Markolót a Tiszába!

iho   ·   2013.09.06. 14:00
kiskore00

Évről évre a tiszai árhullámokkal nagy mennyiségű kommunális hulladékkal kevert uszadék érkezik és gyűlik össze a Kiskörei Vízlépcső felvizén, valamint árhullámonként változó mértékű hordalék rakódik ki a hajózsilip környékén. Ezt időről időre el kell takarítani annak árán is, hogy emiatt a hajóforgalmat szüneteltetni kell. Így volt idén nyáron is: június végétől szünetelt a Kiskörei Vízierőműnél a hajóforgalom, mert zajlott a műtárgy körüli mederszakasz iszap- és uszadékmentesítése, valamint a zsilip karbantartása.

A Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóságnál szerkesztőségünknek elmondták, a különböző takarítási munkálatok „szorosan nem kapcsolódnak egymáshoz, akár egymástól időben eltérően is történhetnek. A felvizen felhalmozódott uszadék eltávolítására elsősorban a duzzasztómű elzáró szerkezeteinek és az erőtelep biztonságos üzeme, valamint vízminőség-védelmi szempontból van szükség. Ezek a munkálatok ellentétben a hajózsilipen, víztelenítés mellett végzett beavatkozásokkal nem igényelnek teljes víziút korlátozást” - olvasható az erőműtől kapott válaszban. Csakhogy most meghibásodott a zsilip, az alvízi támkapuknál felhalmozódott hordalék és az abban lévő szilárd uszadék, valamint a jég okozta sérülések miatt nem tudták rendesen üzemeltetni, ezért kellett most is vízteleníteni és korlátozni a hajóforgalmat.

Gyorsan, hatékonyan markolókkal lehetett takarítani a víztelenített zsilipkamrákat (fotók: MTI/Bugány János)

A víztelenítéses hibafeltárást, valamint javítási munkák előkészítése után nekiláttak a takarításnak: „a munkálatok nappali műszakban jelenleg is zajlanak. Az elvégzett javítások költsége, saját kivitelben, valamint a víztelenítéshez szükséges búvármunkák elvégzéséhez szakcég bevonásával mintegy hárommillió forintra tehető” - áll az erőmű közleményében.

A hajóforgalom a jövő héten indulhat újra. Eddig az alábbi becsült mennyiségű uszadékot és hulladékot termelték ki, többek között úgy, hogy markolókat daruztak a zsilipekbe:

- kommunális hulladék 25 köbméter,
- tüzelőanyagként hasznosítható (erdei) szerves anyag: 75 köbméter,
- egyéb szerves anyag 609 köbméter.

Az összegyűlt uszadékot a vízről uszályokba rakták. A kirakást és szétválogatást követően a szelektált hasznosítható hulladékot (színes és víztiszta pet-palackokat, üvegeket, fém italos dobozokat), valamint a tüzelőanyagként hasznosítható faanyagot értékesítették. Az egyéb szerves hulladékot (nád, sás, apró gallyak, levél, felszakadozott vízi növényzet) a hullámtéren kijelölt lerakóhelyre szállították, és ott rendezték. A munkák napi költsége, a vontatóhajó, a munkagép, a válogatás szállítás költsége, átlagban naponta mintegy 60 ezer forintba került.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Zöldút Nagyvasút Környezetvédelem

Eléggé környezetbarát-e a vasút, avagy a közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele

iho/vasút   ·   2022.08.05. 15:00

A Midlands Connect szubnacionális közlekedési szervezet vasúti stratégiáért felelős vezetője, Richard Mann elmagyarázza, hogy milyen különböző módokon lehet a vasút szén-dioxid-mentessé tételét megvalósítani Közép-Angliában, és hogy a Midlands hogyan képes megfelelni az ezzel járó kihívásoknak.