Negyvenet bérelni, harmincötöt megvenni

MTI   ·   2015.11.04. 11:05
busz80

A Fővárosi Közgyűlés még 2014 júniusában járult hozzá ahhoz, hogy a BKV beszerezzen legfeljebb hetvenöt autóbuszt rendelkezésre tartási konstrukcióval és azzal a megkötéssel, hogy a szerződések megkötését követő kilencven napban vétót emelhet ellenük. Mivel az autóbuszok selejtezési kényszere meghaladja a BKV autóbusz-beszerzési lehetőségeit, továbbá a 3-as metró felújításának ideje alatt pótlásra van szükség, a BKV flottájának modernizálása már rövid távon is elengedhetetlen - írták az előterjesztésben.

A Fővárosi Közgyűlés nem hagyta jóvá a BKV Zrt. és a BYD Europe BV között öt elektromos busz rendelkezésre tartásáról idén augusztusban kötött szerződést, de engedi, hogy a BKV hitelt vegyen fel e járművek beszerzésére.

A testület ugyanakkor nem emelt kifogást húsz dízelüzemű szólóbusz rendelkezésre tartása ügyében. Az eredetileg szintén így bérelni tervezett ötven csuklós busz közül ugyancsak húsz rendelkezésre bocsátását veheti igénybe a BKV, további harminc esetében pedig engedélyezték a társaságnak a hitelfelvételt. A BKV nyolc évre a szóló autóbuszokat kilométerenként 246 forintért, a csuklós járműveket pedig kilométerenként 330 forintért bérli, évente legfeljebb 86 ezer kilométerre. A hitelfelvételekhez a kormány engedélye is szükséges. Tarlós István főpolgármester közölte, hogy a kormány szerdai ülésén tárgyalja a BKV ügyét.

Saját gyártású vérfrissítés<br>(képek: Vörös Attila)

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a vitában felszólalva azt mondta, a járművek saját forrásból történő beszerzése lenne a legolcsóbb konstrukció, ám erre a társaságnak jelenleg nincs elegendő forrása. Költséghatékonyság szempontjából ezt követi a hitelből történő vásárlás, ami évente 130 millió forinttal drágább az előzőnél, a rendelkezésre bocsátás pedig ennél is évente 190 millió forinttal többe kerül, de kedvezőbb, mint a szolgáltatás kiszervezése.

A BKV vezetője hangsúlyozta, ezek az adatok csak becslések, hiszen nem lehet tudni, hogy a következő években miként alakulnak a hitelkamatok. Példaként említette, hogy a kamatok három százalékpontos emelkedésével eltűnne a hitelből finanszírozott vásárlás és a rendelkezésre tartás közötti árkülönbség. A közlekedési társaság vezérigazgatója ettől függetlenül megjegyezte, ha a BKV rendelkezne elég forrással, akkor nem javasolnák a rendelkezésre tartást.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes arra emlékeztetett, hogy a fővárosnak 2018-ig 550 autóbuszt kell lecserélnie, ennek finanszírozását szerinte nem lehet kizárólag hitelből fedezni, ezért a rendelkezésre bocsátás is járható út. Kiemelte, ennek a konstrukciónak az előnye a kiszervezéssel szemben, hogy a BKV saját sofőrjeivel és üzemanyagával látja el a szolgáltatást, az új buszok pedig egy hitelfelvételnél lényegesen hamarabb rendelkezésre állnak.



Az ellenzék ezzel szemben egyértelműen új járművek vásárlását javasolta. A jobbikos Tokody Marcell arra hívta fel a figyelmet, a várost milliárdos kár éri azzal, hogy a tízéves bérlet után nem maradnak a tulajdonában a járművek. Az LMP-s Csárdi Antal azt kifogásolta, hogy miközben az új buszokat rendelkezésre bocsátó társaság egy jármű karbantartására évente 13 millió forintot fordít, addig a BKV egy saját tulajdonában álló csuklós buszra évi 820 ezer forintot költ. A DK-s Gy. Németh Erzsébet hangsúlyozta, a BKV-nak szüksége van új buszokra, azonban szerinte ezt azért is hitelből kellene finanszírozni, mert az új buszokat rendelkezésre bocsátó társasággal korábban gondok voltak Debrecenben. A szocialista Horváth Csaba azt vetette fel, hogy a BKV-nak jelenleg lenne pénzügyi lehetősége saját buszok megvásárlására. Az ellenzéki politikus emellett kezdeményezte, hogy a korábbi buszjárat-kiszervezésekhez kapcsolódó operátori rendszert vizsgálja felül a közgyűlés. A fideszes Wintermantel Zsolt az ellenzéki felvetésekre reagálva azt mondta, a fővárosnak diverzifikálnia kell a járműbeszerzéseit, vagyis az említett konstrukciók mindegyikét igénybe kell vennie azért, hogy minden kockázatra felkészüljön.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Idén is jár a budapesti Fényvillamos

iho/vasút   ·   2020.11.27. 11:10

Az ünnepi dekorációba bújtatott, fényárban úszó nosztalgiajármű idei első útját a korábbi években megszokott módon a 2-es villamos vonalán tette meg, különleges hangulatot varázsolva a Duna-partra.