Birtokba vették a Koralmbahnt a tehervonatok
A személyszállító vonatok a decemberi menetrendváltással indulnak el az új, európai fontosságú osztrák vasútvonalon.
Az ÖBB Rail Cargo Group (ÖBB RCG) november 4-én egy egyeskocsi-rakományokból álló tehervonattal vette használatba a Karintia és Stájerország tartományokat összekötő, új pályát – a 127 kilométer hosszú, fizikailag 2024 végére elkészült Koralm-vasúton épp a modern vasúti teherszállítás kétszázadik évfordulóján indul el az árufuvarozás, újabb fontos mérföldkőként.
A Koralmbahnnal a Villach és Graz között közlekedő vonatoknak nem kell kerülőt tenniük Knittelfelden, Leobenen és Frohnleitenen át, így hamarabb elérhetik céljukat. Ez különösen az egyeskocsi-fuvarozás számára fontos, melynél az egyes, különböző megrendelőktől származó árukkal rakott kocsikat hatékonyan konszolidálják a szállításra. Az új, szinte sík terepen vezető útvonalnak köszönhetően vonatonként 250–280 tonnával többet lehet egyszerre fuvarozni. A rövidebb tranzitidővel és a hatékonyabb fordulásokkal évente összesen akár 300 ezer vonatkilométer is megtakaríthatóvá válik. A Koralmbahn enyhébb meredeksége – tizenhat ezrelék helyett tíz – az energiafogyasztást is csökkenti, tovább javítva a hatékonyságot.
Az ÖBB RCG vezérigazgatója, Clemens Först elmondta, a teherszállítás megindulása az új vonalon új fejezetet nyit az ausztriai és egyben az európai vasúti árufuvarozás történetében. A Koralmbahnnak köszönhetően rövidebb szállítási időket és nagyobb kapacitást kínálhatnak az ügyfeleknek, a klímabarát logisztikát elősegítendő.
Az osztrák vasúti logisztikai vállalat szerelvénye a vonalon végighaladó egyik első tehervonat volt. A különböző megrendelők rakományaiból álló egyeskocsi-vonatot a Villach-déli rendező-pályaudvaron állították össze, majd az újdonsült pályán haladva jut el a grazi rendező-pályaudvarra, ahol a kocsikat ismét szétválogatják a célállomásuknak megfelelően.
Az ÖBB RCG egyik ügyfele a svájci központú Omya; a bányászati cég évek óta a környezetbarát vasúti szállítást favorizálja, a Koralm-vasutat pedig újabb lépésnek tekinti logisztikai folyamatainak hatékonyabbá és klímabarátabbá tétele felé. A vállalat a jövőben a papírgyártáshoz használt ásványi töltőanyagokat is egyre nagyobb mértékben vasúton fogja szállítani Ausztriában. Úgy vélik, az új vonallal még fenntarthatóbban és az erőforrásokat még hatékonyabban felhasználva szállíthatnak, még inkább hozzájárulva a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez és a vasúti árufuvarozás megerősítéséhez.
A Koralmbahn hozzákapcsolja a déli közlekedési tengelyt a Balti-tenger és az Adriai-tenger között vezető, Európát észak–déli irányban átszelő szállítási korridorhoz, mely a kontinens egyik legfontosabb árufuvarozási útvonala. A gazdasági térségeket feltáró folyosó megerősíti Ausztria logisztikai csomópontként betöltött pozícióját, az ÖBB RCG ügyfeleinek pedig gyorsabb és hatékonyabb kapcsolatokat kínál a kikötőkhöz és ipari központokhoz. A Koralm-vasútvonal teljes potenciálját további nagyszabású beruházások – például a 2030-ban átadni tervezett Semmering-bázisalagút – tovább fogják növelni.
A Koralm-vonal a stárjerországi, 894 méter magasságban található Neumarkter-hágó (Neumarkter Sattel) felett haladó, meglévő vasútvonallal együtt egy négyvágányú déli tengelyt alkot, akár harminc százalékkal nagyobb kapacitást nyújtva az árufuvarozás előtt, még több teret adva a klímabarát vasúti szállításnak. Az új pályán minden egyes, a közútról vasútra átterelt kilométer szén-dioxid- és energia-megtakarítást fog eredményezni, megerősítve az ÖBB-nek a klímabarát logisztika gerinceként betöltött szerepét Európában.
A Koralmbahn Európa egyik legfontosabb infrastrukturális projektje jelenleg: a 127 kilométernyi új pálya cirka ötven kilométernyi alagútban és száznál is több hídon vezet, 23 korszerű állomást és megállóhelyet felfűzve Graz és Klagenfurt között, a déli útvonalat az európai vasúti infrastruktúra központi elemévé emelve. Középpontjában a 33 kilométeres hosszával a világ egyik leghosszabb vasúti alagútjának számító Koralm-alagút áll.
Az árufuvarozás november 4-ei elindulását követően a következő mérföldkő december 14-e lesz, amikor is az új, 2025/2026-os menetrenddel a személyszállító vonatok is birtokba vehetik a pályát. Az új infrastruktúra a rövidebb menettartamokkal és gyakoribb járatokkal javítja a kapcsolatokat Nyugat-Stájerország és Dél-Karintia között; az ÖBB vonatai nemcsak gyorsabb és kényelmesebb utazást fognak nyújtani, hanem gyakrabban is járnak majd az ország keleti és nyugati része között. A legjelentősebb változás, hogy a railjet expressek (RJX) Graz és Klagenfurt közötti menettartama a jelenlegi bő két óráról mindössze 41 percre fog csökkenni.
Az új összeköttetés a déli útvonal további bővítésével – különösen a Semmering-bázisalagúttal – egyre fontosabbá válik majd a jövőben mint Ausztria és Európa mobilitási, gazdasági és klímavédelmi gerince.
(Nyitóképünkön az ÖBB egyik első tehervonata halad a Koralmbahnon. Kép forrása: ÖBB)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!