London City: az igazi belvárosi reptér

TTG Hírlevél   ·   2012.11.10. 10:30
cim2

Negyedszázaddal ezelőtt, 1987. november 5-én nyílt meg a London City Airport (LCA). A régi kikötő, a Royal Dockland helyén felépült „belvárosi” repülőtér egyik különlegessége, hogy – Európában egyedülálló módon - mindössze 11 kilométerre található a városközponttól, viszont közvetlenül a szomszédságában ott van London új üzleti negyede, a Docklands.

A létesítményt eredetileg kisebb magángépek kiszolgálására tervezték, de rövidesen kiderült, hogy ha a szigorú zajhatároknak megfelelő, a szokásosnál meredekebb (3 helyett jelenleg 5,5 fokos) siklópályán érkező regionális utasszállítók leszállására is alkalmassá teszik, akkor gyorsan népszerűvé válhat az üzleti utazók körében. Ezért meghosszabbították a futópályát, és új gépállóhelyeket, valamint terminált is építettek.

A légikikötő földi megközelítése sokáig bonyolult volt, ám az új helyi vasúti járattal ez a probléma is megoldódott. 2010-ben beindult az átlagosan 8-15 percenként közlekedő, a londoni metróhálózathoz csatlakozó DLR (Docklands Light Railway) gyorsvasút, melynek végállomása fedett összeköttetéssel kapcsolódik a terminálhoz.

A repülőtéri fejlesztések tették lehetővé, hogy 2009 őszén a British Airways 32 business üléssel felszerelt Airbus A318-as típussal, közvetlen tengerentúli járatot indítson London City Airport és New York (JFK) között.

Kevesen tudják, hogy az 1990-es évek közepén egyébként a Malévnál is felvetődött a javaslat arra, hogy a várható magas üzleti forgalom reményében a légitársaság egyik, erre a célra átalakított Fokker 70-es gépével Heathrow mellett közvetlen járatot indítsanak Ferihegy és London City Airport között is, de az ötlet végül a próbarepülésekig sem jutott el.

2006 ősszén az AIG Financial Products and Global Infrastructure Partners konzorcium mintegy 750 millió fontot (1,11 milliárd eurót) ajánlott a repülőtér tulajdonjogáért. Az üzlet – mely iránt akkoriban német szakmai befektetők is érdeklődtek – állítólag végül hatalmas nyereséget hozott addigi tulajdonosának, az ír Dermot Desmondnak, amely 1995-ben alig 23,5 millió fontért (mintegy 35 millió euróért) vásárolta meg a létesítményt. A repülőtér jelenleg a Global Infrastructure Partners (75%) és a Highstar Capital (25%) tulajdonában van.

Az elmúlt évben London City Airporton már több mint három millió utast kezeltek, ami 2010-hez képest 7,6 százalékos növekedést jelentett, 2012-ben pedig – elsősorban a nyári olimpiai játékoknak köszönhetően – már július közepén köszönthették az idei év egymilliomodik utasát. Mivel a jó megközelíthetőség és a másutt megszokottnál gyorsabb check-in idő továbbra is töretlenül vonzza az üzleti utazókat (akik leszállás után akár 10 perccel már a vonaton lehetnek, vagy a taxiban ülhetnek), London City Airport tulajdonosai arra számítanak, hogy 2030-ig az utasok száma már 8 millióra növekedhet. Ezért a megnövekedett forgalom kiszolgálása érdekében, nem csekély anyagi ráfordítással, tovább folytatják London „belvárosi” repülőterének fejlesztését.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.