Mi történt a két éve leállított Királlyal?
A NOHAB-GM Alapítvány a Facebookon tájékoztatta az ügy támogatóit a svéd acéllovag sorsának alakulásáról.
A sorozat magyarországi fennmaradásáért elkötelezetteket maga köré gyűjtő Nohab-GM Alapítvány 2002 márciusában vásárolta meg a Tízest, azóta viseli szívén az 1963-ban, 2585-ös gyári számon épített, Nohab GM 5304-1400 gyári sorozatú dízelmozdony sorsát – a gépet hatvankét éve, 1963. november 14-én M61 010 pályaszámon vette állományba a MÁV.

Ahogy az alapítványi beszámolóból kitűnik, 2025-öt a mozdony fűtőházban töltötte – a Király néven is ismert hatlábút 2023 végén azért állították le, hogy felújításának újabb jelentős szakaszát megszakítások és kötelező érvényű határidők nyomása nélkül, hiánytalanul, a legjobb minőségre és tartós megoldásokra törekedve lehessen elvégezni.
Első lépésben, 2024 folyamán végeztek a szükséges lakatosmunkák zömével, ám az alapítványiaknak be kellett látniuk, a további rozsdásodásnak csak akkor vehetik elejét, ha a nedvességet magában tartó belső zajcsillapító bevonatot eltávolítják. A géptér belső oldalfalának helyreállítását, az új géptérvilágítás telepítését és az egyéb járulékos munkákat 2025 augusztusára fejezték be, majd szeptember elején következhetett a külső fényezés. A művelet során a mozdony új színtervének megfelelően jártak el: az addigi színösszeállítás megtartása mellett a felújított oldalfal és géptérajtó az A oldali orron és vezetőálláson már látható csíkot viszi tovább. Ez a megjelenés több nevezetes Nohab színtervének motívumait egyesíti új, egyedi összeállításban.

Számos egyéb, kisebb-nagyobb, ám rendre költséges utómunkálatot követően a Tízes december 9-én indult próbázni, ám a menet során műszaki nehézmények léptek fel. Ezek okainak feltárása, elemzése jelenleg is tart.
Mivel az M61 010-es acéllovag talpraállítása további, jelentős kiadásokkal jár, az Alapítvány – köszönve az eddigi hozzájárulásokat –, további donációért fordul a sorozat és a nemes ügy támogatóihoz. Az adományozási lehetőségek e tartalmunk végén találhatók.
Az Alapítvány emlékeztet arra is, hogy ez év decemberében múlott negyedszázada, hogy hazánk vasútvonalain utoljára láthattunk mindennapi menetrendi forgalomban M61-es sorozatú mozdonyt. Sokan azok közül, akik jelenleg is a sorozat emlékének megőrzéséért, működőképes M61-es fennmaradásáért fáradoznak, a mozdonyok menetrendi üzemének eme utolsó szakaszában ismerkedhettek meg közelről a típussal, és szerezhettek egy életre meghatározó élményeket. Szombaton (2025. december 27.) szándékaink szerint az iho Horváth Ákos írásával emlékezik a 2000. december 22-én történtekre, amikor is a sorozat nevében M61 020 a 9725–974 vonatpárral búcsúzott a közforgalomtól.
A Nohab-GM Alapítványnak szánt támogatás rendje és módja itt található. Nagyvonalú mecenatúrájukat az egyetemes vasútbarátság jegyében köszönjük.
Nyitóképünkünkön: a Tízes Gyékényesen. Nagy Imre felvétele 1997. július 12-én készült
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!