Nagy dobásra készül a Virgin Atlantic!

iho/repülés   ·   2023.01.15. 12:00
virgin

Az első nettó zéró emissziójú transzatlanti járat még ebben az évben elindul az Egyesült Királyságból. Üzemeltetője, a Virgin Atlantic pedig kormányzati finanszírozást kap, hogy kizárólag fenntartható repülőgép-üzemanyag felhasználásával repülje át a nagy vizet.

Kétezerhuszonhárom végén a Virgin Atlantic egyik Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel ellátott Boeing 787-ese a tervek szerint új fejezetet nyit a repülés történetében. A repülőgép üzemanyaga ugyanis várhatóan elsősorban hulladékolajokból és zsírokból, például használt étolajból készült fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuels, SAF) lesz.

A hagyományos, fosszilis eredetű sugárhajtómű-üzemanyaghoz képest a SAF több mint hetven százalékkal csökkentheti a gép életciklus szén-dioxid-kibocsátását. A száz százalékban fenntartható légijármű-üzemanyag használata a repülés során, valamint a biokarbon-kibocsátási kvótákon keresztüli szén-dioxid-kiváltás nettó zéró emissziójúvá teszi a repülést.*

A fenntartható légiközlekedési eszköz – a repülőgép – nemcsak a légi közlekedés dekarbonizációjában lesz kulcsfontosságú, hanem egy olyan egyesült királyságbeli iparágat is létrehozhat, amelynek éves forgalma 2040-re elérheti a 2,4 milliárd fontot, és amely 2035-ig akár 5200 brit munkahelyet is támogat. Továbbá fenntartható légijármű-üzemanyagnak kritikus szerepet kell játszania a légi közlekedés kizöldítésében – globális szintű előállítása és felhasználása azonban közös fellépést sürget. A kutatás és az eredmények hatalmas lépést jelentenek majd a fenntartható légijármű-üzemanyagok használatának felgyorsításában a légi közlekedési ágazatban, és támogatják a fenntartható légijármű-üzemanyag nagy léptékű előállításához szükséges beruházásokat. Ettől függ, hogy 2050-re elérjük-e a nettó zéró kibocsátást.**

Ugyanakkor a légi közlekedés az egyik legnehezebben dekarbonizálható ágazat. Az érdekeltek belátható időn belüli közös fellépése nélkül 2050-re az üvegházhatású gázok tekintetében az egyik legnagyobb kibocsátású közlekedési alágazat lehet. Ennek kezelése érdekében a brit kormány 2022 júliusában közzétette a Jet Zero stratégiát: ez meghatározza az ágazat dekarbonizációjára vonatkozó megközelítést, és a SAF-ot a Jet Zero elérésének egyik fő eszközeként támogatja.

Bizonyos kihívásokat, problémákat is kezelni kell. Többek között a fenntartható légijármű-üzemanyagok gyártásának növelésére van szükség, illetve átértelmezésre szorul a jelenleg a sugárhajtóművekben engedélyezett SAF mennyiségére vonatkozó jelenlegi korlátozás. Pillanatnyilag a kerozin és a SAF keveréke legfeljebb fele-fele arányú lehet – a cél a száz százalék, az év végén a Virgin is így repüli majd az Atlanti-óceánt. A katonai repülés már megtette az első lépést: a RAF tavaly novemberben tiszta SAF-fal hajtott dedikált VIP alkalmazású Airbus A330-as Voyagere (más néven: Vespina) már bebizonyította, működik a dolog. A második lépés is feldereng már a repülés horizontján, mivel a brit kormány SAF-tervezete előírja, hogy 2030-ra a sugárhajtómű-üzemanyag legalább tizedét fenntartható forrásokból kell előállítani.

*Nettó zéró emisszió esetében nem muszáj tényleges nulla kibocsátásra törekedni, a megmaradó kibocsátást lehet ellensúlyozni is. Ezt meg lehet tenni a megújuló energiába való befektetéssel, egy-egy iparág energiahatékonyságának növelésével, illetve karbonkreditek vásárlásával is.

** A párizsi klímaegyezményben 2016-ban az iparosodás előtti értékhez képest 1,5–2 Celsius-fokos maximális átlaghőmérséklet-emelkedést fogalmaztak meg a világ vezetői, ez kell ugyanis ahhoz, hogy a klímaváltozás ne okozzon komoly közvetlen katasztrófákat az egész bolygón. Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület jelentése szerint ahhoz, hogy egyáltalán esélyünk legyen elérni a másfél fokos határt (ami már egyre inkább lehetetlennek tűnik), 2050-re minden országnak el kell érnie a nettó zéró kibocsátást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Zöldút Nagyvasút Környezetvédelem

Eléggé környezetbarát-e a vasút, avagy a közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele

iho/vasút   ·   2022.08.05. 15:00

A Midlands Connect szubnacionális közlekedési szervezet vasúti stratégiáért felelős vezetője, Richard Mann elmagyarázza, hogy milyen különböző módokon lehet a vasút szén-dioxid-mentessé tételét megvalósítani Közép-Angliában, és hogy a Midlands hogyan képes megfelelni az ezzel járó kihívásoknak.