Öregedő debreceni autóbuszpark

iho/közút   ·   2019.04.23. 09:00
derkekkiskep

A debreceni városi közlekedést lebonyolító DKV Zrt. 2018. évi beszámolóját elemezte ki a közlekedési egyesület. Egy aggasztó jelre kívánják felhívni a figyelmet: az elmúlt évben több mint ötször magasabb volt a szolgálató tevékenységére visszavezethető járatkimaradások száma.

Rengeteg járatkimaradás volt a debreceni autóbusz-közlekedésben. A Derke a járműpark állományának elöregedésére figyelmeztet (a fényképeket Bohus Dávid készítette)

Álláspontjuk szerint nagy szükség is lenne az új járművekre, azt tapasztalják, hogy a jelenlegi eszközök fenntartása több energiát igényel, mert jelenleg kevésbé megbízhatónak látják a járműparkot, ami a szolgáltatás minőségére is hatással van. Egyre gyakrabban találkoztak szolgálatképtelen trolibusszal vagy autóbusszal. Az elmúlt időszakban nagyságrendekkel több járatkimaradást is észleltek, amit a DKV Zrt. által közzétett beszámoló is visszaigazolt. Az egyesület megállapítja: a 2018-as évben ötször annyi járatkimaradás volt, mint az előző évek átlaga.
A trolibuszok rendelkezésre állása sokkal kedvezőbb

Álláspontjuk szerint jellemzően a járművek műszaki állapotára volt visszavezethető a járatkimaradás, illetve a jelenlegi járműállomány nem biztosít kellő tartalékot a rendkívüli helyzetek maradéktalan kezelésére. Az egyesület az adatok kiértékeléséről grafikonokat készített, amelyek csak a szolgáltató hibájára visszavezethető járatkimaradásokat mutatják. Habár a közszolgáltatási szerződés feltételei szerint éves szinten a hiba aránya a határértéken belül van, azonban rövidebb időszakot tekintve magasabbak a számok. Csak 2018 decemberében 849 autóbuszjárat maradt ki.

A villamosok a legmegbízhatóbbak a debreceni városi közlekedésben

Ezen felül más egyéb okokkal együtt (egy példa: torlódás miatti késés) már nagyon érezhető volt a kimaradt járatok hatása. Külön gond, ha a kimaradás a reggeli vagy délutáni csúcsidőszakot érinti, hiszen ez kedvezőtlen hatással van a hivatásforgalomra is.

A közlekedési egyesület kérdésekkel fordult az illetékesekhez:

  • Várható-e új autóbuszok és trolibuszok beszerzése belátható időn belül?
  • Milyen intézkedésekkel készül a város, a szolgáltatási színvonal megtartása és a járatkimaradások visszaszorítása érdekében?

Az elmúlt öt év adatait értékelte ki a Derke, grafikonjukon jól látható a 2018-ban kiugróan magas esetszám a kimaradt buszjáratokról (grafikon forrása: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület)

Mint ismeretes, idén július elsején lesz tíz éve, hogy a Hajdú Volántól az önkormányzati tulajdonú DKV Zrt. vette át az autóbusz-közlekedés szervezését is, ezzel egy kézbe került a teljes városi közlekedés lebonyolítása. Az új korszak száz Volvo B9L-Alfa Cívis 12 szóló (rendszámuk LMG-001 és LMG-100 között), valamint negyven Volvo B9LA-Alfa Cívis 18 csuklós busszal (rendszámuk LMG-101 és LMG-140 között) kezdődött el. A debreceni 2-es villamosvonal átadását követően tizenöt szóló autóbuszt Budapestre csoportosítottak át. A városi járműparkot egy debreceni fejlesztésű ITK Reform 501 LE típusú autóbusszal bővítették ki, ezért további egy szóló autóbusz csatlakozott a fővárosi buszpark állományához.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek