Mezőzombor−Nyíregyháza-gondok: válaszolt a Start

Károly Szabolcs   ·   2015.09.06. 18:45
400px_szili

Ahogy a napokban beszámoltunk róla, a 80-as vonal központi forgalomirányítású (KöFi) Mezőzombor−Nyíregyháza pályaszakaszának augusztus harmincadikán véget ért felújítása után nagyobbak lettek a késések, mint előtte voltak. Az ügyben megkerestük a MÁV-Startot, a vasúttársaság Kommunikációs Igazgatósága reagált is az érdeklődésre, szó szerint idézzük:

A Mezőzombor−Nyíregyháza vonalszakaszt érintő felújítási munkákkal az elmúlt években bevezetett ideiglenes sebességkorlátozások megszüntetését valósították meg.

2015. július 21. és augusztus 30. közötti vágányzár folyamán a Tokaj−Rakamaz közötti 5 db vasúti híd (köztük a Tisza hídján is) teljes hídgerenda cseréjére, továbbá szórványos sín- és vasbetonalj-cserékre került sor; és jelentős hosszban gépi ágyazatrostálást hajtottak végre. Az ágyazatrostálás technológiájából adódóan a rostálás után a vonatforgalom csak legfeljebb 60 km/órás sebességkorlátozással indulhat meg, és a pályasebesség emelésére fokozatosan van lehetőség. A sebességemelési lépések között szükséges utószabályozások után, várhatóan 2015. október 29-étől közlekedhetnek a vonatok a vonalra engedélyezett pályasebességgel.

A beavatkozási területet érintik olyan késések, melyek nem ezen a területen keletkeznek. A miskolci és a záhonyi fővonalon folyó munkák és korlátozások a belépő vonatok késését befolyásolják. A Szerencs−Nyíregyháza szakaszon jelenleg ugyanaz a menetrendi struktúra érvényes, mint a felújítás kezdete előtt. Az augusztus 31-i átadást követően jelenleg még érvényben lévő sebességkorlátozások csak 3-5 perccel növelik a menetidőt.

A hétfőn és kedden jelentkezett biztosítóberendezési hibák az üzemi működés közbeni meghibásodások voltak (például kábelzárlat).

Az átépítés technológiája miatt szükséges sebességkorlátozás érthető is lenne, azonban a Mezőkövesd környéki átépítés miatt több szakaszon csak egy vágány használható a 80-as vonalon, a Szerencs és Nyíregyháza között jelenleg érvényes vágányzári menetrend pedig egyáltalán nem igazodik ehhez a csökkentett tempóhoz. A miskolci fővonal számos helyen is zavarérzékeny, a távolsági vonatok, kiváltképp a főváros felől érkező intercityk késése pedig a vonatkeresztek állandó elcsúszását hozzák magukkal az egyvágányú Köfi-szakaszon, további késéseket okozva ezzel.

Az augusztus harmincegyedikei visszaadás óta a személyvonatok általában öt–húsz, az intercityk tíz–harminc percet késéssel érkeznek meg Szerencs felől Nyíregyházára. A páratlan, azaz a főváros felé tartó irányban valamivel jobb a helyzet, azonban az intercityk így is legalább öt perc restanciát szednek össze a bő negyven kilométer alatt. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az IC-k a mezőkövesdi egyvágányozás következtében Budapest felől körülbelül tíz perccel később érkeznek Nyíregyházára, valamint öt perccel korábban is indulnak onnan. Emiatt az eddigi körülbelül ötven perces fordulóidő bő fél órára csökkent, a Budapest felől összeszedett késés miatt pedig számos alkalommal már visszafelé is csak késve indulhatnak el az intercityk.

A fény már látszik az alagút végén, de a kijárat még arrébb van: a Kapella információi szerint szeptember 8–19. között éjszakánként teljes kizárásos vágányzár keretében folytatják a munkákat, október 24–29. között pedig naponta, estétől kora reggelig végzett, úgynevezett jótállásos szabályozással fejeződhet be a 80-as vonal keleti végének 2015-ös felújítása.

A vasúttal utazóknak azonban a legbosszantóbb az egészben mégis az, hogy semmilyen nyilvános értesítést nem kaphattak az előreláthatóan hetekig tartó kisebb-nagyobb késésekről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.