Nyolcvan Ikarus az Aeroparkban: október első hétvégéjén IV. Ferihegyi Ikarus-találkozó!

iho   ·   2022.09.27. 09:00
06_ikarus-talalkozo2022

Két nap, amikor nemcsak a történelmi repülőgépek játsszák a főszerepet az Aeroparkban. Az Ikarus gyár nyolcvan autóbusza – köztük számos oldtimer jármű, és ritkaságnak számító emeletes, és duplacsuklós kocsi – mutatkozik be október 1-jén és 2-án. Élménybuszozás, látványos felvonulás, tematikus séta, gördülő kiállítás, különleges motorindítás egyaránt szerepel a hétvége programjában, ami az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg.

A legsikeresebb magyar márka

A Légiközlekedési Kulturális Központ, a Volánbusz Zrt., a BKV Zrt., a Közlekedési Múzeum, és számos partnere a magyar járműgyártás és közlekedéstörténet meghatározó autóbuszait immár negyedik alkalommal vonultatja fel a repülőtéri múzeumban. A kiállítás mellett élménybuszozás is zajlik majd az Aeropark és az 1-es Terminál között. Az idősebbek így nosztalgiázhatnak, a fiatalok pedig átélhetik az igazi Ikarus-élményt.

(fotók: Aeropark)

Az Ikarus egyike a magyar ipar világhírű márkaneveinek. Az állami autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, viszont története Ikarus néven csak a második világháború után kezdődött meg. Az Ikarus mint állami vállalat az 1970–1980-as években meghatározó szerepet töltött be nem csupán a keleti blokk államainak piacán, hanem a világpiacon is. A különféle Ikarus autóbuszok nemcsak a tömegközlekedésben és a közutakon játszottak óriási szerepet, évtizedeken át a ferihegyi repülőtéren is meghatározóak voltak.

„Faros” dömping a találkozón

A régi autóbuszok közül a legnagyobb rajongótáborral a legendás és különleges vonalvezetésű „farosok” rendelkeznek. Nem véletlen, hogy napközben jellemzően Ikarus 55-ösökkel zajlik majd az élménybuszozás, és ilyen járművek teljesítik az ingajáratot az Aeropark és a Népliget között. Az Ikarus 55 a gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, amit 1954 és 1973 között gyártottak. Hívták „Farosnak” és „Bözsinek” is, ezt az elnevezést a busz a jellegzetes hátulsó motorszekciójának köszönheti.

Emeletes és duplacsuklós járműcsodák

Erre a hétvégére beköltözik az Aeroparkba a BKV Zrt. duplacsuklós, 24 méter hosszú Ikarus 293-asa, amelyik a „leghosszabb magyar autóbusz” címmel dicsekedhetett, de látható lesz a Volánbusz által restaurált emeletes „Bikarusz”, ami a 60-as évek végén két szóló autóbusz összeépítésével jött létre. A hétvégi eseményre Németországból és Lengyelországból is várnak kiállítókat a szervezők.

Ikarus-felvonulás mintegy félszáz busz részvételével

A rendkívül látványos statikus kiállítás mellett szombaton 16 órától izgalmas felvonulással készülnek a szervezők, amikor a hosszú konvoj rendőrségi biztosítással az Aeroparkból indulva oda-vissza végighalad a Vecsés–Ecser összekötőúton ritka fotótémát kínálva a rajongóknak. A járművek túlnyomó többsége kívül-belül megtekinthető lesz, sőt több autóbusz utasterében közlekedéstörténeti kiállítás várja majd a látogatókat. A kínálatban szerepel jobbkormányos autóbusz, lakóbusz és számos ritka példány, amit lelkes járműrajongók mentettek meg az enyészettől.

Ezek a típusok biztosan nem hiányoznak a IV. Ferihegyi Ikarus találkozóról:

  • Ikarus 55
  • Ikarus 66
  • Ikarus 50
  • Ikarus 266
  • Ikarus 250
  • Ikarus 350
  • Ikarus 280
  • Ikarus 415
  • Ikarus 256
  • Ikarus 480
  • Ikarus 125
  • Ikarus 543

A program mindkét napon 9:00 és 18:00 óra között látogatható. Több alkalommal indulnak tematikus séták országosan ismert Ikarus-szakértők (Dr. Lovász György, Kukla László és Gerlei Tamás) vezetésével, akik izgalmas történetekkel szolgálnak egy-egy típus születéséről, nemzetközi sikereiről, az Ikarus gyár legérdekesebb korszakairól.

Emellett az ipartörténeti érdekességekért rajongóknak igazi csemegével is szolgál a repülőmúzeum: a hétvégén minden órában üzembe helyezik a szakemberek a legendás Kamov 26-os helikopter jellegzetes hangú motorját, Török József gyűjtő pedig egy An-2-es repülőgép 1000 lóerős motorját kelti életre időről-időre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Tíz éve már: szentesi répa, meg egyebek – terelve

Harmati Marcell   ·   2024.10.10. 18:00

Tíz éve nagyban zajlott a 120-as vonal felújítása. Bizony voltak napok, amikor teljes kizárás volt a csabai oldalban. Viszont az élet nem állhatott meg, így a nemzetközi gyorsvonatok, valamint az eredetileg 120-as vonali közlekedésre szánt tehervonatok kerülő útirányra kényszerültek.