Megépült a második kínai–kazah vasúti összeköttetés

iho/vasút   ·   2013.01.04. 09:00
400px_kazah_kinai

A jeles esemény alkalmából két különleges vonat is közlekedett. A szerelvények Kína északnyugati részén, a Hszincsiang tartományban fekvő Korgasznál lépték át a határt.

A volt szovjet területeken, így Kazahsztánban is széles nyomtávval épült ki a vasútvonalak nagy része, Kínában viszont a normál nyomtáv (1435 milliméter) az elterjedt. A két rendszer Korgasznál, 670 kilométerre nyugatra Hszincsiang központjától, Ürümcsitől, fonódik egybe, ahol a nyomtávváltás miatt tengelyátszerelés szükséges (ahogy például Záhonynál is). Hivatalosan 2012 áprilisa óta a szabadkereskedelmi övezet része a határállomás tengelyátszerelő műhelye is, ami a Határokon Átnyúló Együttműködés Nemzetközi Központjaként (ICTC) ismert.
Korgaszt az Ürümcsi–Alasankou vonalból Csinkhénél kiágazó, 292 kilométer hosszú, villamosított mellékvonalon lehet elérni. A 2009 szeptemberében elkészült pálya hatmilliárd jüanból épült meg. A Csinkhe és Jining közötti szakaszon 2010 júniusától közlekednek személyvonatok.

A vonal átadóünnepsége Korgasznál<br>(fotók: www.news.cn)

Kazahsztánban 293 kilométer hosszan, Zsetigennél kezdődik a közös vonal kazah része, aminek kivitelezését eredetileg a Kína Kapuja elnevezésű PPP-projekt tartalmazta, azonban Kazahsztán államvasútja, a KTZ megvette az építési jogokat. A pálya építése 2011 decemberére készült el. Zsetigen és Altinkol között egy magánvasút végzi a személyszállítást 2012 szeptemberétől.

A két vonat a korgaszi határállomáson találkozott

Az új határátlépő vasútvonaltól a Kína és Közép-Ázsia közötti teherforgalom fellendülését várják, sőt nem titkolt szándék az európai szállítási mennyiségek növelése is. A Tengrinews arról ír, hogy augusztusi ülésén a Kazah-kínai Együttműködési Bizottság javaslatot tett a Csungking–Hszincsiang–Európa viszonylatú, interkontinentális vasúti tranzitkapcsolat létrehozására. Első lépésként a kazahsztáni Bahtinál be- és kilépő mezőgazdasági termékek szállítását gyorsítanák fel.

A két ország határán található eddigi egyetlen vasúti átkelőn, kínai oldalon Alasankounál, kazah részen pedig Dosztiknál november közepéig 15,6 millió tonnányi áru haladt át, amiből 9,9 millió tonna tartott Kínából nyugat felé, 5,7 millió tonna pedig az ázsiai gazdasági óriáshoz. A korgaszi határátkelőn is hasonló, 15 millió tonnányi éves forgalmat várnak kezdetben, hosszú távon azonban a 30 milliós forgalom a cél – számol be a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek