Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”

iho/vasút   ·   2014.08.31. 14:00
gkorsz01_0

Vasárnaponként ezen túl időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, hogy önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. Ezúttal egy hatrészes sorozat első fejezetét tesszük újra közzé. Az írás az Indóház 2005. októberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatják a dimag újságosstandján.

* * *

A gőzmozdonykorszak emlékei, 1. rész: Fűtőházak, szénszerelők, vízdaruk

Magyarországon a gőzvontatás az ötvenes, hatvanas években élte virágkorát. Még élt a magyarországi gőzmozdonyépítés. A vontatási feladatok döntő többségét gőzösök végezték. A gőzmozdonyok üzeméhez többféle kiszolgálólétesítmény kellett. A mozdonyoknak a gőz fejlesztéséhez szénre és vízre volt szükségük, melyet az úton magukkal vittek. A hosszabb útvonalakon menet közben a vízkészletet pótolniuk kellett.

A napi munka befejezésével a mozdonyok visszatértek fűtőházaikba, ahol pótolták szénkészletüket, eltávolították a salakot, a pernyét. Rendszeres időközönként átvizsgálták, javították a gépeket. E feladatokat a vontatási telepeken végezték. A vontatási telepek kialakítása a mozdonyok számától függött. Ezek lehettek egészen kicsi, akár 1-2 mozdonyt ellátó telepek, de lehettek húsz, harminc vagy még ennél is többet kiszolgáló, nagy létesítmények. Magyarországon több helyen még a mai napig is fellelhetők a gőzvontatás berendezései. Sok telepet átépítettek a modern dízel-, illetve villamos vontatás igényeinek megfelelően, de még ezeken a korszerű vontatási telepeken is megtalálhatók a múlt emlékei.

Rozsdásodó vízdaru Alsóörsön, 1999. október 2-án. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Indóház-archív/Szeghi Gyula)

Ebben a sorozatban a régi időkre emlékeztető épületeket, fűtőházakat, szénszerelőket, homokfeladókat, víztornyokat, vízdarukat, fordítókorongokat és egyéb létesítményeket mutatjuk be, szemléltetjük működési módjukat, összehasonlítjuk a különböző megoldásokat. Mindezt természetesen sok-sok fénykép segítségével. A szerző a kilencvenes évek közepétől kereste fel a magyarországi vontatási telepeket, és a még meglévő építményeket, eszközöket lefényképezte. Sokat azóta már elbontottak, ezek már csak az emlékekben vagy a fényképeken élnek tovább.

Kép és szöveg: Szeghi Gyula

A 2. részben: A gőzmozdony

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.