Oroszország megépíti a sarkköri vasutat
Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök aláírta a határozatot, melynek alapján koncesszióba adható a sarkköri vasútvonal Obszka–Szalehárd–Nadim közötti szakaszának építése és üzemeltetése. A koncessziós szerződést előreláthatóan szeptember nyolcadikán fogják aláírni egy e célból alakult speciális projekttársasággal, az OOO „SŠH”-val.
A koncessziós szerződés tartalmazza több mint 350 kilométer vasútvonal, valamint a Nadim és az Ob feletti vasúti hidak megépítését. Az építésnek 2018 és 2023 között kell végbemennie, a tervezett szállítandó árutömeg évi 23,9 millió tonna, főképpen gázkondenzátum és olaj.
A meglehetősen tőkeigényes építkezés és üzemeltetés a koncesszión belül PPP-formában történik majd, hogy a pénzügyi terhek és a kockázatok a lehető legszélesebben szét legyenek terítve a résztvevők között.
Az orosz vasutak, az RŽD, saját beruházási programja keretében kiépíti a csatlakozó vonalakat, nyugaton Konosa, Kotlasz, Csum és Labitnangi, keleten Pangodi, Novij Urengoj és Korotcsajev között, a létesítendő Ob-állomással együtt. A Gazprom saját célra épít egy 104 kilométeres vonalat Pangodiból Nadimba, az OOO „SŠH” pedig a Obszka-Szalehárd és Nadim közötti szakasz építéséért és üzemeltetéséért felel majd, ez tartalmazza az Ob és Nadim folyókon átívelő hidakat, azok csatlakozó szakaszait és összesen 353 kilométer új vonal építését Szalehárd és Nadim között.
A regionális államhatalmi szervek feladatai közé tartozik majd az építéshez szükséges területek megszerzése, valamint a folyókhoz vezető és az erdőkben létesítendő, az építés megkezdéséhez szükséges feltáróutak kialakítása.
Valószínűleg nem vagyunk messze a lényegtől, ha megfogalmazzuk azon homályos sejtésünket, hogy ezek a beavatkozások nem fognak éppen hozzájárulni a tundra alatti permafrost-réteg további változatlan megtartásához.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!