csak a két nagy gyártó összesen több mint 12 ezer új utasszállítóra tart nyilván megrendelést, ez a jelenlegi elképzelések szerint több mint nyolc évre ad munkát az összeszerelő soroknak. Viszont közben egyes régiókban, például Ázsiában, ahol gombamód szaporodnak a diszkont társaságok, a túlkapacitás jeleit is érzékelni már, ellentétben az óvatosabb és a gazdaságos működést mindenek fölé helyező, kapacitásukat csökkentő észak-amerikaiakkkal. A szakértő kissé vészjósló figyelmeztetése szerint nem egyszerűen arról van szó, hogy a légitársaságok megváltoztatják eddigi döntéseiket, és kevesebb gépet kérnek, hanem arról, hogy netán a mai légitársaságok közül jónéhány nem is létezik már akkor, amikor át kellene venniük az új gépeiket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek