Nincs fizetés, tömegével mondanak fel a moldovai vasútnál

iho/vasút   ·   2024.08.22. 11:00
moldova_vasut

A dolgozók jó része, több mint ötezer munkavállaló március óta nem jut hozzá a béréhez. A miniszterelnök beavatkozását kérik.

A vasutak szövetsége szerint az eltelt öt hónapban körülbelül hétszázan mondtak fel a nemzeti vasút CFM-nél. Ezt a példát követik más alkalmazottak is, például az ország északi részén fekvő, körülbelül 150 ezer lakosú Bălți városában.

A Vasúti Szakszervezetek Szövetségének elnöke, Ion Zapojan szerint a CFM jelenleg 131 millió moldovai lejjel (jelenlegi árfolyam alapján bő 2 milliárd 600 millió forinttal) tartozik a munkavállalók felé. A vállalat harmincöt üzletágából háromnál a napokban már kiutalták a márciusi fizetéseket, az áprilisi béreket pedig két üzletágnál sikerült végrehajtani. Forráshiány miatt viszont leállt a folyamat. Vagyis hátra van még harmincháromnál az áprilisi, valamint az összesnél a májusi, a júniusi és a júliusi bérek kifizetése.

A szakszervezetek azt mondják, hogy habár ők korábban felkínáltak megoldásokat a helyzet kezelésére, meg sem hallgatták őket. A moldovai szakszervezetek országos szövetsége ezért a miniszterelnök, Dorin Recean közvetlen beavatkozását kéri. A szakszervezeti elnök arról beszélt, az összes kiadás fedezéséhez szükségük van az Ukrajna és Románia közötti, korábban Moldávián keresztül is zajló tranzitforgalomra, ami jórészt eltűnt, mivel Ukrajna mostanában mindent a saját kikötőin keresztül szállít. Az államnak az infrastruktúra fenntartásába 400 millió lejt (körülbelül bő nyolcmilliárd forintot), a személyszállításba pedig 80 millió lejt (1,6 milliárd forintot) kellett beépítenie az állami büdzséből.

A kormánytól azt nyilatkozták, jelenleg a CFM vezetésével együtt keresik a megoldást arra, hogy a dolgozóknak ki tudják fizetni a több havi elmaradást. A kormány álláspontja ebben a tekintetben elvi, a vállalatnál jelenleg fennálló lehetőségekből kell realizálni a megoldást.

A CFM évek óta gondokkal küzd a bérek kifizetése terén. A vállalat 2020-ban a csőd szélére került, a dolgozók országszerte tiltakoztak. Ez is az oka annak, hogy az elmúlt négy év során a dolgozók létszáma közel tízezerről 5600-ra csökkent – számol be a Club Feroviar.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: clubferoviar.ro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

20-as: szerda hajnaltól szünetel a vasúti forgalom Veszprém és Ajka között

MÁV/iho   ·   2024.12.10. 19:10

A pályafelújítás várhatóan fél évig tart Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszon, az utasok közlekedéséről ez idő alatt is maradéktalanul, részben autóbuszokkal gondoskodik Veszprém és Ajka között a MÁV-csoport. Információink szerint két helyen is átmosás alakult ki, elmozdult a töltés. A fővárosból Zalaegerszegig kétszer kell majd átszállni a vonalon, ha vonattal akarunk utazni arrafelé.