Pillekönnyű csodagépek, kizárólag zárt térben

Lannert András   ·   2013.09.08. 17:00
cim

Feltehetően a világ legkönnyebb és legkecsesebb emberkéz-alkotta repülő szerkezeteit láthatjuk portálunkon: az iho/repülés viszonylag ritkán foglalkozik modellezéssel, most valamelyest pótoljuk a lemaradást – a szerk.

Idén nyáron ismét volt pehelysúlyú – úgynevezett zárttéri – repülőmodell-verseny a Budapesti Műszaki Egyetemen. A bajnokság nem csupán egyetemi embereknek szólt, hanem országosan meghirdetett esemény volt, amelyen profik és amatőr érdeklődők egyaránt kipróbálhatták magukat. A légtér maga a Budapesti Műszaki Egyetem aulája, ami ilyenkor könnyű, mindössze 2-3 gramm súlyú repülőkkel telik meg.

Felszállásra kész a bajnok gépe

A versenyen ott volt idén is az egyik bajnok, Orsovai Dezső, aki nem csak érmeiről híres, hanem világrekordot is felállított ebben a pehelykönnyű kategóriában.

A zárttéri kategória nem csak egy tipusból áll, többféle gép is látható. A szabályok a minimum súlyt határozzák meg 1,2 grammban, ennél könnyebb nem lehet egy gép. A képeken látható példányok méretük szerint a legnagyobbak, de pehelysúlyuk miatt könnyedén lebegnek a levegőben.

Elegáns, nesztelen repülés az aula nyugodt légterében

Ennél egy mérettel kisebb az úgynevezett EZB kategória, amiben az angolok és az amerikaiak mellett
mi, magyarok is az élmezőnyhöz tartozunk. Ez a géposztály kisebb és fürgébb szerkezeteket jelent, amelyeket egyszerűségük okán otthon is könnyebben elkészíthetünk. A régi időkben volt még egy ennél is kisebb  kategória: a nagy zárttéri modellek icipici változata. Ez már tényleg olyan parányi gép, ami nagy kézügyességet igényel, viszont előnye, hogy kis helyen elfér, és nagyon könnyű otthon is tárolni.

Ezeket a gépeket persze otthoni környezetben vagy szabad téren nem lehet repültetni. Zárt aulák illetve tornatermek légtere alkalmas a használatukra. Nem szimmetrikus a szárny kialakítása, a kormánysíkjai fixen, körözésre vannak beállítva. Ha esetleg igazítás szükséges, akkor horgászbottal, illetve nagyobb termekben ballonokkal szokták a megfelelő irányba terelni a gépet. A meghajtás gumimotorral történik, a gumiba 1000-1500-2200 fordulatot tekernek.

Az energiát a megsodort gumikötél adja, a felfelé álló rudacska védi a gépet a plafontól

A fotókon nem feltétlenül látszik, de a nagyobb gépek érdekessége, hogy engedélyezett a légycsavarok menet közbeni állítása. Ez azt jelenti, hogy a gépen van egy szintén pehelysúlyú szerkezet, ami a gumi nyomatékának megfelelően változtatja a légcsavar állásszögét is.

Egy átlagos kezdő/haladó EZB gép 8-10 percet képes repülni, egy „profi” 16-21 percet. A nagyobb gépek akár 20-30 percet is a levegőben töltenek, tágasabb csarnokban akár ennél többet is. Nagyon érdekes sportág, és igazából a repülőgépek készítéséhez szinte semmi sem kell, három sablonból és néhány balsalécből gyönyörű modell rakható össze. Ha valakinek nem lesz 3-5 grammnál könnyebb a modellje, az sem baj, mert igazából az élmény a lényeg: sikerült elkészíteni, és még repül is.

A videó egy korábbi országos bajnokságon készült, a kecses kis gépek lebegése mellett megfigyelhető a horgászbotos irányítási módszer is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek