Nem repülnek tovább a román dzsidások
A román légierő hatvan év szolgálat után kivonta az utolsó, szovjet gyártmányú, izraeli segítséggel felújított MiG-21 Lancer típusú vadászrepülőgépeit is a szolgálatból.
Romániában a legfelsőbb védelmi tanács (Consiliul Suprem de Apărare a Țării, CSAT) egy évvel ezelőtt döntött arról, hogy a román légierőnél még légtérvédelmi feladatokat ellátó MiG-21 Lancerek szolgálati ideje idén májusban lejár, miután 2022 márciusában egy ilyen típusú vadászgép lezuhanása nyolc emberéletet követelő kettős tragédiát okozott a román légierőnél (a pilóta keresésére küldött mentőhelikopter is lezuhant ugyanis). A döntést az is sürgette, hogy a a bákói Aerostar hadiipari cégnek tavaly megszűnt a MiG-ek karbantartására vonatkozó, a bukaresti védelmi minisztériummal kötött szerződése.
Az ország szakminisztériuma sosem közölte hivatalosan, hány MiG-21-ese maradt bevethető állapotban abból a 110 vadászgépből álló flottából, amelyet az 1990-es évek elején a Lancer program keretében kmorszerűsítettek, de a szaksajtó a számukat harmincra, legfeljebb negyvenre becsülte.
Ezerkilencszázhatvankettőtől a Mikojan–Gurevics Tervezőirodában (OKB–155) az 1950-es évek második felében kifejlesztett teljesen fémépítésű, félhéjszerkezetű, deltaszárnyú, behúzható futóművel, gázturbinás sugárhajtóművel, utánégetővel, hermetikusan zárható kabinnal, katapultüléssel ellátott, egyszemélyes, elsősorban frontvadász feladatkörre kifejlesztett kis hatótávolságú, merevszárnyú repülőgéptípusból körülbelül négyszáz érkezett Romániába. Egy részüket izraeli közreműködéssel korszerűsítették, de az 1990-es években a Lancer-program keretében felújított román M, MF és UM altípusok közül több mint húsz hajtott végre kényszerleszállást, vagy zuhant le. A balesetekben a román média szerint 11 pilóta életét vesztette, 15 katapultált.
Romániában 2019 márciusában állt szolgálatba az első, Portugáliából beszerzett, 16 használt F-16-os gépből álló repülőraj. A bukaresti védelmi tárca korábbi közlése szerint az országnak legalább három, egyenként 16 többcélú harci gépből álló repülőrajra van szüksége légtere védelméhez; ennek megfelelően Bukarest tavaly írt alá szerződést Norvégiával további 32 használt F-16-os harci repülőgép megvásárlásáról. Ezeket várhatóan idén, és 2024 folyamán fogják leszállítani.
A MiG-21 Lancerek utolsó útja a bákói légitámaszpontra vezetett, ahol szögre akasztották sugárhajtóművűket. Búcsúztatásukra Románia két legfontosabb légitámaszpontján, az erdélyi Aranyosgyéresen (Câmpia Turzii) és a fővárost a Fekete-tengerrel összekötő közlekedési folyósó Duna-hídja mellett fekvő Borceán ünnepséget rendeztek az aktív és veterán pilóták, illetve családtagjaik részvételével.
A harci szolgálatból kivont gépekről a lap szerint most leszerelik a kényesebb, illetve újrahasznosítható műszereket, és azokat hosszú távú megőrzésre helyezik el a 95-ös bákói légibázison. Románia a továbbiakban az amerikai gyártmányú F-16 Fighting Falcon vadászbombázóival, és a NATO-szövetségesek támogatásával fogja légterének védelmét megoldani.
(fotó: a román Nemzetvédelmi Minisztérium Facebook oldala, Liviu-Dnistran)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!