Migránsvonatok: interjú a MÁV-val
– Mely állomásokról indulnak ilyen szerelvények? (Magyarbóly, Barcs, Gyékényes?) És mi a cél, mindnek Hegyeshalom?
– Az, hogy egy-egy mentesítő vonat Magyarbólyból vagy esetleg Barcsról indul, logisztikai kérdés. Minden esetben onnan indítjuk a mentesítő vonatot, amit a Központi Operatív Törzs meghatároz.
– Napi hány ilyen vonat(pár) közlekedik? Hány szerelvény forog, ezekben összesen hány személykocsi van?
– Napi négy-öt vonat közlekedik, 10–16 kocsival a menekültek számától függően. Hét szerelvény, közel 100 kocsi.
– A vonatokban előfordulnak már rég nem használt kocsik is, például 80-as sebességű, napszívta, kopott Bhv-kocsik. Ezeket a Start valóban nem használta korábban? Hol tárolták eddig a kocsikat? Mindig van ennyi tartalék, vagy csak „szerencse”, hogy össze tudnak állítani ekkora szerelvényeket?
– A mentesítő vonatok összeállításához az új motorvonatok és a használt ÖBB kocsik beszerzése és üzembeállítása révén a közszolgáltatásból kivont járműveket is felhasználják. A járművek az utas- és közlekedésbiztonsági előírásoknak megfelelnek 80 kilométer per órás engedélyezett sebességhatár mellett. A járműveket eddig a leállítási helyükön, a honos járműbiztosítási igazgatóságok területén tárolták.
(Tili Kornél videója)
– Okoz-e más viszonylatokon kapacitáshiányt, esetleg utaslemaradást, szokatlan zsúfoltságot a migránsvonatok jelentős kocsiigénye?
– Jelen helyzetben igen nagy erőfeszítést, odafigyelést, szervezést és koordinációt igényel, hogy a vasúttársaság – a közlekedésbiztonsági előírások betartása mellett – megfeleljen a közszolgáltatási szerződésben vállalt kötelezettségeinek, és a lehetőségekhez mérten fennakadások nélkül lebonyolítsa a belföldi és nemzetközi forgalmat, továbbá megoldja a napi több ezer migráns kulturált körülmények között történő utaztatását. Ennek érdekében minden közlekedésre alkalmas kocsiját közlekedteti, és biztosítja az ehhez szükséges személyzetet is.
– A hideg beköszöntével lesz-e változás a vonatok vontatásában? A jelenlegi 628-as mozdonyok nem tudják fűteni a vonatokat.
– Igen, október 6-ától már a kocsik fűtésére alkalmas mozdonyokkal továbbítjuk a mentesítővonatokat. (Ezzel együtt a vonatok útvonala is módosult: már csak a Magyarbóly–Pécs és a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszon mennek dízellel, egyébként Sziliket láthatunk a Gyékényes–Nagykanizsa és a Zalaszentiván–Ukk–Celldömölk–Porpác szakaszon – a szerk.)
(Vörös Attila videója)
– A vonatok elég változó időben közlekednek, mennyire könnyű a vonatok továbbításában részt vevő vasutasok munkaidejét ésszerűen beosztani? Követel-e ez tőlük extra kötelességvállalást, cserébe kapnak-e extra juttatásokat?
– Munkatársaink hetek óta példamutatóan helytállnak a megnövekedett feladatok terhe alatt is, amiért természetesen minden nekik járó többlet juttatást megkapnak. Az érintett munkavállalók havi munkaidő keretben, előre kiadott vezénylés szerint dolgoznak. A beosztásukat a tárgyhót megelőzően egy héttel, legkésőbb minden hónap 23-án kapják kézhez. A havi kötelező munkaidő-kereten felül teljesített szolgálati időre túlmunkadíjat fizet a vasúttársaság. A rendkívüli munkavégzés kereteit a Kollektív Szerződés szabályozza, összegszerűen a Munka Törvénykönyve által előírtnál lényegesen magasabb szinten. A díjazás mértéke a túlórák számától függően lépcsőzetesen nő.
– A migránsvonatoknak ki a megrendelője? Látszanak-e a költségek, és hogy a megrendelő ki is fizeti majd? Nagyjából mennyibe kerül egy nap migránsforgalom?
– A költségeket folyamatosan gyűjti a vasúttársaság. Pontos kimutatást azonban csak hosszabb idő elteltével lehet készíteni, egyrészt azért, mert számos tényezőt kell figyelembe venni, másrészt azért, mert a feladatoknak még nem értünk a végére.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!