Összecsukható helikopter: egy vonzó terv

iho/repülés   ·   2012.01.07. 17:00
hummel_cimlp

A Hummel kétüléses, könnyű helikopter teljesen zárt kabinnal, két csőrotorral, amelynek köszönhetően ugyanolyan stabil, mint egy konvencionális helikopter farokrotorral.

Különlegessége az, hogy repülés után dobozformájúra összecsukható, így könnyű tárolni és szállítani. Befér egy teherautóba. Az sem elhanyagolható körülmény, hogy egyszerű sportpilóta-jogosítással vezethető.

A „zümmögő méh” becenevű kis szerkezet légitaxizásra, de akár sürgősségi esetekben is jól használható, mint például szervek, vér és egyebek szállítására. Jó szolgálatot tehet megfigyelésre a parti őrség, a rendőrség, a hadsereg vagy tudósok számára.

A tandemrotornak köszönhetően sokkal hatékonyabb a működése, mint a farokrotoros gépeké, és nem üzemanyag-pazarló.

Első „lábain” kerekek segítik a földi mozgatását, amik behajthatók, így biztonságosan tárolható. Ezen előnyei különösen akkor fontosak, amikor minimális a hely, például egy kutatóhajón.

A csőrotor további előnye az is, hogy kevéssé érzékeny a szélviszonyokra, valamint nélkülözi a terjedelmes reduktort, így a mechanikus része kisebb és könnyebb.

A koncepció szülőatyja Daniel Kocyba hamburgi tervezőmérnök – és sajnos innen hiányos a felsorolás, nincs például szó a meghajtásról – dugattyús motor? Apró gázturbina? És persze gyártó sincs feltüntetve.

A terv ugyanis terv maradt a feltaláló több más koncepciójával együtt, például még mindig nem láttuk repülni két billenőrotoros kisgépét sem. Az viszont kétségtelen, hogy amióta vannak repülőszerkezetek, azóta szeretnék a mérnökök megalkotni ezek kompakt, könnyen alkalmazható, egyszerűen vezethető verzióit. Talán egyszer, jobb gazdasági viszonyok közepette, a Hummelből is lesz igazi gép.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.