REPtár és a kétségek tárháza

Kelecsényi István   ·   2015.04.25. 11:15
cim

Sajnos ismét van egy tanmese, amelynek valóra váltását megengedik az illetékesek. Ebben az évben nem nyit ki a Szolnoki Repülőmúzeum. Az ok egyszerű: 2,36 milliárd forintos beruházás során Szolnokon a vasút mellé költöztetik a repülőgépek egy részét egy 100 százalékig uniós forrásból támogatott projektből.

De nézzünk a kulisszák mögé: kinek és minek is kell ez a REPtár Interaktív Repülőmúzeum?

A jelenlegi helyén a Repülőmúzeum megfelelő területen volt, gyakorlatilag az Ittebbei Kiss József hadnagy Helikopterbázis mellett. A bázis és a katonai lakótelep elriasztó hatása miatt nem jelenhettek meg az országunkban divatos fémtolvajok, valamint a bázis szakavatott szakembergárdája óvta és tisztelte a repülőeszközöket, igény esetén bemutatták azokat a látogatóknak, sőt egyes repülőgépekbe be is lehetett ülni.

A Szolnoki Repülőmúzeum a levegőből

Magyarország legnagyobb repülőeszköz-gyűjteményét a gépállomány összetételét tekintve nem lehet összemérni a környező országok nagyobb múzeumainak kínálatával, hiszen a belgrádi (batajnicai) repülőmúzeum, Szlovákiában a Kassai Repülő Múzeum, kicsit távolabb a Prágában lévő Khbely repülőtéri gyűjtemény sokkal több és különlegesebb típusokkal rendelkezik. De nekünk, magyaroknak – bár kicsit sárga, és kicsit savanyú – de ez volt a narancs.

Az tény, bármilyen EU-s pénzre rá kell tenni a kezét az országnak, hiszen ezzel Magyarország gyarapodik. Ez pedig jó, de az EU-s pénzt értelmes dolgokra érdemes fordítani. Szolnok fideszes vezetése elkezdett gondolkodni pályázatíró cégek segítségével azon, hogyan lehetne pénzt befektetni olyan fejlesztésbe, amely uniós forrásból 100 százalékig finanszírozható. A szépen megfogalmazott cél arról szól, hogyan lehetne idegenforgalmat és bevételt szerezni Szolnok városának. A Szalay Ferenc polgármester vezette testület szerint a Tisza már nem jelent érdeklődést, és gyakorlatilag Szolnokon semmilyen komoly idegenforgalmi látványosság nincs. Hát majd ők teremtenek… Mi van egyedülálló Szolnokon? A helikopterbázis, és a Repülőmúzeum. No, erre már lehet építeni.  És innen lássuk a kiírást a Városfejlesztési Zrt. honlapjáról:

Pályázat száma:

ÉAOP-2.1.1/E-12-k2-2012-0002

Projekt helyszín:

5000 Szolnok

Projekt helyrajzi szám:

5567/12

Igényelt támogatás:

2 milliárd 99 millió 937 ezer 500 Ft

Projekt összköltség:

2 milliárd 359 millió Ft

Pályázat benyújtás dátuma:

2012. október 31.

SAAB J-32 Lansen: nem szerepel a REPtár projektben, mi lesz a sorsa a ritka vadászgépnek?<br>(A szerző fotói)

A projekt rövid összefoglalója

Az attrakció a Szolnokon jelenleg is működő honvédségi Repülőmúzeum új helyszínre költöztetésével és továbbfejlesztésével jöhet létre, hiszen a létesítmény egyedülálló Magyarországon, de jelenlegi állapotában nem különösen vonzó a turistáknak, mivel semmilyen szolgáltatást nem kínál a kiállított repülőgépeken kívül.

A projekt helyszíne a Tisza jobb partján található Indóház öt hektáros területe, amely a belvároshoz közel helyezkedik el, így az új, modern, interaktív Repülőmúzeum szervesen kapcsolódik majd a város turizmusához, sőt, annak húzóerejévé válik. Alapvető cél, hogy az új Interaktív Repülőmúzeum a laikus vendégek tájékoztatása és szórakoztatása mellett a repülés szerelmeseinek egyik hazai központja is legyen, ahol szakmai találkozókat, konferenciákat rendezhetnek.

A törökök ajándéka: F-104 Starfighter

A létesítmény elemei: látogatóközpont (meglévő Indóház épület felújításával jön létre), fedett interaktív információs- és szórakoztató komplexum, Hangár 1 (valódi repülőgépekben elhelyezett repülés szimulátorokkal), múzeumépület (meglévő épület felújításával jön létre), szabadtéri repülőgép park, rendezvénytér, repüléstechnikai restaurátor- és demonstrációs központ, Hangár 2, légvédelmi eszközök bemutatótér, tematikus játszótér, kiszolgáló egységek (raktárak, üzemi épületek), belső utak, parkoló.

A projektet a jelenlegi múzeum kezelője, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, illetve az MH 86. Szolnoki Helikopter Bázis is támogatja. A projekt megvalósítása és működtetése a Magyar Honvédséggel szoros együttműködésben történik, amelyet a katonasággal való kiváló együttélés szolnoki hagyományai is magától értetődővé tesznek.

Az üzemeltetés egyik legfontosabb célja, hogy az új múzeum működési költségeit a bevételek teljes mértékben fedezzék, azaz a támogatás és befektetés megtérüljön, és a projekt hosszú távon gazdaságilag is fenntartható legyen. Ezt megkönnyíti, hogy a létesítmény egész évben nyitva tart.

Az AN-26-os: mérete miatt nem szállítják át, pedig a magyar katonai repülés fontos alapgépe

És egy hír: Ideiglenes bezárt a Szolnoki Repülőmúzeum, mert egy közel 2,36 milliárd forintos beruházás eredményeképpen idén Szolnok belvárosába költözik és interaktívvá válik − közölte Szolnok polgármestere április 7-én, kedden az MTI-vel.

Kifejtette: a beruházás eredményeként megnő a fedett terek nagysága, a műtárgyértékű repülőeszközök restaurálása mellett a kiállítás számos haditechnikai eszközzel és a mai kor igényeinek megfelelő interaktív élményelemmel egészül ki, mintegy 60 ezer négyzetméter területen. Egyebek mellett repüléstechnikai restaurátor- és oktatóközpontot, tematikus játszóteret, helikopter- és hőlégballon-leszállópályát, látogatóközpontot, információs pultot, látvány-javítóműhelyt és új bemutatócsarnokot alakítanak ki a komplexumban − tette hozzá.

Mindemellett a gépek átszállítása önmagában is látványosságot jelentő feladatnak ígérkezik, amely egyben nagy szakértelmet igénylő haditechnikai, mérnöki és logisztikai feladat lesz − közölte Szalay Ferenc.

Azt, hogy mire lehet számítani, arról a projektlebonyolító Szolnoki Városfejlesztő Zrt. tájékoztatta a www.lhsn.hu olvasóit. A honlapon található nagyobb riportból kiemelendő tájékoztatás:

„Sajnos vannak olyan hatalmas gépek, amelyek nem mozdíthatók, szállíthatók, vagy éppen a rendkívül rossz állapotuk miatt most nem férnek bele a projekt költségvetésébe. A múzeum úgy kerül kialakításra, hogy az ott lévő géppark bővíthető legyen. Folyamatosan a bővítés és a megújulás lesz a cél: amellett hogy a nagytestű gépek is átkerülhetnek később, további kisebb légvédelmi eszközökkel is bővülhet és bővülni is fog majd a tárlat.”

„Sajnos a pályázat korlátokat szab a lehetőségeinknek. Igyekszünk azonban kárpótolni a repülés szerelmeseit rengeteg interaktív élménnyel, amely dinamikussá varázsolja és életre kelti a kiállítást. Egy kisebb restaurátor műhely is fog a múzeumban működni, valamint egy katonai kiképzőpálya drótkötélpályával, illetve különleges gyűjtemények és demonstráló eszközök, ami miatt ez a múzeum egyedülálló lesz országosan illetve Közép-Európában.

A REPtár nem egy egyszeri beruházás, annak végleges formája több ütemes fejlesztés eredménye lesz. A kiállításra kerülő eszközök bővítéséhez és a megújuló tartalmakhoz újabb források szükségesek. A cél, hogy a rendkívüli értéket képviselő gépgyűjtemény felújítva és rendezett körülmények között, méltó helyen mutassa be a repülés történelmét.

Mi-4-es, ezt is repülték Magyarországon, de a hírek szerint ez sem kerülhet át

Több repülő még saját szárnyán érkezett a mostani helyére, azonban az elmúlt két évtized és az időjárás vasfoga nem kímélte azokat. A nagyon rossz állapotba került gépek nem mindegyike szerelhető szét roncsolás nélkül, vagy éppen emiatt nem is szállíthatóak. Felújítás és helyreállítás nélkül ez várna a többi gépre is, így nem valószínű, hogy a jelenlegi múzeum gépparkja sokáig Közép-Európa legnagyobb repüléstörténeti gyűjteménye lehetne.”

„Lesznek kültéren és lesznek beltéren elhelyezett gépek. Az Indóház épülete, amely egy régi vasúttörténeti épület, a rámpás raktár épülete, amely szintén műemléki védelem alatt álló épület, korlátozott lehetőségeket biztosít a gépek elhelyezésére. Az újonnan épülő Hangárba viszont több gép elhelyezését is tervezzük padlózaton vagy mennyezetről lógatva. A múzeum belső kialakítása, elrendezése szakértői javaslatok alapján készül a lehető leglátványosabb eredmény érdekében. Minden eszköznek tervezett helye van, ehhez repüléstörténetben jártas muzeológusok vannak segítségünkre. Tervezzük újabb és újabb gyűjtemények és eszközök kiállítását, a meglévők folyamatos bővítését. A pályázat keretében 35 repülőeszköz restaurálása és átszállítása valósul meg, ezeket a HIM jelölte ki lajstrom- és gyári számok alapján, ezen felül 51 állványon lévő és egyéb repüléstechnikai eszköz kerül be az új helyszínen megnyitó múzeumba.”

Hatások, várt eredmények

A fejlesztés eredményeképpen a koncepció szerint olyan, a turisztikai stratégiába illeszkedő attrakció jön létre, amely Magyarországon és Európában is csaknem egyedülálló, és amely segíthet Szolnok városát felhelyezni a hazai és európai turisták mentális térképére. A beruházás eredményeképpen az Indóház felhagyott területét rehabilitálják, a belváros szerves részévé válik. A HM-Hadtörténeti Intézet és Múzeum tulajdonában lévő, ritkaságszámba menő és muzeális értéket képviselő katonai repülőeszköz-gyűjtemény felújítása megtörténik. A gyűjtemény nagyobb területen való elhelyezésével lehetőség nyílik annak bővítésére és modern, interaktív élményelemekkel igazi Élményközponttá alakítására.

A mostani múzeum és mögötte egy klasszikus Malév-gép, az Il-18-as

A REPtár beruházás eredményeképpen tovább erősödik a honvédség és a lakosság összefogása, a honvédség által teremtett és megőrzött értékek így a civilek közelébe kerülhetnek, ezzel segítve az értékek és a tudás átadását.

És a valóság, a szerző szerint

A szépen leírt projekttel több probléma van. A cikkíró látta a jelenlegi helyszínt. A kiszemelt terület a vasút mellett található, és tényleg ott van a nagy Indóház, mint épület, amelyet a MÁV Zrt. 2007-ben már felújított, majd hét év alatt teljesen szétlopták, ablakok betörve, belül mocsok, kosz és ürülék.

Ez a kisebbik probléma. A nagyobb az, hogy a 60 ezer négyzetméteres területre nem fér el a Repülőmúzeum teljes gépállománya, amelyet egyébként sem terveznek átszállítani. Tehát a gyűjtemény nem marad egyben. Olyan nagyobb repülőgépek átszállítását, mint az Il-18, An-26, An-24, Il-28, bár technikailag lehetséges lenne, nem tervezik. Nézzünk be egyszer Angliában Hendonba, Yeoviltonba, Duxfordba, vagy mondjuk Párizsban Le Bourget-ra: Concorde, B-52, Vulcan, VC-10 és egyéb óriásgépek vannak a múzeumokban. Gyakorlatilag a jelenlegi szolnoki múzeum által kiállított 42 katonai repülőeszközből 35-öt vinnének át.

A JA-37 Viggen saját szárnyán érkezett Szolnokra. Egy van belőle, a látványtervező megduplázta, de minek, ha át sem kerülhet?

Hogy a többivel mi lesz, nyilvánosan senki sem tud semmit. Az átvitelre kijelölt repülőeszközök tára a hazánkban rendszeresített típusokból áll össze, bár információink szerint például a Mi-4-es, Mi-8-as, Mi-24-es, vagyis a forgószárnyas technika nincs kijelölve, akárcsak a Szolnokon tárolt, későbbi kiállításra kijelölt MiG-29 frontvadász sem. Az indóházi látványterveken egyébként szerepel két-két Minyo és Mihu, vagyis Mi-8 és Mi-24.

A múzeum által nagy becsben tartott, külföldi légierőktől kapott repülőeszközök, például az F-104G Starfighter, a Hawker Hunter, a SaaB J-32 Lansen és J-37 Viggen is a maradó technikák között van.

Ugyanakkor a haditechnikai eszközöket valószínűleg nem ismerő látványtervező, amelynek képe ott van az indóház előtt, Szu-25 csatarepülőgépekből, F-15-ös és J-37 Viggen többfunkciós harcigépekből két-három példányt víziónál, sőt, vájt szeműek felfedezhetnek több Stryker amerikai kerekes harcjárművet, sőt, Sz-300 (SA-10) légvédelmi rakétakomplexumot a látványterven. Ebből ténylegesen van egyetlen Viggen, amit éppen nem akarnak átszállítani. (Mintha két F-14-es vagy F-111-es, mindenesetre varia-gép is ott díszlene a zöld mezőben – a szerk.)

Nos ha ezt a fantazmagóriát megengedte a projekt, akkor mi lesz a megvalósuláskor?

Látványterv mindenféle típusokkal, de nagyobb gépek nélkül

Hende Csabát pedig hagyományőrzőnek lehet mondani, hiszen sok ilyen eseményen vesz részt, és a múlt katonai eszközeinek, hagyományainak megmentésére, feltámasztására hadügyérsége alatt nagy érdeklődést mutatott, de az általa vezetetett minisztérium, és a HM-Hadtörténeti Intézet és Múzeum, illetve az MH 86. Szolnoki Helikopter Bázis vezette Honvédelmi Múzeum a projektet támogatja. Pedig a múzeum átköltöztetése nem racionális megoldás.

Magára a múzeumra jelenlegi helyén is lehetett volna európai támogatást költeni. A bázis területéből, amelyet lényegesen nagyobb létszámú és technikájú egységek befogadására terveztek, tudtak volna a zuhanyhíradó szerint helyet biztosítani a gyűjtemény számára. A repülőeszközök restaurálását a jelen területen is el lehetett volna végezni, hiszen a szolnoki bázison lévő tanhangárok és egyéb épületek egy részében van hely, a bázison vannak szakemberek. A Repülőmúzeum területén is lehetett volna könnyűszerkezetes épületeket felállítani, építeni, amelyekben elfért volna a gyűjtemény. Helyette most elkezdődik valamilyen költözés és restaurálás, és egy új REPtár kialakítása, amelynek üzleti finanszírozási modellezése sem teljesen világos. Szolnok ugyanis a REPtárat önköltségesre akarja kihozni, tehát a múzeumnak el kéne tartani önmagát. Olyan területen, amit eddig is szétloptak. Terveznek, ha nem is honvédségi, de 24 órás biztonságtechnikai megoldásokat, ami nem fegyveres őrzést jelent, viszont ennek a fenntartása komoly költség.

Ahol nagyobb gépeket is megőriznek: Concorde a Yeoviltoni múzeumban

„Múzeum jellegéből adódóan nagy hangsúlyt fektetünk a biztonságra, szigorú biztonsági előírások lesznek kialakítva. Egyrészről majd az épület kivitelezőjének kell biztonságtechnikai megoldásokat kialakítania, illetve 24 órás őrzés-védelem lesz, ami bár nem fog fegyveres őrzést jelenteni, mint ahogy az jelenlegi helyén megoldott, de mindenképpen nagyon szigorú előírások mellett fog megvalósulni. A gépek egyébként hatástalanítva fognak kihelyezésre kerülni.”

Ugyancsak komoly költség a megfelelő tárlatvezetők képzése, a későbbi múzeumi személyzet (humán erőforrás) költségei, illetve tárlatvezető eszközök (például idegen nyelven beszélő mobil eszközök) beszerzése, karbantartása. Eddig nem ismertek azok a hatástanulmányok, amelyek kimutatnák, hogy az éves fenntartási költségek milyen látogatószám realizálásával válna önköltségessé. Nagy valószínűséggel a REPtár fenntartása nem lehet önköltséges. Ez még lényegesen nagyobb, és különlegesebb gyűjtemények számára sem megoldható, támogatás nélkül.

Félő, hogy Magyarország legnagyobb katonai repülőeszköz-gyűjteménye, a szolnoki polgármesteri hivatal elképzeléseinek esik áldozatuk. A repülőeszközök a honvédség tulajdonában maradnak, azonban valószínűleg őrzés-védelmére, állagmegóvására már nem fognak a továbbiakban költeni, ha már a város elviszi a múzeumot. A Honvédség Közlönyében már megjelent a szolnoki Repülőmúzeum gépeinek átköltöztetése a 2015-ös feladatok között. Ettől kezdve probléma, hogy a szállításra ki nem jelölt repülőeszközökkel mi lesz.

A Lancaster is befér Hendonba, a Liberátor, a B-17 és a Vulcan mellett

A város vezetése igyekszik megnyugtatni a repülőmúzeumért aggódó érdeklődőket.

„A Szolnoki Városfejlesztő Zrt., a Szolnok MJV Önkormányzatának 100%-os tulajdonában álló cég tölti be a Projektmenedzsment szervezet szerepét, koordinálja a múzeum megvalósításával kapcsolatos feladatokat. A projekt összetettsége megkívánta, hogy szakmai munkacsoportok alakuljanak a műszaki, múzeumpedagógiai, üzemeltetési, kommunikációs és pályázatmenedzsmenti feladatok elvégzésére. Már az előkészítési szakaszban is bebizonyosodott, hogy példaértékű összefogás alakult ki a Magyar Honvédség, szakmai szerve, a HM-Hadtörténeti Intézet és Múzeum, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis valamint a város, a szakmai és civil szervezetek között. A szakmai munkacsoportok párhuzamos, egymást támogató munkája teszi lehetővé, hogy a projekt előkészítése a tervezett ütemben halad.”

A logó már megvan

Szerkesztőségünk természetesen szívesen közreadja, ha a projekt végrehajtói részéről az idézetteken túl is vannak válaszok a kérdésekre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…