Rendbe kell hozni a vízi útvonalakat

MTI   ·   2011.11.21. 14:47

A Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) elnöke szerint a Duna rendkívül alacsony vízállása ellehetetleníti a kereskedelmi hajózást, ezért a vízi közlekedési útvonalak azonnali karbantartását szorgalmazzák.

Szalma Botond, a Mahosz elnöke azzal kapcsolatban, hogy a Duna vízállása Budapestnél mindössze 92 centiméter, és emiatt ismét kilátszik a vízből a Gellért-hegynél az úgynevezett Ínség-szikla, úgy fogalmazott: az alacsony vízállás rendkívül nagy károkat okoz a kereskedelmi hajózásnak, és ezáltal a mezőgazdaságnak és az iparnak is, mert leáll a szállítmányozás.

Megjegyezte, a teherhajóknak 200 centiméter feletti vízállásnál kellene rakodniuk, de már annak is örülnek, ha az eléri a 140 centimétert. Az alacsony vízállás okozta károkat érzékeltetve a Mahosz elnöke rámutatott: egy 1500 tonna hordképességű hajó mindössze 400 tonnát tud szállítani, miközben a költségek ugyanakkorák, az üzemanyagárak emelkednek, így, mint fogalmazott, egy-egy hajóúttal csak veszteségeket termelnek.

A nevezetes Ínség-szikla a Szabadság híd közelében<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Az, hogy a budai alsó rakparttól 30-40 méterre, a Duna medrében, a Szabadság hídtól 60-70 méterre lévő Ínség-zátonyszikla ismét kilátszik a mederből, tovább nehezíti a közlekedést – jegyezte meg, hozzátéve, a téli időjárás miatt alig két hetük marad a vízi közlekedés, szállítmányozás lebonyolítására.

Szalma Botond az „igazi problémát” abban látja, hogy szerinte a hajózási útvonalakat nem tartják karban úgy, mint a reptereket, autópályákat, autóutakat, ezért „rossz kilátásai vannak” ennek az iparágnak, a vállalkozások csődje esetén sok száz ember munkahelye kerülhet veszélybe.

A Mahosz ezért a Duna medrének kotrását, karbantartását és szabályozását sürgeti – hangoztatta.

Az Országos Vízjelző Szolgálat előrejelzése szerint a következő napokban tovább fog apadni a Duna vízszintje.


Kapcsolódó hírek