Nosztalgia Ikarusokkal kel útra a Mozgó Múzeum

iho/közút   ·   2023.12.08. 19:00
kozlmuz_mozgomuzeum

Különleges múzeumpedagógiai élményutazásra várja az érdeklődőket a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 2023 decemberében és 2024 januárjában.

Az utazók a Múzeum teljeskörűen restaurált Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszain járhatják be Budapest belvárosának kedvelt helyszíneit, miközben megismerhetik a járműveket, koruk történeti és társadalmi hátterét – alkalmanként mindezt élőzene kíséretében.

A Múzeum értékmentő feladataként a bekerülő járművek restaurálását követően törekszik arra, hogy műtárgyait minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé tegye. Ennek az értékőrző tevékenységnek a részeként hozza a mindenkori „közlekedő ember” közelébe az erre a célra megfelelő járműveket, múzeumpedagógia utazás, tudásközvetítés keretében.

Idén a tavalyinál még több járattal indul a Mozgó Múzeum programsorozat, a limitált számú különleges alkalmakon pedig élőzenével egészíti ki a Múzeum az ünnepi díszkivilágítással közlekedő oldtimerek útjait.

A tudásközvetítés-fókuszú program december 16-án kezdődik, a téli menetrend a www.mozgomuzeum.hu oldalon található. A jegyek online elővételben, a járművek befogadóképességének megfelelően, korlátozott számban érhetőek el. A járatok a Műcsarnok előtti megállóból indulnak, és ugyanoda érkeznek vissza, a főváros kedvelt részeinek érintésével. Fel- és leszállásra is csak itt van lehetőség. A menetidő forgalomtól függően körülbelül ötven perc. A „Zenélő Buszokon” szombat délutánonként élőzenei közreműködéssel utazhatunk az ünnepi főváros utcáin.

Az Ikarus 311-es széria az 1970-es évek végéig közlekedett elsősorban helyközi és távolsági hazai közforgalomban, ezt követően szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették őket. Az Ikarus-gyár legendás exportsikereit is ezzel a típussal alapozta meg: közel kilencszázat értékesítettek az NDK számára és mintegy négyszázat Bulgáriába. A Múzeum tulajdonában álló Ikarus 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült. A járművet egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörű felújításban részesült: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott. 

Az Ikarus 66-os széria, amelyet városi-elővárosi közlekedésre fejlesztettek ki, az 1960-as évek fővárosi tömegközlekedés súlyos kapacitáshiányára jelentett megoldást. Az autóbusz „Faros” becenevét valószínűleg a jármű jellegzetes farmotoros elrendezése ihlette. A Múzeum Ikarus 66-osa az utolsó tíz legyártott példány egyike volt: 1973-ban helyezték üzembe és egészen 1983-ig közlekedett, ezután szintén méhészbuszként használták. Az intézmény 2016-ban vásárolta meg, majd aprólékos és hiteles restaurálása után visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.

(Nyitóképünk forrása: Szikora Zsombor, MMKM)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.