Qatar Cargo: ismét Budapesten, A330-assal

iho   ·   2016.03.04. 11:15
cim

Landolás a 13-as jobb pályán (fotók: Budapest Airport)

Rendszeres teherszállító járatot indított a dohai székhelyű Qatar Airways Cargo Budapestre, ami heti két alkalommal köti össze a kelet-közép- európai régiót és Katar fővárosát. Az első járat csütörtök délután 16:00 órakor szállt le Budapesten, mostantól pedig minden csütörtökön és vasárnap közlekedik, adja hírül a Budapest Airport.

A vadonatúj Airbus A330-200F típusú repülőgép egyszerre 62–68 tonnányi teherárut vehet a fedélzetére. Mindez különlegesen fontos exportlehetőséget kínál számos magyar vállalatnak, hiszen így közvetlenül kapcsolódhatnak a Qatar Cargo egész világra kiterjedő útvonalhálózatához. A Qatar Cargo gépe Budapestről Prágába repül, majd innen tér vissza Dohába.

Igazi ferihegyi pillanat: leszállt a gép, dolgoznak a sugárfékek, háttérben a torony

A Magyarország és Katar közötti közvetlen légi híd nagyon fontos kereskedelmi kapcsolat Közép-Kelet-Európa térsége és a Perzsa-öböl között, illetve Dohán keresztül, a Qatar Airways kiterjedt járathálózatán akár Délkelet-Ázsia vagy Ausztrália irányába is. A légi teheráru járatok beindítása komoly lehetőséget jelent Magyarország és a régió iparának, valamint import- és export forgalmának, hiszen könnyebben és gyorsabban szállíthatnak a világ legnagyobb ütemben fejlődő térségeibe.

– Nagyon megtisztelő, hogy a Qatar Airways Cargo járatot indított Katar és Magyarország között. Biztosak vagyunk benne, hogy az új járat hatalmas lökést ad a budapesti légi teheráru növekedésnek – mondta el az első repülőgép érkezésekor René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója. Hozzátette: – Örömmel tölt el bennünket, hogy újabb fontos kereskedelmi kapcsolat létesült Budapest és a Perzsa-öböl térsége között.

Gurulás az állóhelyre: ott az a bizonyos dudor az orr alatt, a hosszabb futószárnak

Tavaly a Budapest Airport összesen 5800 cargo járatot fogadott és indított, összesen 91 ezer 500 tonnányi áruval. A 6,4 százalékos növekedés a légi teheráruforgalomban egész Európában kiemelkedő eredmények számít. A Budapest Airport cargo-forgalmának jelentős részét a dinamikusan fejlődő, exportorientált magyar elektronikai-, finommechanikai-, autóipari-, gyógyszerészeti és biotechnológiai vállalatok termékei adják – olvasható a Budapest Airport közleményében.

A társaság, amely rácáfol a globális pangásra

Mint erről korábban beszámoltunk, a Qatar cargo-járatai 2012-ben indultak, de két év múlva a társaság felfüggesztette ezeket a repüléseket. Akkor egy A300-600-as teherszállítóval nyitották a járatot, most viszont az Airbus legnépszerűbb szélestörzsű konstrukciójának speciálisan kialakított teherszállító verzióját használja az útvonalon, amit a meghosszabbított futószárhoz készített látványos domborulat különböztet meg a törzs elülső szekciója alsó részén a többi 330-200-astól, illetve az ezekből átalakított cargo-gépektől.

Rakodás a nagy baloldal cargo-ajtón...

A Qatar teherszállító járatának újraindítása, illetve a korábban idevonzott cargo-forgalom azért különösen komoly fegyvertény a társaság illetve Budapest részéről, mert egyébként a globális teherszállítási piac nem áll épp túl jól: 2010–11-ben visszaesés volt, még a válság hatása alatt, de elsősorban az ázsiai növekedési ráta csökkenésével a későbbiekben beinduló növekedés is bőven alatta maradt az utasforgaloménak. A tavalyi évben a bővülés csak 2,5 százalékos volt, vagyis durván csak a fele a személyszállításnak.

A Qatar ezzel szemben a friss hírek szerint 2015-ben „nagyot dobott”, a szállított áruk tömege 37 és fél százalékkal nőtt 2015-ben, 1,1 millió tonnáról másfél millióra! Majdnem harminc százalékkal nőtt a Dohában landoló, és 10 százalékban a külvilág felé indított cargo mennyisége, és ami méginkább sikeres volt, a 39 százalékos bővülést hozó tranzitforgalom.

Ki kell használni a megerősített padló alatti teherteret is

Ennek megfelelően fejlődött a társaság teherszállító flottája is, két 330-200F típusú géppel, mint amilyen most érkezett Budapestre, illetve egy cargo-kiképzésű, orron át rakodható 747-essel. Ezeken kívül idén a Qatar még három 777-es teherszállítót állít forgalomba, és ez annyit jelent, hogy miközben más társaságok éppenséggel csökkentik a kapacitásukat, a Qatar teherszállítói mostmár majdnem akkora áruszállítási teljesítményre képesek, mint a cég rengeteg utasszállító gépe összesen – a poggyászterében.

A kapitány, a másodpilóta, és persze a kötelező torta

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek