Légiközlekedés: remek kilátások jövőre!

iho/repülés   ·   2021.12.13. 09:00
airline-alliance-1200

A társaságok modernebb, fiatalabb, tisztább flottákkal térnek vissza, de a nemzetközi forgalom még mindig csak lassabban tér magához.

Ismert statisztikai jelenség, hogy ha alacsony a bázis, nagyobb lesz a növekedés, és persze ez nagyonis érvényes a járvány okozta forgalom-csökkenésre, de mégis: az alapadat mindenképp imponáló. A londoni légiközlekedési tudásközpont, a Cirium szerint 2022-ben a kereskedelmi repülésben a kapacitás az ideihez képest nem kevesebb, mint 47(!) százalékkal emelkedik majd ülésszámban mérve. Más kérdés, hogy ez még mindig csak a 2015-ös szint visszanyerését jelenti. Viszont ahhoz képest is komoly javulás, hogy idén a kapacitásokat tekintve még csak 2005-nél tartott az iparág.

Az idei évben a hatalmas visszaesés ellensúlyozására elsősorban a belföldi légiközlekedés volt képes, főképp az Egyesült Államokban és Kínában. Jellemző adat, hogy novemberig idén a járatok közel nyolcvan százaléka volt belföldi, a nemzetközi forgalom javulását továbbra is erősen fékezik a különféle országok közti átjárást nehezítő – és tegyük hozzá: globális rendszerbe még mindig nem szervezett – korlátozások. Ugyancsak október végéig számolva a nemzetközi forgalom csak hat százalékkal emelkedett. A belföldi járatszám és székkiajánlás jövőre helyreáll a 2019-es állapot szerint, a nemzetközi égbolton ez az arány még csak a tavalyelőtti kétharmadát ér el.

A globális kép az eszközökről a Cirium adatai szerint: az utasszállítás aktív flottája jövőre a mostani 17 ezerhez képest már meghaladja a húszezer gépet, vagyis a sivatagi és egyéb tárolóhelyekről jelentős számban kerülnek vissza a forgalomba repülőgépek, a föld kereskedelmi légiflottája ezzel néhányszáz híján gyakorlatilag 2019-nek megfelelő példányt számlál majd. A teherszállítás továbbra is magasan szárnyal, amit az is mutat, hogy 2022-ben rekordszámban alakítanak át utasszállítókat árus géppé, pontosan 160-at.

Környezetvédelmi szempontból ugye a visszaesés egyben a légiközlekedés károsanyag-kibocsájtásának drasztikus csökkenését hozta, ugyanakkor most erősödött fel igazán az általános igény az iparág környezeti nyomának visszafogására. Ezügyben a mostani változások azt hozzák, állítja az elemzés, hogy a légitársaságok flottájuk modernebb, fiatalabb részével erősödnek vissza a járvány után, ami nemcsak kevesebb károsanyagot jelent, hanem spórolást a felhasznált tüzelőanyagban.  

Jeremy Bowen, a Cirium elnöke úgy foglalja össze az elemzés megállapításait, hogy már létszik a fény az alagút végén, de a cég továbbra is figyelemmel kíséri a történéseket – különösen a vírus új variánsa megjelenésének fényében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek