Mindent beborító hullám – megújult az Utrecht Centraal pályaudvar

iho   ·   2016.12.15. 18:45
utrecht_centraal_rovidlid

A Benthem Crouwel Architects építésziroda által tervezett projektet Bán Dávid mutatta be az Építészfórum hasábjain.

Hollandia sűrű vasúthálózata pókhálóként szövi be az országot: a szigorúan ütemes menetrenddel könnyedén utazhatunk az ország bármelyik két pontja között. A hálózat központja az Utrecht Centraal pályaudvar, Hollandia legnagyobb és legtöbb utast befogadó állomása. Központi elhelyezkedése és jelentős, egyetemvárosi háttere miatt a pályaudvar évi utasforgalma folyamatosan növekszik, a vágányokon naponta 900 szerelvény fut keresztül.

Az eredetileg 1843-ban megnyílt állomást többször bővítették, ám egy 1938-as tűzvész során a legnagyobb része leégett, ekkor alapvetően eredeti formájában, némi kiegészítéssel építették újjá. Bő három évtized után számos részét lebontva jelentősen újraformálták, a területet új funkciókkal megtöltve átstrukturálták. 1973-ban nyílt meg az állomáshoz kapcsolódó Hoog Catharijne bevásárlóközpont, ami lényegében magába fogadta az alapvető utasmozgások irányait is, egyben megszüntetve a pályaudvar közvetlen főbejáratát.

Az egykor évi 35 millió utasra tervezett épület forgalma rohamosan nőtt, ma már évi 88 millió utasról beszélhetünk, ám ez a szám az előrejelzések szerint 2030-ra a 100 milliót is elérheti. A növekvő utasforgalom és a közlekedési csomópontok összetettségének növekedése miatt az állomás és környéke mindenképpen megérett az újragondolásra. A Benthem Crouwel Architects iroda – számos nagyszabású holland vasúti projekttel a háta mögött – 2003-ban kezdett a projekttel foglalkozni, amelynek során újrafogalmazták a tér irányait és szerkezetét.

A munkálatok 2008-ban indultak, az új központot idén december elején adták át. Az átalakítás legfőbb célja az volt, hogy a közlekedés különböző szereplői egy nagy, összefüggő, logikusan szervezett térségben, egy tető alatt találkozzanak, és az átszállások könnyen és akadálymentesen történjenek. Emellett a '70-es években az állomáshoz kapcsolt bevásárlóközpont leválasztása is cél volt, hogy a pályaudvar végre önmagában, jól áttekinthetően álljon.

Jan Benthem és Mels Crouwel vezetőtervezők elképzelése alapján az utasfunkciók a vágányok, peronok, az azokkal párhuzamosan kialakított buszpályaudvar és villamosmegállók fölé egy közös, megemelt horizontális síkra kerülnének, ezzel vált átláthatóvá az összes átszállási kapcsolat. Az így kialakított 25 ezer négyzetméteres utasfogadó csarnok fölé karakteresen hullámzó, hatalmas tetőzet került, ami amellett, hogy az épület dinamizmusát erősíti, iránytűként is funkcionál. A hullámvonal a középső vágányok fölött éri el a tetőpontját, majd mindkét irányban lecsendesedik, végül a két szélen, a busz- és a villamosmegállók helyét is egy-egy kisebb hullámheggyel jelöli ki. A nagyvonalú, szellős belső térben pavilonszerűen alakították ki a különböző funkciószigeteket, a jegypénztárakat, az információt, a különböző szolgáltatások helyét. A térséget a két oldalon végigfutó üvegezett függönyfal felől, valamint a tetőbevilágítókból áradó természetes fény járja át. Sötétedés után a hullámvonalat a mennyezeten elhelyezett led világítás emeli ki. Ugyanakkor a hatalmas üvegfelületekről minden irányban mozgalmas látvány tárul az utazók elé: figyelhetik a szerelvények állandó kígyózását, a vágányok rajzolatát, a jelzőrendszerek színkavalkádját, és mindezen túl a környező és teljesen átalakuló városrészt és magát az óvárost is. Emellett a tetőre évi 85 ezer kWh elektromos energia előállítására alkalmas napelemeket helyeztek.

A projekt nem állt meg az állomás és a kapcsolódó közlekedési rendszerek újragondolásának szintjén, hanem kitért a környező térség logikus és élhető átformálására is. Az utasforgalmi funkciók vágányok fölé emelésével és az állomás körüli, korábban szétszórt buszmegállóknak közös tető alá söprésével felszabaduló oldalsó térségekből két új, vonzó, alapvetően a gyalogosokra tervezett városi közteret alakítottak ki, az egyik irányban közvetlenül kapcsolódva a régi városrész sétálóutcáihoz, a másikban pedig az elővárosi lakóövezetekhez.

Míg korábban az állomás területe, jelentős mérete miatt komoly szeletet hasított ki a város szövetéből, ma a vasút által megosztott terek ismét összefűződtek. A projektben, akárcsak a Hollandia-szerte megvalósuló többi vasúti fejlesztés esetében is, kiemelt szerepe van a környező városrészek összekapcsolásának, annak, hogy a vasút ezentúl ne egy téri akadály, hanem a különböző jellegű városi közegek és funkciók összeforrasztója legyen.

A pályaudvar és környezetének átformálása persze jelentősen befolyásolja a környék ingatlanpiacát is. A vágányok szomszédságában több magasépület, főleg irodaház létesült, amelyek között nagy felületű, hullámos tetőzetével domináns jelenség lett a legnagyobb pontján is csak 18 méter magas vasúti komplexum. A fejlesztés utolsó ütemében, a városközpont felőli tér alatt a jövő évben adják át a világ jelenlegi legnagyobb zárt kerékpártárolóját, amelyet 12 ezer 500 bicikli befogadására terveztek. Hollandiában igen általános a vasútállomások mellett kiépített, általában szabadtéri, de tetőzettel ellátott, B+R biciklitárolók látványa. Utrecht központi és egyetemi városi szerepéből kifolyólag azonban a szokásosnál is nagyobb a pályaudvar-környéki kerékpárforgalom és -parkolás. Az utcai tároló helyeket már nem lehetett úgy fejleszteni, hogy ne akadályozzák a gyalogosforgalmat, így merült fel a lényegesen költségesebb, de rendezettebb megoldás: 48 millió euróból háromszintes felszín alatti bicikliparkoló épül.

Az utrechti állomásfejlesztés része annak az 1997-ben életre hívott holland programnak, amely nagyon intenzív vasúti modernizációt indított el. Ennek a folyamatnak kulcsa az ország hat központi pályaudvarának (Utrecht mellett Hága, Rotterdam, Arnhem, Breda és Amszterdam-Dél) teljes újragondolása, és környezetükkel együtt történő komplex megújítása.

Azt, hogy Magyarországon milyen feltételek hiányoznak egy hasonlóan igényes közlekedési beruházás megvalósulásához, a folytatásban fogjuk kifejteni.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.