Napelemről működő ledes világítású lett a körforgalom Andornaktályánál

iho   ·   2022.06.11. 18:00
00_androaktalya_napelem

A körforgalomban egy olyan napelemes világítási rendszert alakítottak ki, amelynek tárolókapacitása az év minden napján fedezi a közvilágításhoz szükséges energiaforrást. A világítás energiaellátását napelemek és ezekhez kapcsolódó akkumulátorok látják el.

Az M25-ös gyorsforgalmi út építéséhez kapcsolódóan 2018 nyarán készült el az Andornaktálya déli végén található körforgalom. Az átadás óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, hogy a biztonságosabb közlekedés érdekében a csomópontot ki kell világítani, így mind az autósok, mind pedig a kerékpárosok biztonságosabban közlekedhetnek a sötétedés utáni időszakban is a körforgalomban.

(fotók: NIF Zrt.)

A szigetüzemű közvilágítás nemcsak Magyarországon egyedülálló, hanem Európában sincs ilyen típusú megvilágítás. Egyediségét az adja, hogy a kialakított tárolókapacitás egész évben, a legborúsabb napokon is képes az éjszakai megvilágítást megoldani.

A megvilágítás lényege, hogy a csomópontot a középszigetben felállított kandeláberekkel világítják meg, ahogyan külön a kerékpáros átvezetést is. A behaladási csomóponti ágakról érkezők külön közvilágítási oszlopokkal így nem találkoznak. Az egyedi fejlesztésű, ledes világítótestekkel megvalósított szigetüzemben működő közvilágításnak alap üzemi körülmények között a körforgalomban tíz lux, a kerékpáros átvezetésnél tizenöt lux a megvilágítási értéke.

A körforgalom kialakításánál egy biztonsági fix energia betáplálás is ki lett építve arra az esetre, ha a napelemes rendszer nem termelne elegendő energiát. Ez a téli időszakban lehet hasznos, amikor korán sötétedik, és sokat kell éjszaka világítani úgy, hogy a napos órák száma lényegesen kevesebb. Ebben az esetben – az akkumulátorok hatvan százalékos merültségi állapotánál – a rendszer automatikusan átvált fix betáplálásra, és arról üzemel addig, míg a napelemes rendszer újra elegendő energiát nem termel a biztonságos működéshez.

A közvilágítás tavaly novemberben készült el, a tesztüzem is lezajlott, az év elejétől még további finomhangolások zajlottak, mostanra azonban már kifogástalanul működik. A végleges beállítás óta eddig még nem volt szükség arra, hogy a fix elektromos hálózathoz csatlakozzon.

A technológia egyediségét az is adja, hogy mind a négy csomóponti ág, mind a kerékpárúti behaladásnál, ipari mozgásérzékelő szenzorokat helyeztek fel az oszlopokra, amelyek a fényerőt szabályozzák. Ezzel az energia nagyon nagy hányadát lehet megspórolni, hiszen a standard tíz luxos világítás behaladás nélküli időszakban három luxra automatikusan leszabályoz.

A körforgalom teljes közvilágítási rendszerét a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél rendszeresített HDMR Smart City rendszerbe integrálták, amely egy kétirányú kommunikációt jelent a központtal és a világítótestekkel. A HDMR Smart City rendszer lényege, hogy ha legalább két percig nincs mozgás a körforgalomban, akkor a rendszer ezt érzékelve csökkenti a világítótestek fényáramát. Ha azonban érkezik egy autó, akkor azt a mozgásérzékelő érzékeli, és mire az autó a körforgalomba ér, addigra vezeték nélküli jelátvitellel jelez a világítótesteknek, hogy a fényáramot növeljék meg, így az autós már a szabványosan megvilágított körforgalomba érkezik. Ugyanúgy, ahogy a csomóponti ágakon, a kerékpáros átvezetésnél is van mozgásérzékelő, így amikor kerékpáros érkezik, a rendszer akkor is megemeli a világítótestek fényáramát.

A hagyományos nátrium világításhoz képest, a felszerelt ledes világítótestek ötven százalékos energia megtakarítást biztosítanak és köszönhetően a HDMR mozgásérzékelős megoldásnak a rendszer átlagosan további akár negyven százalék energiát takarít meg.

Az Andornaktálya déli részén lévő körforgalom szigetüzemű közvilágítás a NIF Zrt. megbízásából, a Zöld Garden Kft. kivitelezésében, a HOFEKA Kft. által végzett fejlesztésekkel valósult meg 50 millió forintból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.