Qatar, az új szövetséges

iho   ·   2013.10.30. 15:30
cim_onew

A Qatar Airways a oneworld szövetség 13. tagja lett, de egyben az első az Öböl térségének jelentős légitársaságai közül, amelyik egyáltalán csatlakozik egy globális szövetséghez – így adott hírt a keddi ünnepségről a jelentős nemzetközi légiközlekedési szaklap, az Air Transport World.

A beiktatási ceremónián a Qatar vezérigazgatója, Al Baker kijelentette: a csatlakozás jó a Qatarnak, jó a szövetségnek, és jó a légiutasoknak. A szókimondó vezér egyben a oneworld szövetséget  egyszerűen a legjobbnak minősítette, ami nyilván nem is annyira burkolt kritika a másik kettő: a SkyTeam és a Star Alliance politikájával szemben.

A Qatar egyik 777-ese oneworld-festést kapott

A Qatar huszonegy új desztinációval bővíti a oneworld hálózatát, amely így már meghaladja a 900-at. A szövetség utaskilométer-teljesítménye a belépésnek köszönhetően 3,3 százalékkal, de a közel-keleti teljesítményt 90 százalékkal emeli. A Qatar csatlakozásának fő támogatója a British Airways volt, amelynek főnöke, Willie Walsh a belépést jó ideje a legjobb fejleménynek minősítette a oneworld életében.

Egyben ez volt az egyik legrövidebb belépési folyamat, hiszen a bejelentéstől számított egy év alatt sikerült elérni a tagságot. Al Baker a jelöltséget eleinte többször cáfolta, majd  tavaly október elején hozta nyilvánosságra mégis a jelentkezést, akkor még másfél évre tették a teljes jogú tagság bekövetkeztét. A vezérigazgató külön kiemelte annak jelentőségét, hogy közvetlen öböl-menti versenytársait nem hívták meg a szövetségbe.

Az új reptéren már szellősebben sorakozhat a gyorsan növekvő flotta

Az ATW megjegyzi, hogy a Qatar csatlakozása épp ezért meglehetősen érdekes időszakban történik, akkor, amikor a oneworld egyik alapítója, az ausztrál Qantas a Qatar egyik legfontosabb konkurensével, az Emirates-szel kötött öt évre szóló, igen szoros együttműködést jelentő megállapodást. Ami pedig a másik jelentős térségbeli konkurenciát illeti, az Etihad a tavaly a oneworldbe belépett Air Berlin 29 százalékos tulajdonosa.

A oneworld igazgatója szerint ugyanakkor épp azért tapasztalható, hogy ez a szövetség gyorsabban bővül, mint a többi, mert nem tiltja a tagjainak a saját kétoldalú megállapodásokat. Ezzel kapcsolatban a oneworldnek rugalmas az álláspontja: „Ha megtiltanánk azt, ami a tagvállalatok számára a legjobb üzleti megoldás, úgy járnánk, mint a dinoszauruszok” – fogalmazott. A szövetség ráadásul a világ egyik leggyorsabban fejlődő légitársaságának tagságával büszkélkedhet, amely többször és többféle szavazáson nyerte el egyben a legjobbnak járó díjat.

A régi, most is használt repülőtér részlete

Al Baker még nyáron, a párizsi szalon idején úgy nyilatkozott, hogy a szövetségi tagság olyan piacokat nyit meg a Qatarnak, mint például a rendkívül dinamikusan fejlődő latin-amerikai, és már akkor jelezte: szerinte egy igazi szövetségi részvétel többet ér, mint egy szimpla bilaterális code-share megállapodás. Az is fontos szempont lehet a dohai társaságnak, hogy a oneworld az American–US Airways fúzió révén rendkívüli mód megerősödik, és a globális légiközlekedésből a részesedése eléri a 34 százalékot, persze csak, ha a fúziót sikerül keresztülvinni az egyelőre ezt akadályozó washingtoni adminisztráción.

A Qatar ötcsillagos társaságként különösen fontosnak tartja, hogy utasai mostantól világszerte több, mint 550 kellemes repülőtéri lounge-nak lehetnek a vendégei, és persze fontos a frequent flyer program kiterjesztése is. Ugyancsak nagy a jelentősége annak, hogy a szövetségi tagságnak köszönhetően igen komolyan nő a jelentősége a ceremónia helyszínének, az új dohai repülőtérnek, az viszont némiképp beárnyékolja az ünnepet, hogy a reptér a korábbi tervekkel ellentétben a teljes jogú tagság elnyerésének idején még nem üzemel, és egyelőre nem is tudni, mikor adják át a forgalomnak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek