Nem tűnik el az égboltról az Airbus óriása

iho   ·   2020.06.02. 09:00
cim

A kétszintes, négyhajtóműves A380 messze legnagyobb üzemeltetőjének vezetője szerint az Emirates gépei 2022 nyarára teljes létszámban ismét munkába állnak. A légitársaság elnöke, Tim Clark azt említette, hogy három gépet sorolnak ki, ezek feltételezések szerint a típus legöregebb példányai lesznek a légitársaságnál, bár volt korábban olyan hír is, miszerint az Emirates nem venné át a még a gyárban készülő utolsó példányokat.

Clark hangsúlyozta, a 380-as flotta nem azonnal áll vissza a szolgálatba, hanem majd 2022-ben, tehát szerinte ennyi idő kell ahhoz, hogy a légiközlekedés a normális szintre helyreálljon. A menetrend is tükrözi az óvatos nyitást: júliusban már A380-asok repülnek majd, fokozatosan sűrítve a járatokat, a légitársaság egyik legforgalmasabb vonalán, Dubaj és Kuala Lumpur között. Clark tehát a világ legnagyobb utasszállítójának jövőjéről egészen másképp beszélt, mint azok a légitársaságok, amelyek inkább szabadulnának a típustól, igaz, ezek a cégek eleve más flotta részeként és sokkal kisebb számban repülték a típust.

Az Air France volt az első, amely bejelentette, kivonja mind a tíz 380-asát a gépparkból, igaz, ezt a döntést már tavaly nyáron megszellőztette a sajtó, vagyis akkor, amikor híre-hamva sem volt a koronavírus-járványnak. Azóta néhány példányt már szétbontottak, akár a Singapore, a típust kibocsátó légitársaság néhány gépét. Vagyis az Emirates-en kívül, a többi felhasználónak már a krízishelyzet előtt gondjai voltak a hatalmas gépek gazdaságos üzemeltetését illetően, amit a kiapadt rendelések már évek óta jeleztek.

Pihenő 380-asok a Dubai World Center betonján (fotók: Emirates, Simple Flying)

Igaz, egyik sem repülte a típust akkora számban, mint a dubaji légitársaság. Az Air France flottájának mintegy három százalékát teszi ki darabszámra az óriásgép, az Emirates flottájában a 115 példány a teljes géppark 45 százaléka – a többi a Boeing 777-ese. Vagyis az Emirates-nek a típus kisorolása sokkal nagyobb érvágás lenne, egyébként pedig, bár erről vajmi kevés adat áll rendelkezésre, a jelek szerint azért az Öböl-menti társaság talán másoknál jobb hatásfokkal üzemeltette ezeket a gépeket.

Clark egy korábbi nyilatkozata szerint a más légitársaságok épp azért nem tudják csökkenteni az egy gépre jutó üzemeltetési költségeket, mert keveset repültetnek a típusból. Az Emirates-elnök arra is utalt, hogy a szűkös A380-as flottákkal nem lehet azt a „hűha” reakciót kihasználni, ami az utasoknak vonzóvá teszi a típust, a kényelmével, csendességével, modern szórakoztató rendszerével; közismert, hogy az utazóközönség valóban sokkal inkább szerette a 380-ast, mint maguk a légitársaságok, amelyek kis számban üzemeltették.

De az is igaz, hogy nem minden légitársaság mögött áll olyan hatalmas pénzügyi potenciál, mint az Emirates mögött az Emirátusok... És azt sem tudni, hogy az olyan nagy vevőnek, mint a dubaji cég, mekkora kedvezményt nyújt a rendkívüli példányszám után a gyártó.

Clark nyilatkozatának legérdekesebb része, hogy szerinte egy 515 utassal repülő A380-as egy Dubaj–London járaton megközelítőleg ugyanannyi, 200 tonna körüli kerozin-mennyiséget fogyaszt, mint egy 787-9-es – ami azért meglepő, mert az utóbbi Boeing-típusnak négy helyett csak két hajtóműve van, és az a kettő is egy generációval modernebb, mint a 380-asoké.

Mindeközben a más légitársaságoknak a járvány okozta leállás láthatóan jó alkalom volt, hogy a náluk veszteségesen dolgozó óriásokat leállítsák, és talán ki is sorolják a flottájukból. Eközben az Emirates gépei a felfutásra várakozva parkolnak, nagyrészt a World Central, kevesebb a Dubai International repülőtéren. A százötvenhárom 777-es közül viszont kilencvenhat dolgozik, köztük tizenegy eleve freighter-változat, de a többi is teherszállítást végez. „Mini UPS-szé konvertáltuk magunkat” – fogalmazott Clark.

Viszont a legutóbbi hírek szerint az Emirates is rákényszerül az alkalmazottak számának csökkentésére. Az 50 ezer dolgozó közül nem ismert számban függesztették fel a szerződéseket, nemhivatalos közlések szerint köztük 190 pilótának kell elhagynia, időlegesen vagy végleg, a légitársaságot. A munkaerő részleges leépítésére kényszerül a társaság handling- és catering cége, a Dnata is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.