PD-14: mehet a szárnyakra

iho   ·   2018.10.21. 12:00
pd-14_cikkely0

Az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium bejelentése szerint a hajtómű alkalmas a polgári légiközlekedésre. A miniszter, Denisz Manturov leszögezte: „a típusengedély megszerzése egyértelművé teszi, hogy a PD-14-es minden tekintetben alkalmas a beépítésre és a működésre. Kijelenthetjük: megszületett az első, modern orosz polgári sugárhajtómű”.

Az erről szóló dokumentumot Alexander Neratko, az orosz szövetségi légügyi hatóság, a Roszaviation elnöke írta alá. Ennek megfelelően a hajtómű október 18. után alkalmazható az Oroszországi Föderáció területén. A következő lépés az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA típusengedélyének beszerzése lesz, várhatóan 2019-ben.

Hosszú út vezetett idáig, hiszen a fejlesztés még 2009-ben elkezdődött. Az alapvető cél az volt, hogy PSz-90A helyett egy új, legalább tizenöt százalékkal kisebb fogyasztású, kevesebb karbantartást igénylő, nagy kétáramúságú hajtóművet alakítsanak ki, amely a leendő, szintén teljesen új Irkut Msz-21 150–220 utast befogadni képes keskenytörzsű utasszállító gép, illetve az Iljusin Il-276 továbbfejlesztett polgári és katonai teherszállító szárnyai alá kerüljön. A PD-14-est a „Légiipar fejlesztése 2013–2025 között” nevet kapott állami projekt keretében készítették el. Az 1,9 méteres átmérőjű első lapátsorral felszerelt hajtómű kétáramúsági foka 8,5:1, amely komoly fejlődést jelent a korábbi generációkhoz képest.

Az első, hivatalos információk 2010-ben szivárogtak ki, akkor még 1,1 milliárd dollárra becsülték a program költségeit és 2012-re a sorozatgyártás megkezdését. Optimista becslés volt mindkettő. Az Il-76LL repülő laboratóriumra szerelt teszthajtóművel 2016 decembere és 2017 májusa között hajtották végre az első repüléseket a Zsukovszkij repülőtéren a Gromov repülőkísérleti intézet mérnökeivel.

A tervek szerint az első három sorozatgyártott hajtóművet várhatóan még idén átadják az Irkut repülőgépgyárnak. Így az MSz-21-es újrahajtóművezett prototípusa 2019-ben megkezdheti velük a tesztrepüléseket. Ha minden jól megy, akár 2021-ben hazai piacra is kerülhet majd az Airbus A320-as és a Boeing 737-es típuscsaládok orosz vetélytársának szánt orosz utasszállító.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek