Pénteken adják át a 4-es metrót

iho   ·   2014.03.25. 11:22
mtiMatheZoltancim

A BKK közleménye szerint a 4-es metró elindulásának napján a buszok délután is az eddig megszokott menetrend szerint és útvonalon közlekednek, és az új kelenföldi buszvégállomást sem adják át a forgalomnak csak másnap.

2014. március 29-én, szombaton az első járatindulástól ugyanis életbe lépnek a korábban bemutatott felszíni tömegközlekedési változások. Mint írják, a januárban egy hónapon át tartó véleményezés után, több mint 7000 észrevétel alapján kialakított új felszíni közlekedési rend tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 5 villamos- és 3 trolibusz- és 20 éjszakai buszvonalon jelent hálózati vagy jelentős menetrendváltozást. Ahogy Tarlós István bejelentette: a BKK Igazgatóságának döntése alapján az M4-es metrón március 28-ai (pénteki) déli indulásától az esti utolsó járatig, valamint március 29-én és 30-án (szombaton és vasárnap) egész nap díjmentesen lehet utazni. A kedvezmény a felszíni járatokra és más metróvonalakra nem vonatkozik.  Mivel ezeken a napokon – az utasforgalmi próbaüzem első három napjának ingyenessége miatt – az M4-es metró vonalán egyik jegyérvényesítő automata sem működik majd, az M2-es, illetve az M3-as metróra történő átszálláskor a Kálvin téren és a Keleti pályaudvarnál a menetjegyeket az ellenőrök érvényesítik. Március 31-én (hétfőn) üzemkezdettől az új metróvonal is a megszokott díjszabás szerint vehető igénybe mint Budapest tömegközlekedési hálózatának új vonala. A felszíni járatok változásáról részletesebben itt olvashat.

A járatok változását ábrázoló térképet itt találják.

Korábban írtuk:

Tarlós István főpolgármester kedden budapesti sajtótájékoztatóján közölte: péntek délben elindulhat az új metró, miután március 22-én sikeren befejeződött a hatóság által felügyelt próbaüzem. Hétvégén tehát már megkezdődhet az utasforgalmi tesztüzem.

Közben a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke már előre bocsánatot is kért a felszíni tömegközlekedés zavaraiért.

„Az M4-es Metró beindításával a felszíni tömegközlekedésben az autóbuszok útvonalának jelentős része megváltozik” – írta közleményében a szakszervezet, amely aggályosnak tartja, hogy a felszíni változások nincsenek megfelelően előkészítve.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) alig egy héttel a 4-es metró megnyitása előtt hozta csak nyilvánosságra, miként változik a közlekedés. Az idő rövidsége miatt a mintegy 2600 járművezető nem tudott alaposan felkészülni, így „többször is előfordulhat majd, hogy sem a járművezető, sem az utas nem fogja tudni az adott autóbusz útvonalát és megállóhelyeit”.

Gólián Zsolt, a szakszervezet elnöke a várható kellemetlenségek miatt a járművezetők és munkatársaik nevében is előre elnézést kér az utasoktól.

Az iho is írt már róla, hogy kissé felemásnak tűnik a trolivégállomás: a Thököly út túloldalára közlekedő járatok közül csupán kettő: a 73-as és a 76-os kapott új megálló- és tárolóhelyet a pályaudvar Kerepesi út felőli oldalában. A 78-as és a 79-es trolik feladata továbbra is Erzsébetváros belső részének, a Garay téri piac környékének kiszolgálása maradt.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban tudatta, hogy a 4-es metró miatt az elmúlt évek egyik legnagyobb felszíni forgalomátszervezését hajtja végre tíz fővárosi kerületben, Budaörsön és Törökbálinton. Mintegy 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonalon lesz változás – írja a hír24.

