Ötven halott Kazanyban: lezuhant egy 737-es

iho   ·   2013.11.18. 08:53
kazany00

A Tatarstan Airlines VQ-BBN lajstromjelű Boeing 737-500-asa leszállás közben lezuhant Kazany városának repülőterén. A Moszkva Domogyedovóból felszállt gépen 44 utas és hatfőnyi személyzet volt, az előzetes jelentések alapján a rendkívüli helyzetek minisztériuma valamennyiüket halottnak nyilvánította. Hírek szerint az áldozatok között van a Tatár Köztársaság államfőjének fia is.

Az Aviation Herald repülésbiztonsági portálon az olvasható, hogy az Ak Bars Aero légitársaság járatszámával közlekedő gép helyi idő szerint este fél nyolc előtt öt perccel szenvedett katasztrófát a Tatár Köztársaság fővárosának repülőterén, az egyik jelentés szerint miután már kétszer kísérelte meg a leszállást, és harmadszor földet éréskor gyulladt ki. Egy másik forrás viszont azt közölte, hogy a második megközelítésből történő átstartolás közben zuhant le a gép a pályára vagy a pálya közelébe, és a hatóságoktól származó információk ezt erősítették meg.

A szerencsétlenül járt gép az isztambuli repülőtéren

Az Interfax szerint az első megközelítés során a személyzet jelezte az irányításnak, hogy valami nem megfelelő a megközelítéshez, de hogy a gép pozíciója volt rossz, vagy valamilyen fedélzeti berendezés romlott volna el, az egyelőre nem érthető. A második kísérletnél a pilóták csak annyit közöltek, hogy átstartolnak, de eközben körülbelül egy kilométerre a küszöb után a gép leadta az orrát és lezuhant. Egyes hírek szerint a rádiózásból az is következtethető, hogy valami problémájuk volt a gép leszállási konfigurációjával, ez esetleg fékszárny- vagy futóproblémát jelenthet.

A hatóságok friss közlése szerint a pilótafülke hangrögzítőjét és a fedélzeti adatrögzítőt megtalálták, de utóbbit sérülten, vagyis nem biztos, hogy a benne rögzített adatok segítik majd a vizsgálók munkáját. Viszont a reptéri biztonsági kamerák rögzítették a történteket, ezeket a felvételeket a helyszínen lévő vizsgálóbizottság rendelkezésére bocsátották. Nyilvánosságra került viszont az oltásról készült videó.


Az időjárás nem volt kellemes, de nem is volt a repülésbiztonságra veszélyes: tizenkét méteres befúvásokkal kilencméteres szél fújt, havazás, havas eső közepette, a látótávolság hétszáz méter körüli volt, vagyis minden paraméter megfelelt a leszállás feltételeinek. Az ITAR-TASZSZ úgy tudja, hogy a hatóságok valamennyi áldozat holttestét megtalálták. A hírügynökség összefoglalójából az is kiderül, hogy ellentétben a korábbi időszakokkal, amikor évente legalább két-három katasztrófa történt az országban, 2013 eddig biztonságos éve volt az orosz légi közlekedésnek.

Az ITAR-TASZSZ fotója a helyszínről

A Tatarstan Airlines egyébként nem ismeretlen Magyarországon: gépei Moszkva felől teljesítettek charterjáratokat Sármellékre és Debrecenbe.

A szerencsétlenül járt gép 1990-ben hagyta el a Boeing rentoni összeszerelőjét, szolgált az Euralair, az Air France, majd egy ugandai, egy brazil, aztán egy román és egy bolgár légitársaság színeiben, 2008 óta bérli a Tatarstan az AWAS lízingcégtől. A gép az egyik repülésbiztonsági oldal szerint 2001-ben ugyancsak leszállási baleset része volt még brazil színekben: a pálya előtt ért földet, és kitörtek a futói.

A Tatarstan flottájában négy A319-es, egy 737-400-as (ez járt Debrecenben és Sármelléken), valamint két Tu–154-es repül.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.