Óriásország, óriástársaság, megamegrendelés: 250 neo!
Kétszázötven A320neo megvételére írt alá szándéklevelet az indiai IndiGo elnöke és az Airbus főnöke, Fabrice Bregier. Az üzlet, amennyiben létrejön, a valaha volt legnagyobb, keskenytörzsű gépekre létrejött egyedi megrendelés, egyben ugyancsak a legnagyobb gépszám, amelyre az Airbus valaha egy szerződést megkötött. Az ügylet értéke 25,5 milliárd dollár, legalábbis a gép 102 milliós listaára szerint.
Mint ismeretes, ezeknek az üzleteknek az esetében a megrendelt gépek számával egyenesen arányos a gyártó által garantált árengedmény, de hogy ez mennyi, vagyis hogy valójában mennyibe kerül majd egy gép e megállapodás szerint, az most is szigorúan őrzött üzleti titok. (Ezt az általános diszkréciót egyébként épp az indiai nemzeti légitársaság sértette meg néhány éve először, mégpedig a Boeinggal szemben, a 787-es problémái és az esetleges kompenzáció feletti vita során.)
Az Airbus áthajtóművezett keskenytörzsűjére szóló gigamegrendelés egyébként fényesen igazolja az elmúlt időszakban nyilvánosságra hozott prognózisokat. Az szinte evidencia, hogy a következő húsz évben elsősorban az ázsiai térség igényli a legtöbb új repülőgépet, és az sem meglepő, hogy a keskenytörzsű kategóriában a virágzó diszkonttársaságok lesznek vevők a legtöbb gépre.
Ugyanakkor a kissé részletesebb elemzések elsősorban a kínai és az indiai belső légiforgalom erősödő gépéhségét jelezték, márpedig az IndiGo Indián belül repül elsősorban. Igaz, hogy Aditya Ghosh elnök a szándéklevél aláírásakor a „megengedhető áru utazási igények” kielégítésének szükségességét hangsúlyozta nemcsak a belföldi, hanem a tengerentúli relációkban is.
Hogy mekkora az igény az utasszállítókra, azt jól jelzi, a társaság korábban összesen 280 gépet rendelt két részletben szintén az Airbustól: ez a mostani üzlet a korábbiakon felül rögzíti a gépek megvásárlását. A korábban rendelt példányok átadása jövő évben kezdődik, a neo-flotta 2018-tól fokozatosan áll szolgálatba, a most lekötött teljes géppark 2026-ig épül ki. Az IndiGo elnöke azt is hangsúlyozta, nyilván bizonyos híresztelésekre reagálva, hogy a társaság a gigantikus flottát maga fogja repültetni, és ezzel akarja alaposan kiterjeszteni a hálózatát, szó sincs tehát arról, hogy az Airbusok egy részét lízingbe adná más cégeknek – kétségtelen ugyanakkor, hogy most repülnek a tulajdonában lévő gépekből néhányat más társaságok.
Az IndiGo jelenleg a földrésznyi ország legnagyobb belső forgalmával büszkélkedhet, Indián belül túlnőtte tehát a nemzeti légitársaságot, az Air Indiát, de amint ezt a helyi elemzők hangsúlyozzák, igen komoly kihívói is akadnak a Jet Airways és a SpiceJet személyében. És ahogy az állami intézkedések szerint az indiai piac kezd liberalizálódni, megjelennek más ázsiai versenytársak is. Jellemző volt a nyáron az AirAsia hálózat indiai leágazásának beindítása: a bejelentés kapcsán nem is annyira az utasok átpártolása látszott veszélyesnek az IngiGo számára, hanem a személyzetek átcsábítása.
Ezekkel a versenytársakkal szemben akarja a társaság felvenni a harcot, ugyanakkor ehhez olcsóbb üzemeltetésű gépekre van szüksége, mert az indiai elemzők nem tartják kizártnak, hogy az üzemanyagárak megint megemelkednek, és ez esetben létfontosságúvá válhat a neók tizenöt százalékos üzemeltetési megtakarítása. Természetesen a hatalmas példányszám mögött a most használt korábbi gépek lecserélése, a géppark állandó fiatalítása is meghúzódik. A társaság egyébként most még „csak” 80–90 géppel repül, de havonta legalább egy újat vesz át a gyártótól.
Egy, a megrendelés bejelentése előtt megjelent Reuters-elemzés még csak 100 körüli gépvásárlást feltételezett, ugyanakkor állítólag a társaság tervei között szerepel mind szélestörzsű, mind száz személyes vagy az alatti kapacitás beszerzése is. A kisebb gépek a rövidebb és kevésbé forgalmas belföldi vonalakon repülnének majd.
A kétfolyosósok vásárlása viszont azt jelentené, hogy a társaság, amely eddig maximum ötórás nemzetközi járatokban gondolkodott, a térség első hosszú távú diszkont-hálózatával igen komoly konkurenciát támasztana az olyan hagyományos cégekkel szemben, mint az Air India, a Singapore Airlines illetve a Qatar vagy az Emirates. Utóbbiak például Európa felől igen nagy számban szállítanak Indiába utasokat dubaji vagy katari átszállással, nem beszélve a gazdag Öböl-országokban dolgozó indiai vendégmunkásokról.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!