Már csak meg kéne venni az IC+-kocsikat

iho   ·   2014.07.17. 12:15
140305-icplus_8400

A MÁV saját építésű IC+-kocsijai megkapták az európai közlekedéshez szükséges összes tanúsítványt - írja a hirado.hu a Napi Gazdaságra hivatkozva. Ezt persze lehetett tudni, hogy előbb-utóbb bekövetkezik, Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szavai már érdekesebbek. A Napi Gazdaságnak tett nyilatkozata alapján most, hogy a két prototípus elkészült, meg kell nézni, melyik telephely a legalkalmasabb a gyártásra, mennyibe kerülnek a kocsik a sorozatgyártásban, és mekkora lehet a magyar hányad. Lehet, nem is Szolnokon épülnek majd a kocsik?

(képek: Vörös Attila)

A sorozatgyártás előkészítéséhez egy évre van szükség, persze csak ha lesz vevő a kocsikra. A Startnál a források a bizonytalanok, bár a Magyar Nemzet 2014. június 11-i számában megjelent cikk szerint jövőre már be van tervezve ötven kocsi ára a MÁV-büdzsébe. A 300–350 millió forintos vagononkénti ár egyébként kedvezőbb a színvonalban több-kevesebb sikerrel elért Railjet-szerelvények kocsinkénti 450 milliójához képest.

Csak nehogy ez legyen a vége...

A 2008-ban önálló útra tért MÁV-Gépészet Zrt.-nél a piaci igényekre reagálva fogalmazódott meg 2011 elején az IC+-projekt gondolata, azaz hogy saját gyártású, korszerű személykocsikkal lépjenek a minőségi távolsági vasúti közlekedés piacára. A munkatervek kidolgozását 2011 márciusában elkezdték, júliusban pedig a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletén elfogadták. 2012. január 31-én jelentették be Szolnokon, hogy félmilliárdos EU-s támogatással két vagon építésébe kezdett a társaság. Az akkori ígéretek szerint a kocsik még 2012-ben elkészültek volna, 2013-ban pedig már utazhattunk is volna velük.

2013 májusának elején újabb jeles nap következett: bemutatták a MÁV Szolnoki Járműjavítóban a két kocsit. A sorozatos késések után az egyik nagyjából készen volt, a másik pedig erősen félkész. A két IC+-kocsit 2013. nyara óta tesztelték, vetették alá különféle vizsgálatoknak, hogy a járművek megszerezzék a kellő tanúsítványokat a hazai és a külföldi közlekedéshez. A tesztek jelentős részét Ausztriában és Svájcban végezték el. Közben egyszer már idén márciusban is bemutatták a kocsikat, bár az inkább a választásoknak szólt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek