Repedező 737-esek

iho/repülés   ·   2011.11.04. 20:00
nyito

A Federal Aviation Administration (FAA) most kiadott légialkalmassági direktívája szerint a Boeing 737-es család -300, -400 és -500 tagjait kell az eddig előírtnál hamarabb, majd utána nagyobb gyakorisággal ellenőrizni egy lehetséges repedés miatt. A lépés 605, az Egyesült Államokban regisztrált repülőgépet érint, és november 16-tól lép életbe. (A magyar nemzeti légitársaság 737-esei az újabb változathoz, az NG sorozathoz tartoznak és jóval fiatalabb gépek.)

A most bejelentett direktíva értelmében az említett típusú repülőgépeket először a harmincezredik leszállás után, majd innentől fogva 4500 leszállásonként kell megvizsgálni. Az eddigi, 2009-ben kelt direktíva még 14 000 leszállásonként írta elő az első vizsgálatot követő, folyamatos újraellenőrzéseket. Azok a gépek, melyek már túljutottak a negyvenezer leszálláson, 90 napot kaptak a vizsgálat elvégzésére.

A Southwest is számít még a classic 737-esekre <br>(fotó: planephotos.net, Bubak)

A hiba okai az első tehertér oldalán megjelenő repedések, melyek a törzs S-20 és S-21 jelű erősítőelemei (stringer) között jelentek meg. Ide egy 2,9 centiméter átmérőjű, vezetékek áthaladását lehetővé tevő lyukat terveztek. A repedés nemcsak az elemeket, hanem egy esetben a törzsszerkezetet is érintette, arra is átterjedt és megrongálta. Így a gépek elméletben elveszíthetik a törzsszerkezet egy részét, ami a fedélzeti légnyomás megszűnését, és akár katasztrófát is okozhat. A 2009-es légialkalmassági direktíva bevezetése óta négy esetben jeleztek innen repedéseket 737-300-as gépeken. A legsúlyosabb repedéseket egy olyan gépen találták, mely 44 535 leszállást és 44 876 repült órát gyűjtött össze.

Igaz, a 737-esek néha bámulatos túlélő képességről tesznek tanúbizonyságot. Az Aloha Airlines 243-as járata nem csupán a tehertér borítását, hanem gyakorlatilag az utastér törzsszerkezetének jelentős részét veszítette el 1988. április 28-án. A rövid, Hawaii-szigetek közötti „ugrálások” során már több mint 89 ezer leszállást begyűjtött 737-200-as 24 ezer láb (7300 méter) magasságban repülve veszítette el anyagfáradásos repedések miatt a törzs felső részének többméteres darabját. A cabrióvá alakult gépet a pilóták biztonsággal lehozták a kahului repülőtérre, így a távozó légnyomás által kiszipantott Clarabelle Lansing légiutas-kísérőn kívül nem volt áldozata a balesetnek.

Az Aloha-cabrio: az eset óta sokkal komolyabban veszik a gyártók és a hatóságok az anyagfáradásos jelenségeket

Kapcsolódó hírek

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.