Lesz itt élet a Tiszán! Egyszer... Talán... (Soha...)
Már a Tiszán is van határátkelő Szegednél: ünnepélyes át lett adva, föl lett avatva egy úszómű a folyó belvárosi szakaszán a Huszár Mátyás rakpartnál a régi, klasszikus kikötő helyén, ahova egykor akár a tengerig is el lehetett jutni (ez és így volt kiírva: „hajóutak, Duna, Tisza, tenger”). Most is ez a cél, de picit még messze van ez az egész a tengertől, és nemcsak (folyam)kilométerben. A tiszai hajózás ugyanis tetszik vagy sem, év(tized)ek óta értelmezhetetlen, mindegy, hogy személyforgalomról van szó, vagy áruszállításról. De már legalább a feltételek úgy ahogy megteremtődtek: az útlevél-ellenőrzés, vámoltatás most már kulturált keretek között folyhat a Tisza partján, de közben rendes kikötő még mindig nincs. Az áruszállítás szempontjából nélkülözhetetlen medencés kikötő most már újra tudja várni az uszályokat, nem is oly régen még megközelíthetetlen volt, az Ativizig most vett egy speciális kotróhajót, azzal legalább megnyitotta az utat – a kotróhajót később, külön írásban bemutatjuk.
De hogy mikor jön ide az első uszály? Senki nem merné megtippelni. A szerbek benne lennének abban is, hogy akár már holnap, ám ez koránt sem ennyire egyszerű. A vízi szállításról errefelé, nincs rá jobb szó, leszoktak a „népek”: ennek praktikus okai éppúgy voltak, mint kényszerűek. Az avatás kapcsán beszéljünk utóbbiakról: egyszerűen – nem lehet szebben mondani – a nagy „gazdátlanságban” lerohadt, tönkrement minden. Most talán az lesz az egyik legfontosabb teendő, hogy elmagyarázzák, megértessék a szállíttatókkal, ha ráér a szállítmány, akkor lehet, hogy egy uszály is megoldás lehet.
Közben a szerb oldalon is készülnek és várják a csodát. Első lépésként Magyarkanizsán a szegedihez hasonló úszómű épület, és ott azért is tesznek, hogy legyen egy kis kikötő. Július 31-én kell átadni, addigra meglesznek vele, már ott van a parton, a rendőrmotorcsónakkal és két másikkal együtt, utóbbiakat a migránsok „megjelenése” miatt használják majd erősen. Odaát arra büszkék, hogy ha egy hét múlva átadják, akkor ez lesz a második kikötő Szerbiában, amely megfelel az uniós szabványoknak – az elsőt Belgrádban adták át, nem túl régen.
Az origó immár adva van, tervek, remények is vannak – ezekről később, cikksorozatban szintúgy beszámolunk – kérdés, meg tud-e akár a töredékük is valósulni az elképzeléseknek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!