Megtalálták a hétfőn délután eltűnt román gépet

MTI   ·   2014.01.20. 21:14
cim

Hat órányi kutatás után magyar idő szerint este kilenc óra után találták meg a Kolozs megyében, a Szigethegységben kényszerleszállt gépet, és a fedélzeten lévő hét személyt. Valamennyien megsérültek, közülük ketten, a pilóta és egy egyetemista lány súlyos állapotban volt. Magyar idő szerint este tíz után jelentették, hogy az egyik súlyos sérült, az egyik pilóta életét vesztette, majd reggelre meghalt egy másik sérült is.

Az 1960-ban gyártott légcsavaros, tíz személyes Britten Norman 2 típusú repülőgép négy orvossal, egy asszisztenssel és két pilótával a fedélzetén hétfő délután hajtott végre kényszerleszállást a Jósikafalva (Belis) közelében fekvő hegyes, erdős területen. Az utasok egyike azt közölte telefonon, hogy lezuhant a gépük. A Marosvásárhelyről felszálló mentőhelikopter beavatkozását lehetetlenné tette a térséget megülő sűrű köd, ami teljesen lehetetlenné tette a navigációt.

A baleset helyszíne

A kényszerleszállt vagy lezuhant gépre egy erdész talált rá, a környékbeliek a sérülteket az ölükben vitték le Pietreasa községbe, és onnan szállították őket a mentők kórházba. A sérületek egyikét úgy kellett kiszabadítani a megrongálódott gépből.

A YR-BNP lajstromjelű BN-2-es a repülőtiszti főiskolához tartozott, egyes hírek úgy szólnak, hogy a gépen valamiféle technikai probléma adódott, esetleg motorhiba, ezért próbált meg leszállni vele a pilóta. A légiirányítás szerint viszont a gépnek a rossz időjárás miatt kellett alacsonyabbra ereszkednie, az utolsó rádiókapcsolat pillanatában 2011 méter magasan repült a gép, aztán eltűnt a radarról.

A szerencsétlenül járt BN-2-es

A román hírtelevíziók először kényszerleszállásról számoltak be, ám később légi balesetként említették a történteket. A mentőegységek képviselői elmondták, hogy egy 1300 méter magasan fekvő, több négyzetkilométeres területen kellett megtalálni a repülőgépet. A keresésbe a hegyi mentők, a csendőrségi és katasztrófavédelmi alakulatok mellett önkéntesek százai is bekapcsolódtak. A keresést a nehéz terepviszonyokon kívül a köd, a sötétség és a nyirkos hideg is nehezítette, egyes jelentések szerint a területet ötven centis hó is fedi.

Egy romániai gyártású BN-2-es a bukaresti repülőmúzeumban

A repülőgép utasai azért tartottak Bukarestből Nagyváradra, hogy egy klinikai halál állapotában tartott páciensnek a szerveit kivegyék, és szervátültetésekre készítsék elő. Más jelentést szerint az átültetendő szervek már a gép fedélzetén voltak. A hatóságokat a repülő egyik orvos utasa riasztotta, aki azt is közölte, hogy elsősegélyt nyújt a társainak. A baleset okairól egyelőre semmit nem hoztak nyilvánosságra.

A felsőszárnyas, két dugattyús motorral repülő gép, a Britten Norman Islander elterjedt típus volt a hatvanas-hetvenes években, különösen használható volt távoli vidékeken, nem annyira kiépített infrastruktúrával rendelkező repülőtereken, burkolatlan pályákon. Kisebb távolságokon működtetik utas- és teherszállító feladatkörben, de népszerű ejtőernyős ugrató gépként is. A típust egykor Romániában is gyártották.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek