Létszámleépítés a horvát közlekedésben
A legtöbb embert az állami vasúttársaságtól, az autópálya-kezelő vállalatoktól, a nemzeti légitársaságtól és a postától küldik el. A 23 cég 2012. évi működésére vonatkozó elemzés azt mutatja, hogy a bevételek csökkennek, a veszteségek nőnek. A 2011 decembere óta hatalmon lévő balközép kormány tárcavezetője szerint az állami szektorban éveken át nem fejlesztéseket, hanem a foglalkoztatás mesterséges fenntartását finanszírozták. A vállalatokat – a szociális partnerekkel együttműködve – úgy kell átalakítani, hogy azok versenyképesek és nyereségesek legyenek – jelentette ki a közlekedési miniszter, Hajdaš Dončić.
Kérdés azonban, hogyan növelhetik bevételeiket az olyan társaságok, mint a tengeri kompjáratokat üzemeltető Jadrolinija, a vasúti személyszállítás vagy a postavállalat a szolgáltatások drágításán kívül, ami viszont negatívan hatna a gazdaságra. Az elbocsátások általi költségcsökkentés pedig a munkanélküliséget fogja tovább növelni – mutatott rá a miniszter a Poslovni dnevnik üzleti napilap internetes kiadása szerint.
Az átstrukturálás során a kormánynak tiszteletben kell tartania a támogatásokra vonatkozó európai szabályokat is. Például a Croatia Airlines feltőkésítése kompenzációs intézkedésekkel – mintegy 200 dolgozó elbocsátásával, egy repülőgép kivonásával és 12-13 járat megszüntetésével – jár. A kormánynak azonban nincs más választása, mert a másik lehetőség a nemzeti légiszállító csődje – fejtette ki Hajdaš Dončić.