Nyílt nap Pápán: a reptér kulisszatitkai
A nyílt napon, a C-17-es teherszállító és a különböző bemutatók mellett a repülőtér mindennapjaihoz kapcsolódó, a működéshez elengedhetetlen karbantartó járműveket is kiállították a betonra. A felszállópálya takarításához szükséges járgányok, a kerozinos tartálykocsi, a jégtelenítésre használt emelőkosaras daru és egy APA kocsi is a bemutató része volt.
„Minden reggel ellenőrzik a pályát és ez alapján ítélik meg, hogy szükséges-e a takarítás. A kavics és a por letakarítása a legfontosabb. A legtöbb gondot a varjak okozzák a kora őszi időszakban. Szó szerint telehordják dióhéjjal a felszállópályát. Fölé repülnek és ráejtik a diót, majd miután az összetört, kieszik a belét, a héj viszont ott marad a betonon. Elképesztő mennyiségű héjat szoktunk lesöpörni, néha már azzal viccelődünk, hogy valaki szórakozik és zsákkal hordja oda a diót készakarva” – mesélte a takarítógép kezelője érdeklődésünkre.
A repülőtér életében fontos szerepet játszik a Magyar Honvédség tűzoltó alegysége is. A közel 40 fokos hőségben külön érdeme volt a katasztrófavédelem járműveinek, hogy vízsugarakat lövelltek a magasba, amely könnyed esőként hullott vissza a nézőközönségre. A bemutató kapcsán garantált volt a felfrissülés.
Kecskemétről egy An-26-os is érkezett Pápára. Az légcsavaros repülőgép fedélzetén talán a kinti hőmérsékletnél is forróbb viszonyok uralkodtak, ám ez nem szegte kedvét a kerozingőzzel fertőzött rajongóknak. A raktérben tömött sorok kígyóztak, hogy bejussanak a pilótafülkébe. Az An-26-osba ugyanis a hátsó rakodórámpán lehetett csak bejutni.
A várakozás azonban megérte, igaz, a várakozók sokasága miatt csak alig 1-2 percet tartózkodhattunk a fülkében, és ennyi idő alatt az orosz technikát és annak gazdagságát képtelenség feldolgozni. A kezelőszervek, kapcsolók, számlapok, pótméterek sokasága szinte már lenyűgöző. A pilótafülke ablakából csak a minimálisan szükséges terület szabad, minden más szegletét a fülkének elárasztják a műszerek.
A fedélzeten tartózkodó egyik pilótától megtudtuk: ötfős személyzet tartózkodik a szükre szabott pilótafülkében. Az orosz repülőgépeken ez megszokott, hiszen semmi sincs automatizálva, minden berendezést manuálisan kell működtetni. A gép hatótávolsága függ az időjárási viszonyoktól, de ideális esetben Kecskemétről Európa bármelyik országába eljuthatunk vele egy tankolással – tudtuk meg, miközben kipróbáltuk a kapitány ülését.