Lelőtt 777-es: bizonyítékok és ellenbizonyítékok, légtérzár

iho   ·   2014.07.18. 17:20
cim3

Friss jelentések szerint a nemzetközi megfigyelők megérkeztek a katasztrófa helyszínére, a területet megszállva tartó orosz szakadárok beengedték a mintegy harminc fős csoportot a roncsmezőre. Hogy mindeközben a gép adatrögzítőit a szakadások a korábbi nyilatkozat szerint valóban átadták-e az orosz hatóságoknak, arról nincs újabb híradás. A nemzetközi előírások szerint a fekete dobozokat annak az országnak a repülési hatósága kell, hogy megvizsgálja, ahol a baleset történt, de a szakadárok szerint az általuk megszállt terület már nem Ukrajna része.

Korábban írtuk:

Tovább zajlik a vita, jogos vagy legalábbis ésszerű döntés volt-e az MH17-es járat tervezésekor átrepülni a kelet-ukrajnai válságövezet felett. A maláj közlekedési miniszter Kuala Lumpurban sajtóértekezleten szögezte le, hogy a gép személyzete nem sértett meg semmiféle előírást vagy utasítást, a gép jóváhagyott útvonalon és magasságon repült. Jóváhagyott légiútvonalról van szó, amelyen 15-16 légitársaság tartotta fenn kelet-ázsiai járatait, tette hozzá a miniszter. A katasztrófa után azonban a Malaysia Airlines is délebbre helyezte útvonalát.

A Eurocontrol pénteken pontosított, ezek szerint július 14-én kiterjesztették az átrepülési korlátozást Kelet-Ukrajna felett, ami azt jelentette, hogy a biztonságos legkisebb magasságot 26 ezer lábról 32 ezer lábra emelték. A Malaysia lelőtt járata ennél ezer lábbal,, mintegy háromszáz méterrel magasabban repült, 33 ezer lábon. Egy európai irányítási szakértő szerint az átrepülési szint megemelése az errefelé repülő légitársaságok háromnegyedét nem riasztotta el attól, hogy továbbra is ezen az útvonalon járassák a gépeiket. Az FAA, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala az amerikai légitársaságok számára már csütörtökön megtiltotta a kelet-ukrajnai légtér használatát.

Az ENSZ Biztonsági Tanácsának ülésén az amerikai képviselő kijelentette: az Egyesült Államok kormánya szerint a gépet egy SA-11-es légvédelmi rakétával találták el, amelyet az orosz szeparatisták által megszállt területről indítottak. Samantha Power szerint nem zárható ki, hogy az indítás orosz technikai asszisztencia mellett történt. Vitalij Csurkin orosz megbízott óvott attól, hogy a vizsgálat lezárta előtt következtetéseket vonjanak le, ugyanakkor az ukrajnai légiirányítást tette felelőssé, amely a gépet a kérdéses övezetbe irányította.

A Hungarocontrol délután közleményt adott ki, amely szerint „a donyecki repülőgép-szerencsétlenséget követően az ukrán hatóságok részleges légtérzárat rendeltek el Kelet-Ukrajna légterében a polgári légi forgalom számára. Az intézkedés hatására az eddig az ukrán légtérben közlekedő járatok jelentős része repülési útvonalának megváltoztatására kényszerül, ami a magyar légtér forgalmának emelkedéséhez vezet.

Becslések szerint az ukrán légtérzár következtében mintegy 5 százalékkal nőhet az átrepülő légi forgalom Magyarország magaslégterében. A HungaroControl mind emberi erőforrás, mind pedig műszaki-technikai tekintetben felkészült arra, hogy egy ilyen mértékű forgalomnövekedést kezelni tudjon, amennyiben annak kedvezőtlen időbeli eloszlása nem okoz rendkívüli terheléssel járó, átmeneti helyzeteket” – hangzik az irányító szervezet közleménye.

Korábban írtuk:

Több, eléggé pontosan egy irányba mutató momentum jelent meg a világhálón az elmúlt órákban, ami arra mutat, hogy a Malaysia Airlines Amszterdam–Kuala Lumpur járatát teljesítő Boeing 777-est 295 emberrel a fedélzeten az ukrajnai orosz szeparatisták rakétája lőtte le Donyeck körzetében, az orosz határtól 40–50 kilométerre, de nem ez a gép lett volna az eredeti célpont, illetve akik a gépet lelőtték, nem voltak vele tisztában, hogy egy polgári utasszállítót vesznek célba.

Az események kirajzolódó forgatókönyve napokkal ezelőtt kezdődött, amikor a kelet-ukrajnai összecsapások közepette megélénkült a légi tevékenység is. Az amerikai források úgy tudják, hogy az ukrajnai orosz szeparatista erők az elmúlt napokban nem kevesebb mint hat ukrán repülőgépet lőttek le, és ez lett volna a hetedik, ha nem tévesztik össze. Az MH17-es járat pusztulása utáni percekben jelent meg egy ukrajnai orosz közösségi oldalon az a bejegyzés az ottani félkatonai szervezet egyik vezetőjétől, miszerint sikerült leszedni egy An-26-os szállítógépet. Ezt a bejegyzést később kijavították illetve eltávolították, de a neten megjelent az eredeti változat is.

Mint látható, a bejegyzéshez olyan videókat csatoltak, amelyekről később kiderült, hogy valójában a Malaysia lezuhant gépének füstjét örökítették meg rajtuk. Az ukrán fél azt állítja, hogy azokban az órákban semmiféle ukrán repülőeszköz, sem An-26-os, sem más, nem repült a térségben.