A 7-es buszcsalád teljes szakaszán fenntartják a szolgáltatást, de átszervezik a járatokat. A 7-es busz változatlan útvonalon és kapacitással közlekedik. A kelenföldi Bornemissza tér és a belváros között a 7-est a 7A helyett az új 107-es egészíti ki. A 7-es és a 107-es minden megállóban megáll dél-budai végállomásuk és az Astoria között, onnan a 7-es alapjáratként folytatja útját Újpalotára, a 107-es pedig gyorsjáratként. Újpalota, Nyírpalota út és a belváros között a 7E, az új 107-es, és a meghosszabbított 133-as és 233-as buszok közlekednek gyorsjáratként. A 7E Újpalotáról csak a Blaha Lujza térig közlekedik.

A 8-as busz Gazdagréti téri végállomása változatlan marad, viszont az Urániától egészen a Bosnyák térig meghosszabbítják az útvonalát. Új buszjárat indul a Gazdaréti térről Kelenföld vasútállomásig 108-as jelzéssel, amely a Rétköz utcán közlekedik. A jelenleg szintén az Urániáig közlekedő 112-es végállomása is a Bosnyák térre kerül.

Új járatok indulnak Budaörsről a Széll Kálmán tér végállomásig 140-es és 140A jelzéssel, a 88-as busz Törökbálintról, a 240E járat pedig Budaörsről indulva a Móricz Zsigmond körtérig fog közlekedni. A 40E a továbbiakban csak a hétköznap reggeli időszakban közlekedik Budaörsről Budapest irányába, Kelenföld vasútállomásig.

A 47-es és a 49-es villamos változatlan útvonalon jár majd, de hétvégén új villamos indul 48-as számon a Deák Ferenc tér és a Savoya Park között a Kiskörút - Bartók Béla út - Fehérvári út útvonalon 15 perces követési idővel. A 49-es villamos járatsűrűsége kismértékben csökken, mivel nagyobbrészt azonos nyomvonalon közlekedik a 4-es metróval.

A 73-as, 76-os és 79-es trolik közlekedésében csak kisebb változás lesz, a 73-asé és 76-osé Keleti pályaudvari átszálló csomóponthoz közelebb kerül, a 79-es pedig a Garay utcai helyett a Baross térre közlekedik majd.

A 87A és a 187-es járatokat összevonják, a 187-es sűrűbben jár majd, a 4-es metró gyors elérése érdekében Kelenföld vasútállomásig. Budatétény vasútállomás és Kelenföld vasútállomás között új járatot indítanak 101-es jelzéssel, a 103-as pedig sűrűbben közlekedik. A 133E járatot az új 133-as váltja fel Nagytétény, Erdélyi utca és Újpalota, Nyírpalota út között.

A 150-es útvonala több pontos is módosul: a járat nem tér be Kelenvölgybe, helyette az új 258-as járat közlekedik erre, a Péterhegyi úton egyenesen haladva éri el a metró kelenföldi végállomását. A 172E járat a jövőben 172-es számjelzéssel közlekedik, útvonalát Kelenföld vasútállomásig rövidítik. Nem változik a 178-as és 277-es járat menetrendje, bár korábban a két járat összevonását tervezték, valamint megmarad a 239-es busz is.

A 233E a jövőben 233-as számjelzéssel, továbbra is csak a munkanapi csúcsidőszakokban jár, Dél-Buda és az Astoria között minden érintett megállóhelyen megáll. Útvonalát a Bosnyák térről Újpalota, Nyírpalota útig meghosszabbítják, a belváros és Újpalota között gyorsjáratként közlekedik. Új járatot indítanak 258-as számjelzéssel, amely az Újbuda-központ és Budafok között a módosított útvonalú 150-es buszt és a 4-es metró kelenföldi végállomásáig rövidített 250-es járatot pótolja.

A 4-es metró 6,7 kilométeres elkészült szakaszát 13 perc alatt teszi majd meg a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között. A többi metróvonalhoz hasonlóan csúcsidőszakban 2-3 percenként, míg napközben és hétvégén 5, késő este pedig 10 percenként jár majd, és átszállási lehetőséget biztosít a Keleti pályaudvarnál az M2-es, a Kálvin téren pedig az M3-as metróvonalra.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek