Nem kell Gripen Svájcnak? Nem kell PC-21-es a svédeknek!

iho   ·   2014.05.23. 16:45
cim4

A Saab Gripen E programjára valóban rossz hatással van a svájci népszavazás, de a fejlesztés ennek ellenére az eredeti tervek szerint folytatódik – ez volt a lényege a gyártó válaszának arra, hogy az alpesi ország voksolói elvetették a huszonkét gépes beszerzést.

Mint arról beszámoltunk, két évvel azután, hogy a svéd egyhajtóműves könnyű harci gép megnyerte a svájci kormány pályázatát az elavult F-5-ösök lecserélésére, az alkotmány előírásainak megfelelően az üzletet népszavazáson kellett volna megerősíteni. A szavazók 52 százaléka azonban elvetette a tervet, az ellenzők érveire hallgatva, akik nem annyira a gépek beszerzését, mint inkább fenntartásuk költségeit sokallták.

További hatvan Gripen továbbra is kell a svéd légierőnek

A svájci politikai vezetés reakciói szórványosak, általában azzal foglalkoznak, hogy a beszerzés elutasítása miatt újabb koncepciót kell valamiképp létrehozni annak érdekében, hogy a jelenleg szolgáló amerikai F/A-18-asok üzemi élettartamának lejártával, 2025-től továbbra is biztosítva legyen az ország légterének védelme.

A Saab közleménye szerint továbbra is zajlik a fejlesztés és a gyártás-előkészítés a svédországi hatvangépes Gripen E megrendelés kielégítésére, amelynek teljesítését 2018-ban kell elkezdeni. Ugyancsak tovább zajlanak a tárgyalások Brazíliával a harminchat gépes Gripen-üzletről: mint korábban többször beszámoltunk róla, a tendert ugyan már megnyerte a típus, de a szerződést még nem hozták tető alá, ezt a Saab reményei szerint – a mostani közlemény is ezt tartalmazza – még idén aláírhatják.

2025-re ki kell vonni az F/A-18-asokat

– Tiszteletben tartjuk, és nem kommentáljuk a Svájcban történteket – mondta a Saab vezérigazgatója, Håkan Buskhe. Azt azonban hozzátette: – A 2011-es döntés kapcsán üzleti kapcsolatok százai alakultak ki Svájccal az ottani cégek ipari részvételéről a programban, ezeket amilyen hosszan lehetséges, továbbra is fenn akarjuk tartani – mondta a Saab-vezér, akinek szavaiból az derült ki, hogy 125 svájci céggel több, mint 500 megállapodás született.

Ugyanakkor a népszavazás döntése mégiscsak veszélyezteti az egyik legfontosabb, a Gripen-beszerzéssel kapcsolatos döntést, vagyis innentől kezdve egyáltalán nem biztos, hogy a korábbi egyezség szellemében Svédország a svájci Pilatus PC-21-es légcsavaros-gázturbinás kétüléses kiképzőgépet fogja beszerezni a svéd légierő számára.

A Pilatus kiképző gépére egyelőre csak két külföldi vevő tartott igényt

Ez azért lenne kellemetlen fejlemény a svájci gyártónak, mert a világszerte ismert és használt PC-9-es és 12-es váltótípusának számító, új fejlesztésű légcsavaros kiképzőgépből eddig a svájcin kívül csak a szingapúri légierő és az Emirátusok rendszeresített nem túl sok példányt, a svédek viszont komoly számban szerették volna megrendelni az ugyancsak elöregedett Saab 105-ös jet-trénerek leváltására.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, második nap

iho/vasút   ·   2024.09.26. 13:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.