Ötéves a MÁV-os Traxx

iho   ·   2015.10.25. 18:45
800--

A mozdony október 24-én érkezett meg a Bombardier dunakeszi üzemébe. Másnap reggel a V63 035 pályaszámú Gigant vontatta a Nyugati pályaudvar tizedik vágányára, ahol eseti engedéllyel a próbák és a rendezvény alatt már önerőből járt be a helyére, a peron mellé. A bevonulás igen látványos volt, Richard Strauss szimfonikus költeményére mindent ellepett a füst a pályaudvaron, eközben gördült a Traxx a pódium mögé, és mire a füst eloszlott, már ott állt, teljes életnagyságban. Ennek örömére konfettieső zúdult a nézők nyakába, majd kisebb tűzijátékkal tették még látványosabbá az egyébként is impozáns mozdony megjelenését.

Az első Traxx első nyilvános mutatkozása a Nyugatiban, öt éve<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

Az ezt követő beszédek gerincét az adta, mekkora szerepe lesz a Traxxnak itthon az egyéni és közösségi közlekedés versenyében. Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. vezérigazgatója gondolatait Zaránd György, a MÁV-Gépészet vezérigazgatója tolmácsolta. Többször hangsúlyozta: „A leghosszabb út is az első lépéssel kezdődik” – márpedig most több hosszú út is áll a MÁV csoport előtt, a műszaki fejlesztésektől a szervezeti átalakulásig. Fontosnak tartotta, hogy az új mozdonynak nem vállalati, hanem társadalmi szinten kell kitermelni finanszírozásának költségeit.

Őt Márton Ferenc, a MÁV-Trakció vezérigazgató-helyettese követte a felszólalók sorában. Elmondta, a Traxx a jövő járműve, de nem csupán a fejlesztés szükségessége miatt kellett beszerezni, hanem a Trakció vontatási képességének fenntartásához is: „nem maradhatunk le, másoknak kiszolgáltatva”.

A 001-esnek egy harmincezer kilométeres tartampróbát kellett teljesíteni a típusengedély megszerzéséhez. A képen épp zavartatás-mérésen vesz részt a 480 001 2010 novemberében a Galgamácsa–Vácrátót vonalon

Az első mozdony bemutatását követő másfél évben már hazánkban volt mind a huszonöt 480-as mozdony, a mozdonyvezetők pedig hamar és gördülékenyen megszerezték rá a típusismeretet. A Trakció országjáró fordát tervezett a legújabb mozdonyainak, hogy lehetőség szerint mindenfelé lássák az utasok a fejlődést. Az első, Traxx által továbbított vonat 2011. február 15-én gördült ki a Keleti pályaudvarról.

A vasúttársaság első matricázott mozdonya is egy Traxx lett. A 480 001-est 2011 nyarán mutatták be oldalán a Kandó-matricával. A gép azóta is viseli ezt a ruháját, így mintás oldallal négyszer annyit dolgozott már, mint eredeti Traxx-sémája szerint. A 001-est később a Mátyás-Traxx (005), a Weöres-Traxx (022), a Gábor Áron-Traxx (004) és a Rákóczi-Traxx (007) követte, de az 1047-es Taurus mozdonyok közül volt, amelyik kapott matricákat.

Büszkén húzza a Székely Gyorsot a Mátyás-Traxx

A dolgos hétköznapok éveken át különösebb feltűnés nélkül teltek, amikor tavaly sorra korlátozták le a 480-as sorozat tagjait. Elkopott a keréktárcsa, így az eredetileg 160 kilométeres óránkénti sebességre engedélyezett mozdonyok csak nyolcvannal mehetnek. Jelenleg a huszonöt üzemképes Traxxból nyolc van lekorlátozva, ezek tehervonatokat és kisebb sebességű személyvonatokat (lásd kelebiai vonal vagy a balatoni vágányzárban a déli parti vonatok) továbbítanak. Bár a MÁV tavaly ősz óta minden válaszában hangsúlyozza, minden a terv szerint halad a keréktárcsák cseréjének ügyében, az azért nem feltétlenül normális, hogy a 25-ös flotta harmada ne tudjon maximálisan teljesíteni – jelen állás szerint már legalább – egy éven át.

Répavonatra jó a lekorlátozott Traxx, kivéve, amikor még fekve is marad...

A MÁV-os Traxx egy bevált, jó mozdony, öt év alatt a sorozat legtöbbet futó három tagja már átlépte az egymilliós futásteljesítményt, de a többiek sincsenek nagyon lemaradva a 850–900 ezres teljesítményükkel. Ami a legszomorúbb a sorozattal kapcsolatban, hogy 2012-ben nem hívták le az opcióban szereplő plusz 25 gépet. Próbálták magyarázni az energiafogyasztással, a válsággal, a pénzhiánnyal a beszerzés elodázását, pedig a mozdonyonkénti 3 millió 187 ezer 500 eurós árból a MÁV-Trakció kétszázezer eurós kedvezményt kapott volna, ha a huszonötödik gép megérkezéséig jelzi vételi szándékát. Mások a szakszervezetek nyomására fogják, hogy a modern mozdonyok helyett a karbantartást gyakrabban és jobban igénylő Szilik futnak még mindig nagy többségben a vasúton...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.