Magánűrhajó: másodszorra tökéletes start!

iho/repülés   ·   2012.05.22. 10:30
cim

Történelmi pillanat: az előtérben egy shuttle-mockup, a háttérben a startoló új űrhajó. A magánszektor belép az űrhajózásba

Magyar idő szerint 9 óra 44 perckor a Falcon-9 hordozórakéta rendben elemelkedett Cape Canaveral bázison a kilövőpadtól, már nagy magasságban beindult a második fokozat is, amely vagy összesen 8-9 perces emelkedés után földkörüli pályára állította a rendszert, és a Dragon űrhajó is rendben elvált a második fokozattól. A tévéközvetítés még az első fokozat leválását is gyönyörűen mutatta.

Helyi idő szerint hajnali háromnegyed négykor volt a legjobb időpont a starthoz, amikor az űrállomás is Florida fölött repült

Mint arról korábban beszámoltunk, a szombati indítást a kilövésvezérlő automata másodpercekkel a hajtóművek begyújtása után, de még azelőtt állította le, hogy a rakéta elhagyta volna a kilövőpadot. Mint a későbbiekben kiderült, egy hibás szelep miatt a számítógép magas nyomásértéket érzékelt az egyes fokozat kilenc hajtóműve körül a középső ötösben.

Indulnak a hajtóművek, és ezalkalommal a Falcon gyönyörűen el is emelkedik a kilövőpadról <br>(fotók: space.com, NASA TV)

Ezalkalommal azonban minden tökéletesen működött, az automata repülésirányítás egy perccel a kilövés előtt vette át a vezérlést, és sikerült a kijelölt pályát is tökéletesen tartani, tehát a Dragon az időzítésnek köszönhetően máris viszonylag közel repül a Nemzetközi Űrállomáshoz. Rendben kinyíltak a napelemtáblák is, ez létfontosságú az űrhajó energiaellátásaban.

A kiégett első fokozat eltávolodik...

Mostantól ellenőrzések sorozata kezdődik annak érdekében, hogy az űrállomás megközelítése minél biztonságosabb legyen. A Dragon itt már a hordozórakéta-fokozatoktól megszabadulva, saját kisebb hajtóműveivel kormányozza magát először két és fél kilométer távolságra az űrállomástól. Ekkor kell megteremteni a rádiókapcsolatot a Dragon és az ISS rendszerei között, ha minden rendben, akkor folyhat tovább a megközelítés, 1400, majd 250 méterre. Itt próbálják ki a közelítés utolsó fázisának biztonságos végrehajtásához szükséges navigációs berendezéseket.

...és szépen dolgozik a második fokozat is

200 méter, 30 méter, 10 méter: ezek mind-mind olyan állomások, amelyeknál újabb és újabb ellenőrzések történnek, nehogy a Dragon „elszabaduljon”, és esetleg kárt tegyen az űrállomásban. A teszteket Houston ellenőrzi és ad ki újra és újra zöld jelzést a folytatásra, ha mindent rendben talál az irányítóközpont. Az utolsó szakaszokon már az űrállomás űrhajósai vezérlik a megközelítést, a 10 méter az úgynevezett „elkapási pont”, ahol az ISS hosszú robotkarjára kapcsolódik a Dragon, és a robotkar segítségével illesztik az űrhajót a dokkolásra. Ellenőrzik az összekapcsolódás hermetikusságát, majd  következő nap kerülhet sor a mintegy 460 kilónyi rakomány átpakolására.

Megkönnyebbülés, boldogság a SpaceX irányítóközpontjában

Amennyiben a mostani kísérleti repülés mindenben sikeresen zajlik, idén még egy és jövőre két, immár menetrend szerinti teherszállítás következik a magánűrhajóval. A tervek szerint 2017-től vihet a Dragon embereket is az űrállomásra.

Pénteken következik a másik nagy próba: dokkolás az űrállomáshoz

Kapcsolódó hírek