Egy az ukrán titkosszolgálat által lehallgatott telefonbeszélgetés az orosz pedig arról szól, hogy az orosz szakadárok lelőttek egy gépet, amely a legnagyobb döbbenetükre polgárinak bizonyult, itt is egy arról van szó, hogy eredetileg egy An-26-os szállítógépet hittek az áldozatuknak.

Különös „ellenlökés” érkezett közben orosz oldalról, ahol természetesen mindenki az ukránokat vádolja a gép lelövésével. Az Oroszország Hangja rádió magyar nyelvű weboldalán jelent meg a következő szöveg: „Az orosz Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség (SZLÜ) szerint a Malaysia Airlines Boeing 777-es gépét eltalált ukrán rakéta célpontja feltehetően Vlagyimir Putyin orosz elnök repülőgépe lehetett. Az ”első számú” repülőgép egy és ugyanazon ponton és harcvonalon keresztezte a malajziai utasszállító útvonalát. A két gép Varsó környékén, a 330-ik harcvonalon, 10100 méter magasságban keresztezte egymás útvonalát. Az elnöki gép moszkvai idő szerint 16:21-kor, a Boeing pedig 15:44-kor volt ott. A forrás szerint a repülőgépek kontúrjai összességében hasonlóak, a méretük úgyszintén, a színezésük pedig kellő távolságból nézve közel azonos.”

Varsó körzetéből Moszkva felé keletnek vezetne az út, nem délkeletre, ahogy a 777-es repült

Nos ehhez a következőket érdemes hozzáfűzni: az eleve érdekes, hogy a portál egyszerűen ukrán rakétáról beszél, az is a dolgok zavarosságát jelzi, hogy a szövegben 330-ik harcvonal szerepel, ami valószínűleg nem más, mint repülési szint (Flight Level 330, nem Fight Level...). A szövegből is kiderül, hogy a két gép Varsóban keresztezte egymás útvonalát, de 37 perces eltéréssel. Vagyis nehezen lehetett volna őket eltéveszteni, egyébként pedig a légi útvonalak ismeretében az elnök gépe nem kellett, hogy ezután egyáltalán érintse Ukrajna légterét ahhoz, hogy Moszkvába repüljön, egy Donyeck környéki légvédelmi rakétarendszer radarja pedig nem lát el Lengyelországig, és a rendszer legújabb változatának maximális hatósugara (50 kilométer) sem lett volna elég, hogy az elnöki különgépet veszélyeztesse. A Flightradar24 vázlatán is jól látszik, hogy ha Varsó körzetében keresztezhette is egymást a két útvonal, arra senki nem gondolhatott komolyan, hogy Putyin gépe Moszkva felé repülve akár meg is közelítené az ukrán légteret.

Egy a neten keringő fotó: állítólag egy Buk kilövőállás az orosz szeparatisták kezében, valahol Kelet-Ukrajnában

Az iho/repülés szakértőkkel történt konzultáció után azt a feltételezést tartja ebben a pillanatban leginkább valószínűnek, hogy az orosz nehézfegyverzet-szállítások során olyan eszközök kerültek a szeparatista erők kezébe, amelyeknek használatához nem értettek eléggé: elindítani nem olyan nehéz egy légvédelmi rakétát, viszont előtte a célt pontosan beazonosítani sokkal összetettebb feladat. Ezügyben egyszer az amerikaiak is elkövettek egy súlyos hibát 1988-ban a Hormuzi-szorosnál, amikor egy közeledő, ugyanakkor a rádióhívásokra nem reagáló iráni Airbust F-14-esnek gondoltak és lelőtték. Az akkori és a mostani eset nagy különbsége, hogy most az azonosításra bőven lett volna idő, ha a rakétát indító légvédelmi egység a nemzetközi előírásoknak megfelelően erre felszólítja a közeledő gép személyzetét az erre elkülönített frekvencián.

2001-ben pedig az ukrán légvédelem lőtt le tévedésből rakétával egy orosz Tu-154-est, amely egy nagyszabású ukrán hadgyakorlat körzetében repült, és egy S-200-as eltalálta.

A mostani esetben a malajziai gép egyik fekete dobozának, a pilótafülke hangrögzítőjének felvétele arra nyilván választ ad, hogy a légvédelem megpróbált-e bármi módon kapcsolatba lépni az utasszállító pilótáival. Azonban a friss hírek szerint a megtalált fekete dobozokat a területet ellenőrző szeparatisták nem az ukrán hatóságoknak adják át, hanem Moszkvának.

Friss hír: az orosz védelmi minisztéprium mindent cáfol. „A különféle rágalmakkal kapcsolatban, amelyek az Oroszországi Föderáció fegyveres erőinek az Ukrajnával határos térségekben való tevékenységével kapcsolatban megjelentek, felelősséggel kijelentjük: július 17-én az Oroszországi Föderáció légvédelmének eszközei az adott körzetben nem tevékenykedtek. Az orosz légierő gépei a Donyeck megyével határos oroszországi területeken nem hajtottak végre repüléseket” - olvasható az orosz védelmi minisztérium sajtóosztályának közleményében, amelyet az Interfax idézett. "Felhívjuk a nemzetközi közösséget, hogy végezze el a légi szerencsétlenség gondos és a lehető legteljesebben nyilvános vizsgálatát" - hangsúlyozta közleményében az orosz védelmi minisztérium.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek