Halad a Semmering-bázisalagút építése

iho/vasút   ·   2022.06.27. 15:00
semmering_gloggnitz

A kétcsöves műtárgy egyik járatát bő hétévnyi munkálatot követően fúrták ki a gépek. A vonatok viszont csak várhatóan 2030-ban vehetik használatba az alagutat.

Fontos pontjához ért a napokban az Ausztriában, Gloggnitz és Mürzzuschlag között épülő bázisalagút: elkészült az egyik, tíz méter átmérőjű járat kifúrása. A másik járaton még dolgoznak az alagútfúró gépek, azonban már annál sincs sok hátra: az osztrák nemzeti vasút ÖBB számításai szerint alig négyszáz méternyi szakaszt kell kibontani. A műtárgy járataiban 2020 óta már a betonozási munkálatok is zajlanak, eddig körülbelül hét kilométernyi részt jelentettek készre.

A 27,3 kilométer hosszú, normál nyomtávú bázisalagút a meredek, kanyargós, látványos Semmering-vonalat fogja tehermentesíteni: a világ legrégibb hegyi vasútvonalának számító semmeringi pálya egyben Ausztria legforgalmasabb vasútvonala is. Az ÖBB a kapacitásnövelés érdekében számos fejlesztési projektet hajt végre a vonalon – jelenti a Rail Freight.

A Semmering-bázisalagút jelentősen meg fogja könnyíteni a semmeringi vonal közlekedését (térkép forrása: Wikipedia)

A műtárgy kulcsfontosságú eleme lesz az úgynevezett déli vonalnak, mely a Baltikumot az Adriával összekötő közlekedési folyosó része is. A 2030-ra tervezett átadást követően a személyszállító vonatok menetideje Bécs és Graz között fél órával, a jelenlegi két és fél óráról két órára csökkenhet, a járatok akár 250 kilométer per órás sebességgel is átszáguldhatnak majd a Semmering-bázisalagúton. A kisebb, mindössze 85 ezrelékes meredekség okán pedig elég lesz egyetlen mozdonyt használni a tehervonatokhoz, nem lesz szükség tolómozdonyra.

Az alagút alapkövét 2012 áprilisában tették le, a hivatalos építkezési munkálatok pedig 2014 januárjában kezdődtek meg a középső szakaszon. Habár a műtárgyat eredetileg 2024-ben tervezték átadni, az építkezés során több, előre nem várt nehézség merült fel. Többek között megsüllyedt a talaj és kráter alakult ki Gloggnitz határában, lakóházak közelében, majd a fúrás egy olyan vízeret ért el, melyet már nem lehetett tisztítással kiszivattyúzni, ezért az iszapos, kimosódott víz napokig szennyezte a Göstritz és Auebach patakokon keresztül a Schwarza folyót. A problémák miatt az átadást először 2026-ra, majd 2027-re, végül 2030-ra ütemezték át.

(Nyitóképünkön az alagút gloggnitzi bejárata látható. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.