Mi lesz veled, magasbusz?
Négy hónapja, augusztusban tette meg első tesztútját az első és eddig egyetlen elkészült TEB – hivatalos magyar terminus híján nevezzük magasbusznak – a kínai Csinhuangtao városában: a felvétel, amin a prototípus kigördül a garázsból, miközben autók haladnak el alatta, vírusként terjedt szét világszerte. A meghökkentő, futurisztikus járműben sokan a kínai metropoliszok közlekedési káoszának gyógyírját látják, látták, amely által a hagyományos buszok által elfoglalt értékes útfelületek szabadulhatnak fel. Már a tesztpálya megvalósítása is okozott kisebb zűrt: a fél városon át vezető útvonalon az autók mindkét irányban feltorlódnak a másik oldalon.
A Sixth Tone azonban már arról ír, hogy az elmúlt hónapok már nem a rivaldafényben való csillogással, és a magasröptű tervek más nagyvárosokba történő adaptálásával teltek. A TEB azóta is magára hagyva pihen a csinhuangtaói tesztpályán. A csinhuangtaói önkormányzat sajtóosztályának egyik dolgozója arról számolt be, hogy nem tudni, mi lesz a projekt jövője, de nem kizárt, hogy elbontják a járművet. Az egyik kínai állami hírügynökség, a China News Service szerint a projekt mögött álló TEB Technology vállalat két hónapja el is költözött az ország északi részén, Hopej tartományban található bázisáról, egy korábban a cégnél dolgozó biztonsági őr szavai szerint elérhetetlenné váltak.
Az amatőr tudós Song Youzhou által megtervezett magasbuszt a Time magazin még 2010-ben az év ötven legjobb ötlete egyikeként hozta nyilvánosságra. Az elképzelés azonban csak 2016-ban válhatott valóra, miután a TEB Technology egy pénzügyi vállalattal együttműködve, közösségi finanszírozással elő tudta teremteni a szükséges tőkét. A projekt költségeinek kifizetéséhez a városi önkormányzat is besegített, erről áprilisban írtak alá szerződést. Azonban a médiaorgánumok hiába számoltak be diadalként a TEB első útjáról, a kínai közösségi média a földön maradt, megkérdőjelezve a jármű biztonságát és üzemi körülmények között történő megvalósíthatóságát. Sokan egyenesen csak egy, a jóhiszemű támogatók lehúzására irányuló csalásnak titulálták a projektet. A tervező korábban arról nyilatkozott, hogy semmi rosszat nem követett el, a tesztek alapján a TEB teljesen életképes, jelenleg azonban már elérhetetlenek.
A The Paper című folyóirat szerint a TEB Technology november óta tőkehiánnyal küzd, mivel a befektetők leállították a finanszírozást, a dolgozók pedig sorra mondanak fel. Az újságnak Song azt nyilatkozta, hogy a vállalat működik, és már meg is állapodott egy állami energetikai céggel, akik vennének a magasbuszokból. A Xinhua állami hírügynökség augusztusi értesülései szerint a TEB Technology-nak augusztus végéig el kellett volna bontania a háromszáz méter hosszú tesztpályát a próbamenetek végeztével. A cég azonban szeptemberben azt nyilatkozta, hogy nem akarják felszámolni a pályát, sőt: egy százhúsz kilométer hosszú, a várost átszelő hálózatot hoznának létre. Hozzátették: az indiai közúti közlekedési minisztérium néhány képviselője is ellátogatott a bázisra és megnézték a tesztpályát is, továbbá többek között Spanyolországból, Mexikóból és Franciaországból is érdeklődtek kormányok és vállalkozások a TEB iránt.
A TEB Technology azt nyilatkozta, hogy eddig már hat kínai várossal kötött együttműködési megállapodást, például a 2022-es téli olimpiát rendező hofeji Zsangcsiakouval, valamint a szomszédos Henan tartományban található Zsoukouval, ahol a tervek szerint már 2016-ban megkezdték volna a buszokat összeszerelő üzem létrehozását. A két város egyike sem nyilatkozott eddig a hírrel kapcsolatban. A magára hagyott tesztpálya viszont azóta is megnehezíti a környéken lakók és dolgozók életét, mivel három sávot is elvesz a forgalom elől, a helyi hatóságok azonban a panaszok ellenére sem léptek még semmit az ügyben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!