Noé vonata: az éghajlatnagykövet-vonat

iho/vasút   ·   2019.01.15. 08:45
noe_vonata0

A környezetvédelem és Noé bárkájának ősi története által inspirált, állatmotívumokkal díszített konténervonatot Alexander van der Bellen osztrák államfő, Norbert Hofer közlekedési, innovációs és technológia miniszter és Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) elnöke fogadta ünnepélyes keretek között. A figyelemfelkeltő kampányt a Rail Freight Forward (RFF) – számos európai vasúti árufuvarozó vállalat és érdekképviselet szövetsége – kezdeményezte.

Környezetbarát árufuvarozással a szebb jövőért

Az RFF célja, hogy felhívja a figyelmet egész Európában arra, hogy a vasúti árufuvarozás fontos tényező lehet az éghajlatváltozás által okozott problémák megoldásában. A közlekedés a környezetbe juttatott szén-dioxid-kibocsátással jelentős szerepet játszik az üvegházhatás előidézésben. Az árufuvarozás átterelése közútról vasútra a leggyorsabb és leghatékonyabb módja a szén-dioxid-kibocsátás és a környezetterhelés csökkentésének. A Rail Freight Forward szövetség arra törekszik, hogy a vasút részesedését az európai árufuvarozásban 2030-ig harminc százalékra növelje. Andreas Matthä, az ÖBB CEO-ja az esemény alkalmából hangsúlyozta: „Az éghajlatváltozás a társadalmunkat, a gazdaságunkat és a gyermekeink jövőjét is veszélyezteti. Most kell tennünk annak érdekében, hogy az árufuvarozás lehető legnagyobb részét a közútról átirányítsuk a sínekre! Ehhez azonban még szükség van a vasút és a közút közötti versenyfeltételek kiegyenlítésére, beleértve például a vontatási áram adójának kedvezményessé tételét és Európa-szerte egyértelmű útdíjak bevezetését a teherautóforgalomban.”

Harminc százalék forgalomnövekedés 2030-ig

Norbert Hofer szövetségi miniszter az eseményen hangsúlyozta, a közlekedés átalakítása a leghatékonyabb módja annak, hogy csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást. Európában 2030-ig a közlekedési piac harminc százalékos növekedése várható. „Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy ez a változás elsősorban a síneken történjen. Ennek során Európában Ausztria – az infrastruktúrafejlesztési befektetések és a közlekedéspolitikai intézkedések által – többszörösen vezető szerepet tölt be. Itt a vasút jelenleg harminc százalékos részesedéssel rendelkezik az árufuvarozás területén.”

Az eseményen elhangzott, hogy a vasúti szállítás körülbelül nyolcvanötször biztonságosabb a közúti fuvarozásnál. Egy teherautó miatt huszonegyszer több szén-dioxid kerül a környezetbe, mintha ugyanezt az árut vasúton juttatnánk el célállomására. A teherautó-forgalom következtében mindannyian mintegy százhúsz órát állunk évente dugóban.

Noé vonatának következő állomásai:

  • Berlin (január 24),
  • Párizs (február 5.),
  • Brüsszel (február 20.).

Ahogy Bécsben, a további három városban is népszerű street art művészek varázsolják a vonatot a világ leghosszabb mozgó műalkotásává – a zöld mobilitás szimbólumaként.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek